Grön livsstil med guldkant

En grön livsstil är inte alltid förenlig med privatbilism och personlig mobilitet. Elbilar kan vara nyckeln för den som har en grön livsstil och vill köra egen bil, men bilar som drivs med gas producerad på rätt sätt gör ditt liv ännu grönare. Biogas är det enda drivmedlet som har en positiv miljöpåverkan, läs minskad växthuseffekt om man kör mycket. En ekvation som blir ännu bättre i och med Audis åtagande att producera förnybar och koldioxidneutral gas till världens bästa gasdrivna bilar Audi A4 g-tron och A5 g-tron.

Instrumenteringen är ett föredöme med inställbar instrument-grupp framför föraren där man kan välja utseende med olika visning mellan instrumentklockorna. Bra mörkerbelysning av instrumenten.

Detta är historien om den småländske entreprenören Stefan Hermansson och ett antal Alvesta-bönder, alla med ett stort miljöengagemang, som utan att de vet så mycket om det kommer att hjälpa Tyskland att minska sitt bidrag till växthuseffekten.

Stefan Hermansson är entreprenören som brinner för bilar och för miljön. Han är Sveriges förste bilhandlare som enbart säljer elbilar och bilar som drivs med biogas. Han är också mannen bakom något som heter Småländska bränslen, vars idé är att lokalt producera förnybara och koldioxidneutrala drivmedel för förbränningsmotorer. I nuläget betyder det att producera biogas genom rötning av lantbrukets biprodukter i första hand. Idag kan man konstatera att produktionen av biogas i Alvesta-anläggningen är lönsam och man har nått budget.

Småländska bränslen producerar koldioxidneutral och förnybar biogas vid anläggningen i Alvesta. En perfekt kombination med nya Audi g-tron och Audis åtagande att producera motsvarande mängd koldioxidneutral och förnybar fordonsgas för tyska gasnätverket.

Biogasen är ett utmärkt miljöbränsle som verkligen kan hjälpa oss att minska växthuseffekten. Inte nog med att bränslet är förnybart och i stort sett koldioxidneutralt. Det är det enda bränsle som under vissa förutsättningar minskar växthuseffekten när man kör en bil som drivs med biogas, så kort och gott: Kör utav bara sjutton, men kör på biogas.

Som i så många andra fall kan man beräkna miljöeffekten på många sätt, men låt oss ge bränslet så bra betyg som möjligt.
Det som rötas vid anläggningen i Alvesta är biprodukter från jordbruket. Det kan exempelvis vara det som inte tas tillvara när grödan skördas. Får det ligga och ruttna på åkern bildas metangas och det är en aggressiv växthusgas som är värre än koldioxid. Tas det istället tillvara och rötas till biogas så blir kolet i biogasen en del i kretsloppet när biogasen förbränns och hela processen blir så gott som koldioxidneutral med den positiva bieffekten att man undviker ett onödigt bidrag av metangas i atmosfären.

Som lök på laxen i den här processen har nu Audi gått ut med ett slags miljöcertifikat för bränslet till nyligen lanserade A4 och A5 g-tron. Audi loggar körsträckorna för alla dessa bilar i hela Europa och åtar sig att producera lika mycket koldioxidneutral och förnybar gas som bilarna förbrukar Den gasen pumpas sedan in i det tyska gasnätverket, vilket betyder att motsvarande mängd fossil naturgas inte behöver användas. Eftersom de bilarna som körs i Sverige tankas med en stor del biogas och de som tankas på Småländska bränslen fylls med enbart biogas betyder det att den som kör gör det med minsta möjliga miljöpåverkan och samtidigt aktivt verkar för en större inblandning av förnybar och koldioxidneutral gas i Tyskland. En positiv miljöeffekt med andra ord.

Audis Sportback-version av A5:an kommer nu som toppmodell i g-tron-serien. Här som S5 Sportback, vilket betyder en strömlinjeformad 5-dörrars halvkombi med en 354-hästars V6-turbomotor.

Vad är då Audi A5 och A4 g-tron för bilar?

Det handlar om två moderna gasdrivna bilar som kan köras på biogas/naturgas (det som i dagligt tal kallas fordonsgas eller CNG) i olika blandningar. Bilarna klassas som miljöbilar och får både ordentligt reducerat förmånsvärde när de används som tjänstebilar och en miljöbonus på 7 500:- vid nybilsköp.

Audis nya g-tron-motor är en 2-liters maskin med ny förbränningsteknik som ger längre räckvidd och bättre prestanda med gas.

Rent tekniskt så är det två seriöst utvecklade bilar för just fordonsgas med yrkesbilisterna som målgrupp. Motorerna utvecklar 170 hk tack vare ny teknik för förbränningsprocessen. De kan köras 50 mil på gas (med ett ägg under gaspedalen) och cirka 40 mil på bensin. Gastankarna är finurligt utplacerade under bilen och tillverkade i rostsäkert och lätt kompositmaterial.

