I takt med att bilarnas strålkastare blir allt bättre får vi också riktigt bra extraljus. Det finns numera kompakta extraljus som ger riktigt bra ljusutbyte, klassiska runda som liknar de Bosch, Cibie och Hella som dominerade marknaden innan millenieskiftet, och LEDE-ramperna. Vi har gjort en omfattande test på flera strålkastare och även testat hur man kan tänka sig montera dem på en pickup, en husbil eller kanske en Land Rover.
Tillför dagens extraljus egentligen något?
Det rakaste svaret på frågan är en motfråga. Det beror helt enkelt på var och när du kör. I stadstrafik är de huvudsakligen ett bekymmer, men på landsväg är de fortfarande en värdefull komplettering. Särskilt med tanke på hur bra dagens extraljus är. Utbudet idag är stort och valet är fritt. Det bjuds stora möjligheter att skapa det ljus just du behöver.
Det fanns som sagt en tid då extraljus stavades Bosch, Cibie och Hella. Idag finns det en mängd olika varumärken som har tagit upp konkurrensen med klassikerna. Efter vår test känns det lite som om både Cibie och Hella tagits lite på sängen av den snabba utvecklingen av LED-tekniken. Vi hade inte med någon Bosch-strålkastare överhuvudtaget i årets test då vi inte hittade någon med LED-teknik. En teknik som är överlägsen på många sätt och nu dominerar marknaden.
Hella är fortfarande med i racet och har efter vår test lanserat en LED-version av Rallye 3003. Den Hella-strålkastare vi testade heter Luminator LED G2 och är den nyaste uppdaterade versionen. Den hamnade ändå inte i topp när det gäller ljusstyrka, men den är en av de mest välbyggda strålkastarna. Hella erbjuder även nya godkända LED-insatser för de som redan har en Hella-strålkastare och vill byta till LED-teknik.
Man kan säga att vi idag har tre dominerande tekniker för extraljus och det är halogen, xenon och LED. Halogen används numera bara i lågprisstrålkastare medan xenon fortfarande kan konkurrera med LED när det gäller ljustutbytet. Halogen och xenon bygger på klassisk teknik med glödtråd i en glasbubbla fylld med en gas.
LED bygger på en helt annan teknik där det är dioder som lyser och de drar betydligt mindre ström. De är också väldigt robusta och tåliga när det gäller vibrationer och stötar. Nackdelen med LED-tekniken är att det inte skapas någon värme i de här strålkastarna, vilket betyder att snö som fastnar på glaset inte smälter. Värst är detta när det gäller bakljus och backljus när det snöar mycket eller när man kör i snörök. Vi har sett under testen att LED-strålkastare finns med olika färgtemperatur. Kallt ljus, blått med andra ord, ger bättre detaljskärpa men man bländas mer av snöfall och vägskyltar. Varmt ljus, gulare alltså, är bra i regn och dimma.
Monteringen av extraljus är ett kapitel för sig. Idag är det vanligt med lågt monterade ramper, men det finns två nackdelar. Dels är det risk att de monteras så att de blockerar en bils luftintag, och de är optimerade i dagens värld för att hålla nere luftmotståndet. Ett blockerat luftintag kan skapa risk för överhettning varma dagar. På vägar med mitträcke lyser lågt monterade extraljus inte upp vid sidorna då räcken på båda sidor av bilen skymmer strålkastarljuset. Högt monterade ramper, exempelvis på en lasthållare på bilens tak, ger bra räckvidd och bra upplysning längs sidorna, men bländar kraftigt vid regn och snöfall. Låg montering lyser under snön som är närmast bilen. Låg montering innebär också extra utsatthet för stenskott.
Så har vi problemen med allt mer avancerade bilstrålkastare som Audis Matrix-strålkastare. Strålkastare som bara bländar av där det finns en mötande eller framförvarande bil. Här måste man koppla extraljusen så de enbart används tillsammans med manuell upp- och nedbländning. Egentligen gäller det alla former av automatisk upp- och nedbländning då du riskerar att blända medtrafikanterna med starka helljus eftersom tekniken inte är beräknad för de starkare strålkastarna och dessutom i vissa fall kan vara seg med nedbländning. Exempelvis när man möter en lastbil på ett backkrön.
Så till frågan om vem som behöver extra strålkastare på bilen. Helt klart gör de ingen större nytta om du pendlar längs upplysta gator till och från jobbet. De skapar bara oro för att få dem stulna eller påbackade i stadsmiljön, men kör du längre sträckor utanför bebyggelsen, särskilt i viltrika områden, kan de betyda skillnaden mellan liv och död. Tyvärr finns det än idag bilar med dåligt helljus och bra strålkastare är viktiga för den som kör mycket vid den tid på dygnet som det är mörkt.
