Folkabussen som går som på räls

Experterna från avdelningen Classic Vehicles av Volkswagen Commercial Vehicles (VWNO) har återigen upptäckt en historisk Bulli-pärla. Efter den spektakulära Half-Track Fox, en Bulli ombyggd för terrängbruk med fyra axlar och kedjedrivna spår baktill, har avdelningen nu avslöjat sitt senaste unika fynd: Bulli järnvägsbussen från 1955 – även känd som Klv -20. Och när vi säger rälsbuss talar vi inte om en rälsersättningsbusstrafik. Det här är faktiskt en VW-buss som faktiskt går på rälsen – en otrolig blandning av ett tåg och en VW-buss. VWNO kommer att presentera detta ovanliga fordon för fans vid det inledande Bulli & Coffee-evenemanget i Hannover den 2 juni 2024, som hålls för att uppmärksamma International VW Bus Day.

Foto: Friso Gentsch/Volkswagen

Året var 1954. Deutsche Bundesbahn (tyska federala järnvägen) stod inför utmaningen att skaffa nya kompakta servicefordon till sina järnvägar. Istället för att utveckla ett nytt fordon från grunden kombinerade de den mångsidiga Volkswagen Transporter med ett rälschassi.

Två företag fick i uppdrag att bygga detta kompakta fordon med förbränningsmotor, som fick beteckningen Klv-20. Inom loppet av ett år konverterade företagen Martin Beilhack (Rosenheim) och Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth vardera 15 enheter för järnvägsanvändning. Fordonet som nu finns i VWNO-kollektionen tillverkades av Beilhack.

Dessa ”järnvägsbullar” användes främst vid järnvägs- och signalunderhållsdepåer för att göra inspektions- och reparationsresor. Och Klv-20:orna förblev i tjänst under en avsevärd tid: det var inte förrän på 1970-talet som de i stort sett fasades ut. Idag finns det bara en handfull av dessa fordon kvar som fortfarande är i körskick och som är i så gott skick som VWNO:s Klv-20, som har fordonsnummer 20–5011.

Klv-20 består i huvudsak av tre komponenter: karossen på en T1 Kombi skåpbil, en 21 kW/28 PS Volkswagen industrimotor och ett chassi med en hydraulisk lyft-/svängmekanism. Detta gjorde att Klv-20 kunde lyftas upp, vändas och sättas tillbaka på rälsen av en person, istället för att behöva köra tillbaka till startpunkten i backväxel. Det kompakta rälsfordonet kunde därmed användas mycket flexibelt.

För att säkerställa att ”rail Bulli” överensstämde med bestämmelserna för hjälpjärnvägsfordon togs ljusen fram och bak bort och dessa områden täcktes med metallpaneler. Standardljusen för järnvägsfordon installerades sedan i nya lägen: två vita lampor fram och en röd lampa bak.

VWNO:s Klv-20 började sin karriär vid järnvägsdepån i Plattling/Bayern och användes sedan vid Plattlings signalunderhållsdepå. Efter att ha tagits ur bruk på 1970-talet hittade järnvägsbussen ett nytt hem i Pfalz-regionen i sydvästra Tyskland. 1988 förvärvades den av en järnvägssamlare i delstaten Hessen. ”Bulli on rails” är nu en del av Volkswagen Commercial Vehicles klassiska fordonskollektion i Hannover.

Intressant nog fanns det faktiskt en försäljningsbroschyr för denna ovanliga Bulli, som beskriver fordonet enligt följande (utdrag ur originalbroschyren):

Järnvägsfordon för universell användning

Som en liten rälsbuss eller skåpbil med en attraktiv, aerodynamisk och lämpligt utrustad VW Kombi skåpbilskaross.

Dessa fordon, som vi kallar Typ GBA 1, är utrustade med den beprövade VW-motorn, som är en fyrcylindrig fyrtakts bensinmotor. Den direktflänsmonterade manuella växellådan har fyra växlar och en backväxel. Kraften överförs från växellådan till drivhjulen via två laterala oscillerande axlar med ledkroppar.

Kraftenheten är monterad i en chassiram som är sammansvetsad av starkt profilstål; ramen rymmer även hjulsatserna som är välfjädrade och styrda.

Hjulen är gjorda av stål och har en diameter på 550 mm. Gummielement är monterade mellan hjulfälg och hjulkärna enligt ’Bochumer Verein’-systemet, vilket resulterar i en mycket effektiv dämpning av fordonsljudet. Fordonen kan dock även förses med vanliga hjul. Axlarna går i rullager.

