Fords Ranger Raptor sätter nya standarder för pickuper

Det fanns en tid då alla pickuper var lite sega och stötiga små lastbilar med stela axlar och bladfjädrar runt om. Enkla och pålitliga arbetshästar, men inte mer. Ford Ranger Raptor är något helt annat. Det går inte att hitta en roligare pickup denna sidan Atlanten. Ingen med fräckare namn heller för den delen. Velocity Raptor är den snabba livsfarliga dinosaurien som blev världskänd i och med filmen Jurassic Park.

Ingen, och jag menar verkligen ingen, annan har gjort ett så seriöst och kompromisslöst terrängbilsbygge av en pickup som Ford. Det gäller amerikanska F150 Raptor och det gäller europeiska Ranger Raptor, som är lite av lillebror. 

Det intressanta med Ranger Raptor är att Ford verkligen har jobbat för att bygga en riktigt avancerad och kompetent pickup av den redan idag uppskattade Rangern. Inget har lämnats orört. Den femcylindriga dieseln åkte ut för att ge plats för den modernaste dieselfyran vi har idag i någon pickup. En rapp maskin som tack vare dubbelturbo ger 211 hk och dessutom bjuder på ett maffigt ljud.

Ok, 211 hk är inte mycket att skryta med om man jämför med F150 Raptors mer än dubbla effekt, men känslan i den här fyran är riktigt bra. Effekten kommer direkt, motorn är till och med varvvillig till en viss gräns. Bilen känns både snabb och spänstig. Det senare beroende på två viktiga detaljer, däcken och hjulupphängningen.

Vi börjar med de så viktiga däcken som är BFGoodrich AT T/A KO2 i dimensionen 285/70 R17. BFGoodrich är duktiga på terrängdäck och just de här däcken är den senaste nyheten efter de så lovordade MT-däcken. BFGoodrich har lyckats konstruera både Mud-Terrain-däck och All-Terrain-däck som är både tysta, stabila på landsväg och effektiva i terrängen. Bilen är förvånansvärt stabil och körglad både på krokiga asfaltsvägar och motorvägar.

Förarmiljön i Ford Ranger Raptor är funktionell med fräcka detaljer som de kraftiga sömmarna, men jämför vi med en annan ny pickup, Mercedes X-klass, ligger Ford i lä. Mercedes är världsbäst på snygga och sofistikerade inredningar samt tydliga funktionella instrumenteringar. 

Så ger jag mig ut i terrängen med Raptorn och andra pickuper som Mercedes X-klass tvingas kapitulera. Detta både vad det gäller komfort och framkomlighet. Både Mercedes och Ford har individuell hjulupphängning fram, stel bakaxel och skruvfjädring i alla fyra hörnen, men Ford har släppt loss teknikerna från Ford Performance som byggt en hjulupphängning med rötter i de pickuper som används i ökenrace i USA. Båda har fördelningslåda med bakhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning hög och fyrhjulsdrivning låg. Båda har differentialspärr i bakaxeln. Fords fjädring är mjukare och har längre slag. Den är byggd för tuffa tag med kraftiga länkarmar i aluminium som både tål stryk och minskar den ofjädrade vikten. Grädden på moset i Fords hjulupphängning är fyra FOX 2,5-tums stötdämpare byggda för offraod-racing.

Ford Ranger Raptor är en offroad-racer för gatan, medan Mercedes X-klass är en pickup med SUV-känsla. Båda är i grunden byggda för yrkesfolk men de har utvecklats åt helt olika håll. Mercedes har valt att satsa på komfort, lyx och prestige, medan Ford har satsat på teknik, köregenskaper och ett kaxigt utseende. Vinnare är pickupköparna som har mer att välja på och kan unna sig en fräckare, lyxigare eller roligare pickup. Mercedes har valt att bygga en seriös yrkesbil i finkläder, medan Ford har byggt en kaxig och kompromisslös leksak som fungerar som en reklampelare för företaget. Alla ser och hör en Raptor. Mercedes har inte offrat något men det har Ford gjort. Det går inte att bygga en pickup med den följsamma fjädringen och ändå behålla lastvikter på ett ton.

Vadå lastvikter och dragvikter? Vill man ha kul får man väl stå ut med att offra något, har man resonerat på Fords Performance.

Ford Ranger Raptor tvingas kapitulera när det gäller lastvikten som bara är 620 kg och dragvikten som är 2,5 ton. Flakmått och lastsäkringar är desamma som på andra Rangers med dubbelhytt. Klarar du dig med det så kan du köra pickup med ett leende på läpparna både på och vid sidan av vägen, men behöver du mer lastvikt så är det Mercedes X-klass om du vill vara fin, VW Amarok om du inte vill åka till Mercedes-handlaren, Nissan Navara AT32 om du vill ha ultimata terrängegenskaperna med bibehållen last- och dragvikt, Toyota Hilux om du litar på Toyotas rykte som näst intill oförstörbar, Isuzu AT35 om du vill ha en miljöpickis som kan köras på HVO 100 och har ett kaxigt utseende. Mitsubishis L200 är också ett alternativ. Framför allt på grund av den smarta fördelningslådan som både har lågväxel och låter dig köra med permanent fyrhjulsdrivning med låsbar mittdifferential. 

Pickuperna är en bilmodell som drabbats extra hårt av bonus-/malusskatten. Särskilt nu när den beräknas på WLTP-normen, så var beredd på en hög skatt de tre första åren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ford Ranger Raptor

Biltyp: Fyrhjulsdriven femsitsig pickup.

Motor: 2,0 liters rak fyrcylindrig diesel.

Effekt: 157/213 kW/hk, vid 3750 varv/minut.

Max vridmoment: 500 Nm vid 1750-2000 varv/minut.

Acceleration: 0-100 km/t: 10,5 sekunder.

Toppfart: 170 km/t.

Markfrigång: 283 mm.

Vaddjup: 850 mm

Tjänstevikt: 2510 kg.

Max totalvikt: 3130 kg.

Max släpvagnsvikt: 2500 kg.

Flakbredd: 1560 mm (1139 mm mellan hjulhusen).

Flaklängd: 1575 mm.

Bränsleförbrukning: 8,9 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 9,6 liter/100 km blandat körning.

CO2: 233 g/km.

Pris: från cirka 478 360:- exkl moms.

Titta också på: Nissan Navara AT 32, Mercedes X350 d och VW Amarok, eller möjligen någon amerikansk pickup.


Kort om Ford Ranger Raptor

Varför?

För att Ford vet hur man bygger ben race-pickup.

För vem?

För den som har bråttom till jobbet och har en öken att ta sig igenom.

Slutsats?

Ingen annan pickup denna sidan Atlanten är lika seriös offroader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 × tre =