


Cupra är lite av guldägget i Volkswagenfamiljen idag. Eller kanske kopparägget. Cupra står från början för Cup Racing men har allt mer använts av Cupras designers som förkopprar bilarna med kopparfärgade fälgar, logotyper och så vidare. Designers som är Cupras starka kort. Designers som år efter år vågat ta ut svängarna ordentligt.

Varumärket Cupra är relativt nytt i VW-familjen och det är sprunget ur spanska Seat som tidigare licenstillverkade Fiat-modeller och därefter lite tuffare versioner av Volkswagens bilar. Så blev Cupra den delen av Seat som sysslade med racing och tuffare versioner av olika Seatmodeller. Lite av Seats AMG innan det blev ett eget varumärke. Cupras första helelektriska SUV är Tavascan, döpt efter en skidort i Spanien. Nog så passande med tanke på att bilen har en avancerad fyrhjulsdrivning med olika körlägen för maximal framkomlighet, minimal förbrukning eller underhållande körning med max kraft på bakaxeln.



Det hela låter mer komplicerat än det är. Hela Volkswagengruppens affärsidé är att bygga bilar med olika image på mer eller mindre identiska plattformar. Tekniken under skalet delas mellan de olika varumärkena. Cupra bygger sitt varumärke på känslor och drar motorbranschens mest slitna superlativer, sportighet och körglädje längre än någon annan. Inte utan grund, dock. Cupra Tavascan VZ har en väldigt fin styrning och körkänsla. Den är extremt följsam och biter sig fast mot asfalten allt mer ju krokigare vägen blir. Där har verkligen Cupra lyckats att ge sin egen prägel på det tyska grundkonceptet.

En annan sak som Cupra lyckats profilera sig med är designen. Bilen har en ren och unik exteriör design med valbara kopparinslag för den som vill ha det. Karossen är lika strömlinjeformad som de flesta kompakta SUV:ar men här finns en unik positionsljussignatur med tre trekanter i varje strålkastare samt en iögonfallande Cupra-logga längst fram. Bak finns det numera så vanliga röda tvärbandet mellan bakljusen men med en Cupra-logga i mitten och tre trekanter i bakljusen.

Kliver vi in i bilen möts vi av en mer utmanande design. Koppartemat är med i både smått och stort i den klädsel/lack kombinationen som finns i testbilen. Stolarna är ordentligt skålade och ger bra stöd även vid lite hårdare körning, men även här handlar det om design. De höga integrerade stolarna är snygga och inbjudande för båda som sitter fram i bilen, men ger en mer instängs känsla bak.

Cupras designer ville göra bilen till något unikt i Volkswagengruppen, och hela bilvärlden och det har man lyckats med. Det enda som påminner om släktskapet med VW ID.4 GTX är egentligen instrumenteringen men den ramas in av en helt unik förarmiljö där framför allt mittkonsolen är väldigt unik. Mer designfiness än en praktisk lösning. Som förare trivs jag egentligen väldigt bra med den minimalistiska displayen framför mig, men jag skulle definitivt vilja ha möjligheten att dimma den större displayen i mitten avsevärt mer vid mörkerkörning. Tyvärr har de flesta av dagens bilar det här problemet.


Strålkastarna har Matrix-teknik, som bara bländar ner en liten yta där det finns mötande eller framförvarande fordon, som standard. En suverän säkerhetsfiness för alla som kör i mörker på mindre vägar där det finns risk för vilt. På tal om säkerhet så har Tavascan fått 5 stjärnor i Euro NCAP:s tester med höga poäng i alla fyra kategorier: ”skydd för vuxna” (89 %), ”barnsäkerhet” (86 %), ”skydd för oskyddade trafikanter” (80 %) och ”hjälpsystem som standard” (79 %).

Nyckeln till Cupra Tavascan VZ är den unika kombinationen av en avancerad fräck design och en teknisk bas som är mer standard och återfinns på framför allt många modeller i Volkswagengruppen. Köparen får en unik bil utan att behöva ta risken med komplicerad och dyr teknik. Cupra använder den elbilstekniken som sitter i de flesta elbilarna idag, vilket betyder en säker tillgång till service.