Så här gjorde vi testen
Samtliga lampor monterades först på en stationär ramp där alla ljusbilder fotograferades med en avancerad digitalkamera med fast brännvidd, Nikon D5 med Nikkor 105 mm 1,4. Kameran var inställd på en fast exponering och en fast färgtemperatur för att kunna visa skillnaderna i färg och ljusbild. Vi noterade att strålkastarna med kallt ljus ser ut att lysa starkare än de med varmare ljus, vilket motsades av luxmätaren. Detta beroende på att kameran var inställd på dagsljusets färgtemperatur och den är kallare.
Vi mätte ljuset med en luxmätare på tre givna platser i motivet, snöpinnen till vänster, grinden i mitten och stenstolpen till höger. Avståndet till snöstolpen är 105 meter, grinden 102 meter och stenstolpen 50 meter.
Slutligen monterade vi de flesta lamporna på bilar som gått i trafik för att få förarens synpunkter. Här skiljde sig uppfattningarna en hel del. Några upplevde att det kalla ljuset i en bred ljusbild skapar mycket reflexer från trafikskyltar som bländar ordentligt. Kallt ljus upplevs mer bländande när man kör förbi stora vita eller blå vägskyltar, men vissa tycker att det ger bättre skärpa. Det varma ljuset är också trevligare i dimma och regn, för att inte tala om i snö. En smaksak helt klart
Det testade strålkastarna
NBB Alpha 225 pro LED
Ett kallt ljus med bred jämn ljusbild, mycket ljus över hela ytan. Fästet är brett och stabilt, vilket betyder att det inte är nödvändigt med ett övre stag. Favorit i subjektiv test monterad på bilen.
NBB 225 Alpha LED
Den mer traditionellt designade NBB-strålkastaren har ett svagare mer rödaktigt och mer spotbetonat ljus. Snygg strålkastare men NBB:s andra strålkastare är bättre på alla sätt.
Ledson Pollux9
Ledsons strålkastare är båda lätta att montera på en mindre bil. Pollux9 har en av de bästa ljusbilderna. De fungerar bra flera tillsammans då det är lätt att få en bred och låg ljusbild med dem. Kompakt strålkastare på djupet. Vit dekorbelysning. Når långt
Ledson Pollux9+
Med tillägget 9+ blir Pollux mer spotbetonad. Den är en tunn strålkastare med dekor-/positionsbelysning som kan ställas in i antingen vitt eller brandgult. Den ger en samlad ljusbild, inte utpräglat spot. Den är kompakt på djupet, vilket gör den lättare att montera i vissa lägen. Kompakt och snygg.
Cibie Super Oscar LED
Svagt ljusutbyte med fokus på centrum. Bra ljusbild dock utan spill uppåt. Strålkastaren för nostalgikern. Levereras med ett vitt plastskydd så tanken sticker lätt iväg till rallybilar som gamla Renault Alpine.
Hella Luminator LED
Hella Luminator är en välbyggd robust strålkastare som även finns i xenon-variant om man vill blanda. Båda är stabila med bra fästen, men väl djupa för vissa personbilar. Hella säljer insatserna lösa om du fått stenskott och inte vill byta hela strålkastaren. Bra bred ljusbild men inte lika mycket ljus som från exempelvis LamboLight Manticore.
Lightforce Genesis
Bra varm ljusbild som bländar mindre. Mycket ljus som når riktigt långt typisk spot-karaktär. Stabil strålkastare med bra fäste. En verkligt robust strålkastare som dessutom är vattentät.
Lightforce THX
Lightforce hybridstrålkastare, THX, ärsmart lösning med LED-ring som ger en väldigt bred bild. Bra med tanke på viltet, och xenonlampa som ger en bra spot bild med riktigt samlat ljus. Överlag presterar Lightforce strålkastare och ramper riktigt bra och ger ett varmare ljus. En fråga om tycke och smak. Bilden på utlysningen visar THX med både LED och xenon tända.
Lightforce Striker
Den lilla kvadratiska Lightforce-strålkastaren, Striker, är en kompakt, lättplacerad strålkastare som ger mycket ljus i förhållande till storlek. Mindre stöldrisk, då den ser ut att vara billigaste strålkastaren. Varmt ljus samlad ljusbild av trydlig spot-karaktär.
LamboLight Manticore LED
Vi har två LambolLight med i den här testen och detta övertygade mest. Framför allt i verklig trafik där den fina bredare fjärrljusbilden gav bra sikt även längs diket. Bra ljusstyrka. Strålkastaren är kompakt på djupet och lätt att montera, men fästet är klent så toppstag är att rekommendera.
