Golf R tillbaka i vassare version

Volkswagen breddar sitt utbud av sportiga Golf-versioner i snabb takt. Efter premiärerna för GTI, GTI Clubsport och laddhybriden GTE presenteras nu flaggskeppet för den åttonde Golf-generationen: nya Golf R. Med en effekt på 320 hk är denna nykomling den mest kraftfulla Golf-versionen någonsin.

Nya Golf R i korthet:

  • Familjens flaggskepp: Med sin effekt på 320 hk är nya Golf R den kraftfullaste versionen av Volkswagens mest sålda modellfamilj.
  • Världspremiär: ”Vehicle Dynamics Manager” samordnar fyrhjulsdriften tillsammans med den adaptiva chassiregleringen (DCC) och den elektroniska differentialbromsen (XDS).
  • Imponerande kördynamik: Nya Golf R accelererar från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder och har en topphastighet på 250 km/h.
  • Upp till 270 km/h: Med tillvalspaketet R-Performance blir topphastigheten ännu högre, och dessutom får man tillgång till två extra körprofiler: Special och Drift.
  • 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring: Fyrhjulsdriftsystem med ny drivning av bakaxeln för maximal kördynamik.
  • R-knapp: Den standardmonterade körprofilsväljaren har en speciell Race-inställning som kan aktiveras direkt från ratten.
  • Bromsar med bett: De nya 18″-bromsarna svarar för utmärkt bromsprestanda.
  • Speciellt anpassat digitalt kombiinstrument: Nya Golf R är som standard utrustad med specialanpassat Digital Cockpit Pro.
  • Exklusiv utrustning: Som standard har Golf R Top-Sportstolar, förberedelse för navigationssystem, ambientebelysning och 18″-lättmetallfälgar.
  • Säljstart: Nya Golf R släpps för beställning på den svenska marknaden senare i november. Priset är ännu inte fastställt.

Golf-familjens nya toppversion erbjuder 320 hk, ett vridmoment på hela 420 Nm och fyrhjulsdrift som standard. Den accelererar 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Golf R kan beställas med ett R-Performance-paket (tillval) som ger höjning av toppfarten till 270 km/h, en större bakspoiler med extra downforce på bakaxeln, 19″-fälgar (istället för 18″) och tillgång till två extra körprofiler: ”Special” (Nürburgring-läge) och ”Drift”.

Motorn

Den bensindrivna fyrcylindriga 2,0-liters turbomotorn (TSI) i nya Golf R är den för närvarande allra kraftfullaste i EA888-produktlinjen. Medan föregångaren hade en motor från den tredje generationen (evo3) under huven, är Golf R nu bestyckad med ett kraftpaket av den fjärde generationen (evo4). Med en effekt på 320 hk är den 20 hk starkare än sin föregångare. Det maximala vridmomentet har höjts från 400 till 420 Nm. Det står tillgängligt redan vid 2 100 varv/min och ligger kvar konstant på denna höga nivå upp till 5 350 varv/min. 

Nya Golf R uppfyller den senaste utsläppsstandarden Euro 6d. TSI-motorn leder ned kraften i underlaget via en 7-stegad DSG-växellåda och fyrhjulsdrift. 


Ny fyrhjulsdrift

Golf R har en ny fyrhjulsdrift med reglering av drivmomentet på bakaxeln, kallat ”4MOTION med R-Performance Torque Vectoring”. En nyutvecklad bakaxelväxel fördelar motorns drivkraft variabelt mellan fram- och bakaxel. Nytt är att den dessutom kan fördela kraften mellan bakhjulen. Det här ger Golf R ännu bättre köregenskaper, speciellt i kurvorna.

Nya Golf R är den första modellen på marknaden vars fyrhjulsdrift är nätverksuppkopplad och styrs tillsammans med övriga chassisystem, som den elektroniska differentialbromsen (XDS) och den adaptiva chassiregleringen (DCC) via en så kallad Vehicle Dynamics Manager (VDM). Tack vare denna koppling mellan olika system erbjuder nya Golf R optimal prestanda, neutrala köregenskaper med högsta precision, maximal smidighet och maximal körglädje.