Cupra Tavascan VZ är uppbyggd på samma sätt som så gott som alla dagens elbilar. Batterierna är placerade under bilen mellan axlarna, som har ett ganska långt axelavstånd. De tvåhjulsdrivna bilarna byggda på samma tekniska grund i Volkswagenfamiljen är bakhjulsdrivna med en elmotor på bakaxeln, de fyrhjulsdrivna har helt enkelt fått en motor till och den driver framaxeln. Resultatet är en bra viktfördelning och lågt placerad tyngdpunkt. Något som sportbilstillverkare strävat efter i alla år och nu gett Cupra en perfekt grund att bygga sin Tavascan på. Den långa hjulbasen ger både stabilitet och bättre fjädringskomfort. Cupra har lyckats bra med att balansera sportbilens vägegenskaper med en oväntat bra komfort trots den ganska hårda fjädringen.

Tittar vi på tekniken när det gäller batterierna och laddningen så har Tavascan VZ en bra räckvidd, om inte bäst i klassen, och en laddningskapacitet som fungerar i vardagen men inte är bäst i klassen. Den uppgivna räckvidden är 52 mil och snabbladdaren kan ladda bilen med 135 kW. Idag finns det dock elbilar med dubbla laddkapaciteten. Cupra uppger en laddtid på 28 minuter från 10% batterikapacitet till 80%, vilket är helt ok även för den som kör långt. Detta dock under optimala förhållanden.
I vardagen då? Jo, Tavascan VZ är mer av en miljövänlig och säker vardagsbil med guldkant, förlåt kopparkant, än terrängbil eller dragbil trots fyrhjulsdrivningen. Låg markfrigång och en dragvikt på endast 1,2 ton är begränsande liksom lastutrymmet som tappar volym i den strömlinjeformade karossen.
Faktaruta:
Cupra Tavascan VZ
Biltyp: Fyrhjulsdriven 5-sitsig SUV.
Motor: 2 elmotor.
Effekt: systemeffekt, båda motorerna tillsamman: 340/250 hk /kW.
Maximalt vridmoment: 134/545 Nm, fram/bak.
Växellåda: ingen växellåda, som att köra steglös transmission.
Acceleration 0-100 km/t: 5,8 sekunder.
Toppfart: 180 km/t.
Uppgiven räckvidd WLTP: 521 km.
Ombordladdare: max 11 kW växelström.
Batterikapacitet (användbar): 77 kWh/400 volt
Tjänstevikt: 2 280 kg.
Max totalvikt: 2 780 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 200 kg.
Längd/bredd (inkl. backspeglar)/höjd: 464/211/160 cm.
Markfrigång: 15,4 cm.
Vändcirkel: 11,5 meter.
Ekonomi/miljö
Pris från: Från 654 900.
Privatleasing från: 4 695 kronor/mån.
Skatt/år: 360 kronor.
Förmånsvärde från: 5 645 kronor/mån.
Garantier: Nybil 2 år förlängning till 3 max 9 000 mil, fri service 3 år max 3 000 mil, vägassistans 3 år, högvoltsbatteri 8 år (max 16 000 mil) garanterat minst 70% kapacitet, rostskydd (genomrostning) 12 år.
Förbrukning: 15,3 – 18,1 kWh/100 km (uppgiven).
Koldioxidutsläpp: 0 g/km.
Komfort/lastutrymme
Bagageutrymme: 540 liter upp till ryckstödet bak, fällbart baksäte 40/60.
Pekskärm: 15 tum liggande standard.
Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay standard.
Klimatanläggning: 3-zon standard.
Strålkastare: Matrix standard.
Parkeringsradar: Standard fram och bak.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning m.m. : De flesta förarassistanssystem (ADAS) är standard. Bland annat ingår autobroms, filbytesvarning, trötthetsvarnare och ISA (Intelligent Speed Assist), avancerad parkeringshjälp.
+
Hög säkerhet
Nollutsläpp och förnybart drivmedel
Vägegenskaper
–
Låg dragvikt
Begränsat lastutrymme
Instängt bakom framstolarna