Äventyr på bruten engelska

 

Jag gillar biltillverkare som hedrar sitt arv och som gillar att flirta med köparna med små oväntade finesser. Jeep lever verkligen med sin historia och man drar sig inte för att peta in en liten gjuten ödlesymbol i plasten under vindrutan. Vi provkör Jeep Compass Trailhawk, som är vad jeep kallar ”trailrated”. En version som klarar tuffare terräng.

Jeep har en brokig historia. Från den legendariska krigs-jeepen, Willys Overland som sägs vara en viktig orsak till att Hitler fick bita i gräset, över bilar till amerikanska posten har man nu ett brett program från lilla Renegade till lyxjeepen Grand Cherokee som vi snart får se i form av en Trackhawk med 707 vilda hästar. Från en halvbror till Fiat 500L till ett fullblod som kan utmana Porsche Cayenne med andra ord. Företaget har stått på egna ben, varit en del av Chrysler-koncernen, en del av Mercedes-gruppen och är nu en del av Fiat-gruppen.

När Jeep lanserade Compass-modellen för tiotalet år sedan gick det en djup suck bland Jeep-älskare. Man hade begått det grova sveket att åsidosätta sin princip att alla företagets bilar skulle klara Rubicon trail. En gammal guldgrävarväg i USA som blivit ett offroadäventyr och en ikon för alla offroaders. En Jeep-åkarnas motsvarighet till Nürburgring Nordschleife.

Med tiden införde man toppmodeller med namnet Trailhawk i sina modellserier. Bilar med större hjul, flexiblare hjulupphängning, lågväxel och givetvis fyrhjulsdrivning. Allt för att det i varje modellserie ska finnas en version som kan ta ägaren med sig längs Rubicon trail. Frågan är om det finns en dekal man kan köpa och klistra bak på bilen som ett verifikat på att man gjort trailen på samma sätt som de som kört ringen markerar det med en dekal bak på sin bil.

 

Jeep Compass är Jeepen som är något större än Renegade och något mindre än Cherokee. Den har sina tekniska rötter i en plattform framtagen för Alfa Romeo Giulietta, men den har modifierats i varierande grad beroende på version. Det är samma plattform som Jeep Renegade byggs på. Den delar också tekniken bakom fyrhjulsdrivningen med Cherokee. Det vill säga avsaknaden av en mellandifferential som ersatts med lameller i båda ändarna av kardanstången, som kan frikopplas helt när fyrhjulsdrivningen inte behövs. En lösning som minskar bränsleförbrukningen och däckslitaget något. Vänta dig inte guld och gröna skogar här men förbrukningen ligger i vart fall närmare en framhjulsdriven bil.

Compass erbjuds i en rad versioner från en fyrhjulsdriven, och prisvärd, version för de som vill ha Jeep-stuket men inte bryr sig om att ge sig ut i terrängen, till den terrängdugligare Trailhawk. Den förstnämnda funkar dock bra på grusvägen till stugan eller små skogsvägar för den jaktintresserade. Fjädringen och den höga markfrigången gör att den hanterare det riktigt bra. Jämför vi Jeep Compass med exempelvis VW Tiguan och Skoda Yeti så har Jeepen en mjukar fjädring som ger bättre komfort på gropiga småvägar men inte lika hög stabilitet i höga hastigheter på Autbahn.

Billigaste versionen som tas in i Sverige blir Jeep Compass Longitude med en 140 hk diesel, 6-stegad manuell växellåda och fyrhjulsdrivning. Den beräknas kosta runt 280 000:- när den kommer på marknaden efter sommaren. Jeep kommer att ta in både manuellt växlade modeller och modeller med den fina 9-stegade automatlådan till Sverige. Motoralternativen blir två 2-liters dieslar på 140 respektive 170 hk samt en 1,4-liters bensinmotor på 170 hk. Tre utrustningsnivåer kommer att erbjudas och det är Longitude, Limited och Trailhawk. Priset för den provkörda Trailhawk är inte klart ännu och den kommer enbart med den 9-stegade automaten.

Tack vare den 9-stegade lådan har modellerna med automatlåda en så låg utväxling som 20:1 på första växeln, även utan lågväxel, och en så hög utväxling som 2,08:1 på nionde växeln. Det betyder låga varv, låg ljudnivå och låg förbrukning på landsväg men ändå styrka i terrängen. Trailhawk har en markfrigång på 229 mm och klarar att vada i vatten upp till 482 mm. Tyvärr är släpvagnsvikten för Trailhawk begränsad till 1 500 kg, medan övriga bilar med diesel och automat klarar 1 900 kg. En ganska märklig uppdelning då en bil med tillgängligt lågväxelläge borde klara tyngre släp. Bilarna med bensinmotor får endast dra 1 000 kg.

Så ut bland stockar och stenar. Trailhawk leverera vad den lovar och smyger snällt över riktigt tuffa hinder. Bottnar den så är det tryggt att veta att Jeep har utrustat den med seriösa skyddsplåtar i 3 mm tjock metall under alla sårbara delar under bilen. Som en liten fräck hälsning till alla som inte åker jeep har Trailhawk fått en bogserögla bak så att de som kört fast kan få hjälp. Fram anses det inte behövas. En annan sak som också ses som onödig är riktiga differentialspärrar i axlarna. Det går att låsa drivningen till 50% fram och 50% bak, men ute i axlarna är det anstispinnelektroniken som fördelar kraften till det hjul som har bäst fäste. Inte lika bra som riktiga differentialspärrar men ändå en god hjälp. Elektroniken i den provkörda bilen fungerade bra så att kraften nådde ner i backen även om två hjul hängde i luften.

Vågar man köpa en amerikansk/italiensk Jeep?

Ja, jag skulle nog våga. Jag menar amerikanska bilar ha ryckte om att vara pålitliga men inte så moderna medan italienska bilar har ryckte om att vara moderna men inte så pålitliga. En bra kombination, kanske. Både Jeep och Alfa Romeo är bilar som talar till köparens känslor mer än förnuftet och båda har en stor skara hängivna fans bland världens bilköpare, så varför inte lyssna på känslorna istället för att analysera alla tester och jämförelser och göra ett förnuftigt val. Jeep Compass känns faktiskt riktigt förnuftig och bjuder lite kul märkestradition.

 

Kort om Jeep Compass Trailhawk

Varför?

För att du vill köra med cowboy-hatten på.

För vem?

För den som då och då skrudar om från jeans och cowboy-hatt till kostym och lågskor.

Slutsats?

Mycket livsstil för pengarna

 

Faktaruta:

Jeep Compass Trailhawk.

Biltyp: Fyrhjulsdriven kombi.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig diesel.

Effekt: 170/125 hk/kW.

Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 706 kg.

Max totalvikt: 2 132 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Bränsleförbrukning: 5,7 bliter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln.

CO2: 150 g/km.

Pris: Inte klart ännu

Titta också på: Jeep Renegade Trailhawk, Jeep Cherokee Trailhawk,Jeep Grand Cherokee Trailhawk eller Jeep Wrangler Rubicon. En Jeep-entusiast tittar inte på Defenders, Land Crusiers eller G-Wagens. De nämns inte vid namn.

 

One Reply to “Äventyr på bruten engelska”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 + tre =