Ny fyrhjulsdrift

Golf R har en ny fyrhjulsdrift med reglering av drivmomentet på bakaxeln, kallat ”4MOTION med R-Performance Torque Vectoring”. En nyutvecklad bakaxelväxel fördelar motorns drivkraft variabelt mellan fram- och bakaxel. Nytt är att den dessutom kan fördela kraften mellan bakhjulen. Det här ger Golf R ännu bättre köregenskaper, speciellt i kurvorna.

Nya Golf R är den första modellen på marknaden vars fyrhjulsdrift är nätverksuppkopplad och styrs tillsammans med övriga chassisystem, som den elektroniska differentialbromsen (XDS) och den adaptiva chassiregleringen (DCC) via en så kallad Vehicle Dynamics Manager (VDM). Tack vare denna koppling mellan olika system erbjuder nya Golf R optimal prestanda, neutrala köregenskaper med högsta precision, maximal smidighet och maximal körglädje.

4+2 körprofiler

Golf R levereras med körprofilerna Comfort, Sport, Race och Indvidual. Sport-profilen är det dynamiska och idealiska läget för Golf R – namnet säger allt. Körprofilen Comfort är anpassad för maximal komfort med samtidigt hög precision i styrningen. 

I Race-profilen kopplas frihjulsfunktionen bort, ljudnivån höjs (via klaffarna i avgassystemet), och DSG, DCC, den progressiva styrningen och fyrhjulsdriften får en sportigare inställning. På ratten sitter en speciell R-knapp för direktval av körprofil. Vid ett hårdare tryck på knappen kommer man direkt till ”Race”-profilen.

I körprofilen Individual kan föraren ställa in och spara sin egen, personliga körprofil via ett digitalt skjutreglage. Via ESC-knappen kan föraren också koppla ur ESC-systemet separat vid körning på bana.

Som tillval kan Golf R också fås med de två nya körprofilerna Special och Drift, som är tillägg till Race-profilen.


Nürburgring-profil

Nya Golf R fick sin finsavstämning på den legendariska, extremt krävande Nordslingan på racerbanan Nürburgring i Tyskland. Med R-Performance-paketet levereras Golf R även med en speciell körprofil – ”Special” – för körning på denna bana. I den nya körprofilen Special har alla parametrar optimerats för Nordslingan – däribland fyrhjulsdriften 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring. Resultaten är mätbara: vid fabrikstester visade sig nya Golf R upp till 17 sekunder snabbare runt Nordslingan än sin föregångare. Den nya tiden: 7 minuter och 53 sekunder.

En annan fördel med R-Performance-paketet är profilen ”Drift” som öppnar upp kördynamik på en helt ny nivå när man kör på bana, och gör det ännu roligare att sitta bakom ratten. Drift tillåter parametrarna för den elektroniska stabiliseringskontrollen ESC och fyrhjulsdriften att man kan drifta med sin Golf R. 

Exteriören

Permanent fyrhjulsdrift är en gemensam nämnare för alla generationer av Golf R, precis som den speciella designen och ett utrustningspaket som är lika exklusivt som det är sportigt. 

För exteriördesignen på nya Golf R innebär detta bland annat en ny stötfångare i R-stil fram, en splitter (frontspoiler) av racingtyp, sidovingar som leder luften rätt (lackerade i karossfärgen) och specifika R-luftintagsgaller. Alla svartlackerade detaljer har högglans-finish. 

I den övre delen av kylargrillen sitter en blå list som är ett typiskt kännetecken för alla R-modeller. För första gången lyser denna nu upp i form av en LED-list så snart motorn startas, och den sträcker sig hela vägen till varselljusen. På höger sida av kylargrillen visar ett tydligt R-emblem att detta är en Golf av den allra kraftfullaste sorten.

Silhuetten på R-modellen kännetecknas bland annat av 18″-fälgarna ”Jerez”, speciella tröskellister, bakspegelkåpor i matt krom (inklusive att R-logon projiceras på marken när bilen öppnas och stängs), och att chassit ligger 20 mm närmare vägbanan.