Kort sagt så kan man beskriva utvecklingen när det gäller gasfordon som en parallell till utvecklingen när det gäller elbilar. Dagens modernaste gasbil är betydligt mer användbar än bilarna i början av 2000-talet. Dessutom finns det idag betydligt fler tankställen. Närmare bestämt fler än 170 stycken i Sverige. Kolla dock gärna så att det är tankställen som erbjuder just biogas då vissa erbjuder blandningar i olika former. Hittar du inte biogas så är ändå blandningen bättre för miljön än bensin eller diesel.

Körmässigt handlar det om två moderna bilar från en tillverkare som gjort sig känd för att höja nivån det där lilla extra som yrkesbilisten är villig att betala för. Instrumenteringen är ett föredöme med inställbar instrument-grupp framför föraren där man kan välja utseende med olika visning mellan instrumentklockorna. Bra mörkerbelysning av instrumenten. Det handlar om låga bilar där man sitter lågt och har en bra kontakt med underlaget via ratten och de kan köpas med Audis riktigt bra matrix-strålkastare som bara bländar av där det finns en mötande bil eller en annan bil framför. Växellådorna är den 7-stegade dubbelkopplingslådan som Audi kallar S-tronic.

Bra stolar och snygg effektbelysning inne i kupén visar på en omtanke som yrkesbilister är villiga att betala för. Reglaget för instrumentbelysningens intensitet är ett riktigt proffsigt vred till vänster om ratten.

Genomtänkt lastutrymme med fjärrfällning av sätena från lastutrymmet, bra belysning och krok för att hålla kassarna stilla.

Audi är en del av Volkswagen-gruppen och delar mycket teknik med syskon som VW, Seat och Skoda, men här finns tydliga skillnader som större omsorg om miljön i bilen (läs dekorbelysning, stolar och ljudnivå) samt chassit som är en bra kompromiss mellan komfort och vägegenskaper. Ingen av bilarna är en asfaltsskrynklare, men båda har vägvinnande vägegenskaper och komfort, vilket betyder att det går att köra fort utan att bli trött. Audi har iklätt sig rollen som teknikinnovatör inom gruppen och satsar mycket på att utveckla både bilarna och infrastrukturen för att möta framtidens krav på bilar som drivs med förnybara drivmedel och inte belastar miljön. Audi g-tron är fordonen för fordonsgas, h-tron är fordonen för vätgas och e-tron är elbilarna.

Baksätet är fällbar 40/20/40 för att ge möjlighet till längre last i mitten men ändå två personer i baksätet. Rimligt utrymme för benen bak, men inte lika bra som i A6 eller Volvo V90.

 

Faktaruta:

Audi A4 Avant g-tron.

Biltyp: Framhjulsdriven kombi.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig bensin/fordonsgas-motor.

Effekt: 170 hk vid 4 450-6 000 varv/minut.

Max vridmoment: 270 Nm vid 1 650-4 400 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 673 kg.

Max totalvikt: 2 135 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 700 kg.

Bränsleförbrukning: 3,8-4,4 kg CNG/100 km vid blandad körning enligt NEDC, uppmätt: 4,5 kg/100 km.

CO2: 126 g/km.

Pris: A4 Avant 2.0 TFSI S tronic Proline: ca 408.300 kr, A5 Sportback Sport 2.0 TFSI S tronic Proline ca 437.200 kr.

 

 

Om biogasen:

Sverige i främsta ledet när det gäller biogas

Sverige är världsledande på miljötekniken där bl.a. hushållsavfall omvandlas till förnybart bränsle som driver både bilar och bussar. Idag tillverkas biogas i mer än hälften av Sveriges kommuner och står för ca 70% av den totala fordonsgasmixen. Flera aktörer erbjuder dessutom 100% biogas. Den bruna påsen med bananskal och annat matavfall som samlas in från hushållen i många kommuner räcker till ca 2,5 kilometer bilkörning och är ett viktigt bidrag i den cirkulära ekonomin. Infrastrukturen är utvecklad över stora delar av Sverige med över 170 tankställen.

En viktig randanmärkning när det gäller biogas är att det är lätt att tanka när man gjort det någon gång, men man får i olika mängd gas vid olika tillfällen beroende på hur mycket gas som finns tillgängligt på tankstället just då. Det handlar om trycket i gasen på macken, kontra trycket i tanken på bilen.

Audis anläggning för produktion av förnybar syntetisk fordonsgas i tyska Werlte

Förnybar gas i hela Europa

För att säkerställa att de nya gasdrivna modellerna körs med så låg miljöpåverkan som möjligt i hela Europa skjuter Audi till förnybar gas till det europeiska gasnätet. Det syntetiska bränslet hämtas bl.a. från Audis egen Power-to-Gas-anläggning i norra Tyskland. Förarna av g-tron-bilarna tankar och betalar gasen som vanligt vid befintliga gasstationer. Den förnybara gasen tillförs gasnätet, motsvarande bilarnas beräknade förbrukning och körda vägsträcka, och ersätter därmed fossil naturgas. Audis erbjudande om förnybar gas gäller i 3 år för alla som beställer g-tron innan den 31 maj 2018.

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

17 + 8 =