Alla fyra hjulen har invändiga skobromsar, som aktiveras med bromspedalen via ett oljehydrauliskt system. Ett hjulpar kan även bromsas mekaniskt med den låsbara handbromsspaken.

Kroppen är ansluten till ramen med gummielement. Den har tre välklädda sittbänkar: en i förarutrymmet med två säten, två i kupén med tre säten vardera. De två bänkarna i kupén kan enkelt tas bort så att utrymmet kan användas för att transportera gods. Förarutrymmet har två dörrar, medan passagerar- eller lastutrymmet har en bred vingdörr. Strålkastarna, bakljusen och innerbelysningen är harmoniskt integrerade i karossen. Kraftenheten är placerad på baksidan av fordonet och är lätt åtkomlig från utsidan genom en separat dörr.

Fordonet är försett med en hydraulisk lyft- och vändanordning, med en vridskiva som vilar säkert på rälshuvudena. Den drivs av en handpump, vilket gör att fordonet enkelt kan vridas i önskad färdriktning.”

Detta var den korta beskrivningen från Beilhack-företaget av den ovanliga produkten som de hade producerat. Särskilt frånvarande i fordonet är både en backspegel och en ratt – något som inte kommer att förvåna tågentusiaster men är en helt obekant känsla för Bulli-fans. Att resa de första metrarna är en verkligt surrealistisk upplevelse. Men man vänjer sig snabbt vid det jämna mullret på spåren och börjar njuta av landskapet.

Detta sällsynta exemplar hade sin första utflykt på den pittoreska ”draisine”-banan i Lengenfeld unterm Stein.

Volkswagen Nutzfahrzeuge: VW Bus Bulli T1 als Draisine auf einer Bahnstrecke am 14.05.2024 in Lengenfeld unterm Stein. Foto: Friso Gentsch/Volkswagen

Tobias Twele, Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer, beskriver denna resa så här: Det var en gripande upplevelse för vårt team att ta Klv-20 i bruk igen. Det finns inte många versioner av Bulli som vi inte har sett eller kört – men den här järnvägsbussen är en ny för oss! Det var därför det var ett väldigt känslosamt ögonblick för alla när vi körde över den 24 meter höga viadukten med teamet för första gången. Totalt reste vi över 32 kilometer på spåren på denna första resa, varav fem kilometer gick genom tunnlar, och vi klättrade 154 meter. Vi korsade den imponerande 244 meter långa Lengenfeld-viadukten otaliga gånger.

Alla som vill se denna ”rälsbuss” live, tillsammans med några andra höjdpunkter från VWNO-kollektionen, kommer att få chansen att göra det i Hannover den 2 juni 2024. För att uppmärksamma den 2:a INTERNATIONELLA VW BUSDAGEN ( INTERNATIONAL VOLKSWAGEN® BUS DAG |. 2 juni – Nationaldagskalendern ), kommer det att hållas ett Bulli & Coffee-möte för Volkswagen Bus-fans på parkeringen vid kundcentret på VWCV-fabriken i Hannovers Stöcken-distrikt. Inspirerad av liknande möten i USA kommer mötet att börja kl. 09.00 och sluta kl. 12.00, som är brukligt för detta evenemangsformat.

Ett ”Cars & Coffee”-möte är en möjlighet för likasinnade att träffas på en parkeringsplats och diskutera vilka fordon de älskar. Det finns inget formellt program eller organiserad underhållning – fokus ligger på fordonen och deras berättelser. Och evenemanget avslutas vid lunchtid, vilket ger deltagarna tid för andra aktiviteter med familj eller vänner under resten av dagen.

Fakta Klv -20:

Basis:VW Kombi (T1)
Year of manufacture:1955
DB type:200 -1A-bm1
Engine:Volkswagen industrial engine, four-cylinder boxer engine
Capacity:1.192 ccm
Output:21 kW / 28 hp
Top speed:70 km/h
No. of seats:7 (incl. driver)
Length:approx. 4,100 mm
Width:approx. 1,750 mm
Height above rails:approx. 1,850 mm
Wheelbase:2,400 mm (same as road version)
Weight:   approx. 1,550 kg
Payload:670 kg
Gross vehicle weight rating:2.220 kg
Track width:1.435 mm
Wheel diameter:550 mm

1 = Number of running axles (without drive in front of the engine )
A = 1 = Number of driven axles
b = Combustion engine – b for benzene
m = Mechanical power transmission

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − 16 =