Honda ZR-V, smart hybridteknik i familjebilen

När Honda presenterar något nytt handlar det ofta om spännande tekniska lösningar och futuristisk design. Tittar vi på Honda Jazz så har den en tekniskt avancerad hybridteknik och Honda Civic har en design som ger associationer till racing. Så presenterar Honda sin ZR-V och säger att den är en SUV. Jag säger att den är en semi-SUV, som Volvo XC70 en gång i tiden, med en avancerad hybridteknik. En bränsleeffektiv och rymlig familjebil kort och gott.

Det första intrycket bakom ratten i nya Honda ZR-V är harmoni. En klassisk förarmiljö med all modern teknik varsamt förpackad ger föraren all information på ett tydligt men också varsamt sätt. Knappar för värme och ventilation sitter där de ska och är lätta att hantera utan att ta blicken från vägen. Instrumentbelysningen är behaglig även vid mörkerkörning. Toppversionen, Advance, har dessutom head-up display som speglar den viktigaste information i förarens synfält ovanför instrumentbrädan. Stolarna är riktigt bra med lagom mycket sidostöd och alla tänkbara justeringsmöjligheter.

Väl ute på vägen förstärks intrycket av harmoni. Bilen är tyst, fjädringen riktigt komfortabel och prestanda känns fullt tillräckligt. I alla fall för alla som inte måste stärka sitt ego med rödljusrace. Hondas tekniker har utnyttjat elmotorernas kraftiga vridmoment på 315 Nm från start och kombinationen av de tre motorerna i hybridsystemet för en maximal sammanlagd effekt på 184 hk. Körkänslan är som att köra en bil med en 6-cylindrig motor på ungefär samma effekt. Volvos V70 generation 3 med raka sexan till exempel, men då med en bensinförbrukning på 60% av vad Volvon drar. Intressant vad man kan åstadkomma med avancerad teknik. Styrningen är ovanligt lätt men ändå känslig. En lite udda kombination som fungerar riktigt bra och knapparna på ratten är så logiska att man inte måste titta på dem varje gång något ska justeras.

Väl framme på macken visar det sig att bilen dragit 6,8 liter bensin per 100 km under en 48 mil lång resa genom Sverige. 3 mil stadstrafik i Stockholm, 34 mil motorväg och slutligen 11 mil landsväg med huvudsakligen 90 km/t. Riktigt bra siffror för en bensinbil som har en tjänstevikt på 1,6 ton och är fyrhjulsdriven. 

Tittar jag på färddatorn så ser jag att den här resan gått något snabbare än den brukar och det indikerar att det är svårt att hålla hastigheten på 110 km/t på motorvägen. Ett gott betyg för långfärdskomforten, men samtidigt ett underkännande av min egen laglydighet. 

Elektrifiering och hybridteknik tillsammans med bensinmotorn är på väg att slå ut dieseln när det gäller personbilar. Både Toyota och Honda har åtskilliga gånger hyllat hybridtekniken och nu när bensinpriset ligger så mycket lägre än dieselpriset har trenden mot bensinhybrider blivit allt kraftigare. Honda har tagit hybridtekniken till hjälp för att kombinera låg förbrukning med bra prestanda och framför allt bra vägegenskaper på alla underlag. Det intressanta med den här bilen är hur smidigt och sofistikerat tekniken arbetar utan att föraren överhuvudtaget märker det. 

Fullhybriddrivlinan kombinerar ett energitätt litiumjonbatteri med två kompakta, kraftfulla elmotorer med en nyutvecklad 2,0-liters direktinsprutad bensindriven Atkinson-cykelmotor, som växlar automatiskt mellan EV, Hybrid och bensinmotor.

Vid körning i stadsmiljö drivs Hondan huvudsakligen på elektricitet för noll utsläpp samtidigt som det drar nytta av elmotorernas höga vridmoment, snabba respons och låga ljudnivå.  Vid ökad acceleration växlar ZR-V till hybriddrift för att driva hjulen med elmotorn, medan förbränningsmotorn genererar den elektricitet som krävs.

Vid ständigt höga hastigheter, t.ex. på motorväg, växlar tekniken till bensinmotorn som då driver bilen med minimala energiförluster och elmotorn hjälper till vid behov.

I alla körlägen återvinns broms- och retardationsenergin för att förbättra den totala effektiviteten, särskilt effektivt i tät trafik. En ny styvare vevaxel i kombination med en balanseringsaxel minskar motorns vibrationer över hela varvtalsområdet jämfört med tidigare generationers hybriddrivlinor.

Slutligen konstaterar jag på parkeringsplatsen hemma att bilen egentligen inte är speciellt hög. Mer av en höjd kombi med något högre markfrigång. Honda ZR-V är 1,62 meter hög och frigånghöjden är 19 cm, vilket betyder att insteget är mer lagom högt för den som inte vill krypa ner i en sänkt ”sportigare” bilmodell eller kliva upp i en stadsjeep. Lastutrymmet bjuder trots ganska strömlinjeformade runda former på 1300 liters lastvolym om man fäller baksätet och lastar till taket. Med uppfällt baksäte och last till fönsterna bak blir det tyvärr bara 380 liter.

Sammanfattningsvis konstaterar jag att Honda har gett bilen egenskaper som framför allt passar långfärdskörning där komfort och förarmiljö är viktigt, men samtidigt en drivlina som ökar drivkraften på bakaxeln för bästa styrrespons vid hårdare körning på krokiga vägar. Tekniken fördelar också kraften effektivt mellan axlarna vid körning på snö eller is. Bilens styrka är den avancerade drivlinan och den harmoniska förarmiljön.

Fakta

Honda ZR-V Advance

Pris: Från 449 000 kr (Utrustningsnivå Advance), från 399 000 kr.

Motor: 2 elmotorer samt en fyrcylindrig 2,0 liters bensinmotor.

Effekt: 184 hk/135 kW sammanlagd systemeffekt.

Vridmoment: 315 Nm.

Växellåda: Steglös automat.

Prestanda: Toppfart: 173 km/h. 0–100 km/h: 8,0 sekunder.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 457/184/162/266 cm.

Tjänstevikt/last/släp: 1 710/445 kg/700 kg.

Garantier: Nybil: 3 år eller 10 000 mil/Vagnskadegaranti: 3 år/Lack: 3 år/Rostskydd kaross (genomrostning): 12 år, Rostskydd avgassystem (genomrostning): 5 år, Rostskydd chassikomponenter(genomrostning): 10 år, Elektrisk drivlina: 5 år.

Dekl. bränsleförbrukning, enl. WLTP: 5,8 l/100 km.    

CO2: 132 g/km WLTP

+

Förarmiljö

Låg bränsleförbrukning

Komfort

låg dragvikt på 700 kg

Begränsat lastutrymme vid uppfällt baksäte

Inget alternativ med manuell växellåda

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × three =