Dags att leverera en GT, Opel!

2018 Opel GT X Experimental

Opel GT är inte glömd. Även om det är närmare 50 år sedan Opels nätta och idag ikoniska GT-modell lades ner så lämnar saknaden efter den lilla sportbilen med uppfällbara strålkastare oss ingen ro. Inte Opel heller för den delen. Vi får den ena konceptbilen efter den andra serverade och nu är det dags för en eldriven GT, som Opel beskriver som en djärv fyra meter lång 5-dörrars eldriven kupéliknande kompakt-SUV fylld med innovativa idéer. Ännu så länge heter de GT X Experimental och sägs tydliggöra Opels vision och värderingar och lägga grunden för produktportföljen i den Opels strategiska plan PACE! som presenterades i november förra året.

Originalet Opel GT/ 60-70-tal

– Vi har en mycket tydlig vision om hur vi ska navigera mot framtiden genom att använda PACE! som vår kompass. Vårt fokus på en stark varumärkesidentitet som definieras av våra grundläggande kärnvärden – tysk, tillgänglig och spännande – spelar en viktig roll på vägen mot framgång på lång sikt. Vårt varumärkeskoncept visar hur dessa värden kommer att tydliggöras i våra framtida produkter. Opels ingenjörs- och designteam har byggt in dessa värderingar i GT X Experimental, som på ett helt fantastisk sätt ger en klar bild av hur vi ser på framtidens mobilitet, förklarar Opels vd Michael Lohscheller.

2018 Opel GT X Experimental

2018 Opel GT X Experimental

Det är ingen tillfällighet att Opel visar sin framtidsvision i form av en kompakt SUV som bara är 4 063 millimeter lång (bredd 1 830 mm, höjd inklusive antenn 1 528 mm och hjulbas 2 625 mm). SUV-modeller är för närvarande den mest populära biltypen på marknaden och Opels målsättning är att göra de här spännande fordonen ännu mer tillgängliga för en bred allmänhet. Men för att vara mer tillgängliga måste kommande SUV-modeller bli effektivare än någonsin tidigare. Opel GT X Experimental är en ovanlig lätt bil, vilket förstås bidrar till minskad miljöpåverkan, och att den rullar på 17-tums hjul – som ser mycket större ut än de är – bidrar både till lägre förbrukning och högre komfort. GT X Experimental en helt elektrisk bil med energin lagrad i nästa generations kompakta litiumjonbatteri med induktiv laddning och 50 kWh, vilket är helt i linje med strategin att erbjuda elektrifierade versioner av alla Opel-modeller redan 2024.

I samband med integrationen i PSA-gruppen påbörjade Opel en omfattande genomgång av hela företaget och dess värderingar. Opel kan se tillbaka på 156 år av industriell verksamhet, som började med precisionsmekanik och sedan har fortsatt med nästan 120 års biltillverkning. Nya GT X Experimental ska sammanfatta essensen i företagets rika arv mot en spännande framtid. Tysk ingenjörskonst, precision och kvalitet kombinerad med spännande och visionära innovationer ger mer än en antydan om Opels bilar för mitten av 2020-talet: djärva och rena i utseendet, men ändå extremt jordnära och kundfokuserade.

2018 Opel GT X Experimental

Opels formgivare har minskat de synliga karosskarvarna till ett absolut minimum. Dörrarnas överkanter är till exempel gömda i den gula dekorlinjen och delar av bakdörrarnas skarvar sammanfaller med bakluckans. Många grafiska detaljer kryddar utseendet på GT X Experimental. Under bakdörren på förarsidan finns en liten sexkantig LED-skärm som visar batteriets laddningsnivå. 17-tumshjulen ser mycket större ut än de är tack vare robusta gummiskoningar som ”flyter” över fälgen för att visuellt förstora de mörkblå (!) däcken. Gula dekorlinjer på fälgarna ansluter till karossens gula dekorlinje och omger Opels emblem som står still även när hjulen roterar. Och för att understryka bilens SUV-karaktär är karossens nedre delar täckta av grovmönstrad skyddsplast som bidrar till GT X Experimentals robusta framtoning. De bakre sidodörrarna är hängda i bakkant och alla fyra dörrarna öppnas i 90 grader; passagerarna får en exceptionellt enkel och välkomnande entré. Panoramavindrutan övergår i taket och når till baksätet, vilket bidrar till en påtaglig känsla av ljus och rymd.