De blålackerade bromsoken syns tydligt genom de standardmonterade 18″-fälgarna. Golf R kommer även erbjudas med 19″-lättmetallfälgar (tillval). Här kan man välja mellan utförandena ”Estoril” (maskinpolerade ekrar och svarta innerytor, alternativt helt i svart) och ”Adelaide” (maskinpolerade ekrar och svarta innerytor). Även 19″ semi-slick-däck för körning på bana kommer att erbjudas.

En annan unik designdetalj på Golf R är stötfångaren bak som nu fått en nydesignad diffusor i svart högglans. På sidorna inramas den av de kromade, dubbla ändrören på det standardmonterade sportavgassystemet. De fyra klaffstyrda avgasrören är ett annat kännetecken för Golf R. Volkswagen kommer i vanlig ordning också att erbjuda ett avgassystem från Akrapovič, tillverkat i titan som förutom ljudupplevelsen även gör det 7 kg lättare. Även här modifieras ljudet via klaffar.

R-logon sitter placerad nedanför VW-emblemet, mitt på bakluckan. En takspoiler ser till att ge tillräcklig downforce på bakaxeln. Precis som övriga Golf-modeller är nya R också utrustad med LED-baklyktor som standard.

Nya Golf R kan beställas i tre olika färger. Lapiz Blue Metallic är signaturkulören för R. Dessutom kan bilen fås lackerad i Pure White eller Deep Black Pearl Effect – båda traditionella färger för sportiga Golf-modeller.

Interiören

Digital Cockpit Pro kännetecknas av en unik grafik med R-logo. Via View-knappen på den nya multifunktionsratten kan man välja mellan flera olika vyer: Förutom de vanliga vyerna från andra Golf-versioner har Digital Cockpit Pro i Golf R även ett ”Sport skin” med en rund varvräknare i mitten med speciell R-design prydd av en R-logo. Golf R har även en vy med helt ny 3D-look och numeriska fält: ”R-View”.

Som en exklusiv finess sitter det en ny, horisontell varvräknare längs displayens överkant. Skalan för denna display är graderad från 0 till 8, motsvarande 0 till 8 000 varv/min.

Som tilläggsinformation kan Digital Cockpit Pro i Golf R också visa data om turbotryck, växellådstemperatur, vridmoment, effekt, g-krafter och fyrhjulsdriftens momentfördelning. Dessutom är Digital Cockpit Pro i Golf R också försedd med ett stoppur avsett för varvtider när man kör på bana.

Även invändigt har utrustningen i Golf R specialanpassats. Fram märks toppklassiga sportstolar med integrerade nackskydd. Sätesklädseln i ”Sardegna”-design på mittytorna är svart-blå, medan de yttre är klädda i ArtVelours. Ryggstöden pryds av en R-logo i mitten. Som tillval finns säten klädda i svart nappa, med kolfiberliknande detaljer med blå accenter på sidosektionerna, och blå R-logo på ryggstödet.

Den läderklädda multifunktionssportratten har också speciell design. Den är försedd med ergonomiskt utformade DSG-växlingspaddlar som är större än på en standard-Golf, en blå markering klockan 6 på rattkransen, blå kontrastsömmar och en R-knapp för direktval av körprofil. 

Dekordetaljer i kolfiberlook på instrumentpanelen, speciell R-dörrklädsel, golvmattor med R-logo, pedaler och fotstöd i borstat rostfritt stål ingår också i den utökade standardutrustningen för Golf R, precis som svart innertak och ambientebelysning med 30 färger för instrumentpanelen och dörrarna.

Femte R-versionen

Nya Golf R är den femte R-versionen genom historien efter Golf R32 med 241 hk (2002, generation 4), Golf R32 med 250 hk (2005, generation 5), Golf R med 270 hk (2009, generation 6) och Golf R med 300 hk (2013, generation 7).

Den svenska säljstarten för nya Golf R sker senare i november. Priset är ännu inte fastställt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 6 =