LamboLight Genesis LED
Massor av lysdioder ger med den här strålkatstaren en spotbetonad ljusbild med lite bredare utlysning än de flesta spot-strålkastare. En gul dekorbelysning går som ett band tvärs över strålkastaren, som är är kompakt på djupet och lätt att montera, men fästet är klent så toppstag är att rekommendera.
Maxtel Evapor 7310Y
En ganska stor strålkastare med utpräglat varmt ljus som minskar bländningen vid snöfall och från vägskyltar. Behöver ett toppstag då fästet är ganska litet. Två sådana här strålkastare i kombination med en 7315Y ger ett bra ljus tillsammans.
Maxtel Evapor 7315Y
Lyser långt och med en utpräglad spot-karaktär. Varmt ljus för den som gillar det. En stor strålkastare som kräver utrymme vid montering och ett toppstag för att inte fladdra. Extra viktigt på en spot-strålkastare.
Crazyride 185 W Cree
Ett riktigt bra extraljus med en smart lösning där man kan montera en plastkåpa som ger riktigt bred bild. Mycket ljus och bästa fästet. Helt enkelt bästa strålkastaren i den här testen om man ser till prestanda. Ganska bred bild med spotlinsen (som på bilden ovan) och riktigt bred bild med helljuskåpan på. Riktigt bra med mycket ljus, ganska varmt ljus. Möjligen väl stor för att monteras på en mindre bil.
Strands Ambassador
Samlad bra ljusbild, starkt på ytan men kallt ljus inget spill uppåt och nedåt. Riktigt bra ljusbild flera tillsammans. Bättre än Ledson Flod. En favorit bland förarna.
Strands Yukon
Väldigt likt NBB Alpha 225 pro LED, kallt ljus, men mycket ljus. Bra fäste för stbil montering utan övre stag. Precis som NBB Alpha 225 pro LED en riktig favorit längs vägen men minus för bländningen vid reflekterande skyltar.
LED-ramper
Crazyride 180 W Oledome
En gediget byggd ramp med riktigt kallt ljusför den som gillar detaljskärpan i det här ljuset. Den ger inte lika mycket ljus som de bästa LED-ramperna.
Strands Arcum
En LED-ramp som är något böjd, vilket gör att den passar extra bra mot fronten på vissa bilmodeller. Massor av ljus, kallt ljus och en riktigt bra ljusbild. Segrare vad gäller ljusbild och ljusmängd bland ramperna.
Lazer Triple-R 1000
En liten och lättplacerad ramp som ger bra ljusutbyte, även om den inte kan mäta sig med de starkaste ramperna. Den finns tillgänglig i flera olika längder, vilket gör att det går att hitta en som passar de flesta bilar.
Lightforce 810 mm dubbelrad
Här är det massor av ljus och det från en robust och väldesignad LED-ramp. Bred ljusbild med en spets som lyser upp extra mycket i mitten. Varmt ljus för den som föredrar det.
Wiplight W151-21S10
En ramp som lyser både långt och brett med ett utpräglat kallt ljus. Mycket ljus från en ramp som inte är så hög som de med dubbla LED-rader.
Niken
Niken är en kompakt LED-ramp med väldigt kallt ljus. Bra ljusbild med mer spot-karaktär än de flesta testade ramper.
LamboLight Phoenix 30”
En liten och lättplacerad LED-ramp. Framför allt är den väldigt låg och det betyder att den är bättre om man vill montera i en bils luftintag fram då luften kan passera. Kallt ljus med bra ljusbild men inte så starkt.
Testresultat mätvärden i lux
Vänster mitt höger
NBB Alpha 225 Pro LED 3,6 22 40
NBB Alpha 225 LED 1,3 9,4 19
Ledson Pollux9 3,1 12 29
Ledson Pollux9+ 2,6 8,8 29
Cibie Super Oscar LED 1,1 6,7 12
Hella Luminator LED 1,7 17 15
Lightforce Genesis 1,9 43 14
Lightforce HTX (xenon+led) 3,6 33 14
Lightforce HTX bara spot (xenon) 29
Lightforce Striker 1,2 13 8,2
LamboLight Manticore LED 3,1 82 25
LamboLight Genesis LED 1,4 66 13
Max Evapor 7310Y 1,5 66 27
Max Evapor 7315Y 0,8 88 22
Crazyride W Cree spot 2,5 88 16
Crazyride W Cree helljus 2,9 62 42
Strands Ambassador 5,0 18 29
Strands Youkon 1,8 32 24
LED-ramper
Crazyride 180 W Oledome 2,4 12 25
Strands Arcum 8,8 45 57
Lazer Triple-R 1000 5,0 25 27
Lightforce 810 mm dubbelrad 5,4 24 57
Wiplight W151-21S10 2,2 28 68
Niken 6,6 12 18
LamboLight Phoenix 1,6 12 12