Opel har visat koncept för nya GT-bilar många gånger nu.

– Opel GT X Experimental illustrerar våra kärnvärden – tysk, tillgänglig och spännande. Det är en realistisk konceptbil som människor kan identifiera sig med. Den kombinerar ett djärvt men säkert utförande med en progressiv teknik som gör livet enklare. Den här bilen signalerar tydligt en mycket spännande framtid för varumärket, konstaterar Mark Adams, Vice President Design.

Opel Compass och Opel Vizor ger nya visuella identiteter till framtida Opel-modeller

GT X Experimental avslöjar också för första gången det nya temat för framtida modellers front- och bakparti. ”Opel Compass” organiserar designelementen längs två starka axlar som korsar ”Blixten” och det legendariska varumärkesemblemet är nu i fokus mer än någonsin tidigare. Motorhuvens mittlinje representerar den vertikala axeln, som fortsätter ner under ”Blixten”. Den horisontella axeln utgörs av de Opel-typiska vingformade varselljusen, som identifierar alla framtida Opel-modeller. Bakpartiet reflekterar frontens utformning. med Blixten förankrad mellan de vingformade bakljusens horisontella linje och den vertikala linjen från takets fenantenn till det accentuerade vecket i stötfångaren.

Den stora vindrutan som blir till tak och de obrutna sidorutorna bidrar till en slank men rymlig kupé, som domineras av instrumentpanelen inbyggd i en modul som för tankarna till Opel Vizor. Opels ”Pure Panel”, med en enda men bred skärm, välkomnar föraren och illustrerar att mångfalden skärmar, knappar och kontroller som ofta ses i dagens bilar börjar bli passé. Pure Panel ger föraren tillgång till den senaste tekniken och all behövlig information, samtidigt som alla visuellt distraherande element elimineras. Den ”rena panelen” visar också hur Opel använder den senaste tekniken för att förenkla kundernas liv: två skärmar längst till vänster och höger på panelen ersätter ytterbackspeglar med bilder från små bakåtriktade popup-kameror. Rattens utformning har också förenklats med en central modul som kopierar formen hos Opel Vizor – och precis som i hjulens centrum är LED-blixten i rattcentrum orörlig oavsett rattrörelser.

2018 Opel GT X Experimental

Opels konceptbilar har visat Opels framtid i mer än 50 år

Namnet GT X Experimental anknyter till Opels banbrytande konceptbil Experimental GT från 1965, en avancerad men realistisk sportkupé som också var den första konceptbilen från en europeisk biltillverkare. Den moderna konceptbilens extra ”X” markerar Opels målsättning att satsa ytterligare på SUV-marknaden: 40 procent av alla Opel-bilar som säljs år 2021 beräknas vara av SUV-modell.

Opel GT Concept från 2016

Under årtionden har Opel använt konceptbilar för att utforska och forma företagets framtid. De flesta av dessa koncept var aldrig avsedda för produktion, men de gjorde det möjligt att testa olika konstruktionslösningar och idéer för kommande modeller – och detta gäller även de tre senaste konceptbilarna från Opel. 2013 års Monza-koncept illustrerade Opels strävan efter effektivitet (låg vikt, utrymmesutnyttjande, drivlina) förpackad i fin form. Med 2016 års GT Concept lyftes effektivitetssträvan ytterligare en nivå, med en designfokus runt tillgänglighet, enkelhet och renhet – och denna har nu upphöjts till en ännu högre nivå i GT X Experimental.

Kan vi vänta oss en jubileums-GT innan årets slut? Opel GT i sin först aversion visades 1965 och produktionen påbörjades 1968, alltså för femtio år sedan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fjorton + elva =