Den saknar Land Rover serie 3 Safaris dubbla tak. Den saknar klassiska Defenderns analoga luftkonditionering i form av luckor att öppna under vindrutan. Den saknar samma Defenders stela axlar, men den har de ovala fönstren, som hängt med sedan 40-talet och den häftigaste överraskningen av alla, de tre sätena fram som även finns i nya Land Rover Defender.
Land Rover Defender är med andra ord här igen. Defendern som var nedkörd till dödsriket men redan på första året nu är återuppstånden till glädje för levande och döda. Ja, det är fullt möjligt att bygga en likbil av en Defender 110 och jag lovar att det är många som vill göra sin sista resa i en Land Rover Defender.
Men, så var det där med namnet, Defender har en tydlig koppling till försvarsmakten, men enligt Stuart Frith, Land Rovers chefsingenjör för nya Defender, finns inte militären med som tilltänkt kund när den brittiska offroadikonen nu åter ser världens ljus. Jag träffar Stuart vid världspremiären på bilmässan i Frankfurt.
Kunderna söker man nu bland livsstilförstärkande människor med äventyrsideal, hästfolk och företagare. Den klassisk brittiske farmern, jordbrukaren, är inte med på listan. I vart fall inte småbrukare, men väl hästägare och storgodsägare.
Men är inte de Discoveryns kärnkunder? Land Rover Discovery är lite lyxigare än Defendern.
– Jo, men Defendern är byggd för den som kör mer i terrängen.
Ok, Stuart förklarar att det kort och gott är så att nya Defendern är en bättre terrängbil än förra Defendern och bättre än dagens Discovery.
Så du menar att jag som Defender-ägare kan sjunga: ”Everything you can do I can do better!”, när jag möter en Discovery-ägare?
Stuart skrattar.
–Nej, så är det väl inte Discoveryn har en annan framtoning, mer som en suv med terrängegenskaper än en terrängbil med suv-egenskaper.
En balansgång som bli riktigt tuff, skulle jag vilja säga efter att ha sett nya Defendern. Land Rover passade visserligen på att ge Discoveryn lite rundare och mjukare former än tidigare Discoverys inför lanseringen av Defendern. Samtidigt har Defendern en råare, robustare och kantigare framtoning, men det blir ändå en tuff balansakt att sortera ut modellerna för kunderna.
Vad är det då som ger Defendern de överlägsna terrängegenskaperna?
– Du ska veta att vi jobbat hårt med den här bilen, svarar Stuart. Testat, funderat och jobbat på att utveckla de koncept vi har i Land Rover familjen utan att svika de mest krävande Defender-fansen. Ta en sådan sak som skyddet under bilen. Det är huvudsakligen tillverkat i aluminium men delvis också i glasfiberförstärkt plastmaterial. Det är där för att ge bilen ett lågt luftmotstånd men också för att skydda vitala delar under bilen.
Så ber jag att få göra en kort videointervju. Se filmen här på sidan. Stuart är oerhört entusiastisk när han berättar om bilen och på något sätt lyckas jag att mentalt överföra min dröm om låsbara differentialer i både fram- och bakaxeln till honom. Han säger att det är standard.
Det låter ju lovande, säger jag.
– Oj, sorry, det var fel. Bilen har låsbar mittdifferential som standard och låsbar differential i bakaxeln som tillval. Sorry!
– Både fram och bak är det individuell hjulupphängning och man kan välja mellan skruvfjädrar och luftfjädring med fyra olika höjdlägen.
Ok, och växellådorna?
– En åttastegad automat från ZF och en tvåstegad fördelningslåda från Land Rover.
Några Defender commercials bara för att det är kul:
Varför?
För att Defendern kan inte dö.
För vem?
För Lara Croft.
Slutsats?
För att Lara Croft ska överleva.