Volkswagen frestar med en helt eldriven konceptbil med tydligt offroadstuk och fyrhjulsdrift. Bilen som är baserad på ID.4 GTX 4MOTION och kombinerar styrkorna hos en modern SUV med äventyrskänslan hos en robust offroad-bil. ID. XTREME, som VW kallar sin skapelse har tagits fram av Andreas Reckewerth, Head of overall vehicle, och hans team på Volkswagens utvecklingsavdelning. Den helt eldrivna offroad-versionen med fyrhjulsdrift är den mest kraftfulla ID.-modellen hittills med 387 hk.
Volkswagen är partner till den internationella ID.-träffen i schweiziska staden Locarno där bilen nu har premiärvisats som VW:s stora överraskning.
– Vår elbilsplattform MEB (Modular Electric Drive Matrix) har en enorm teknisk potential. För många av våra kunder är en bil mycket mer än bara ett transportmedel. Med ID. XTREME höjer vi den elektriska mobiliteten från Volkswagen till en ny nivå vad gäller prestanda. Resultatet av projektet är en kraftfull offraod-bil med ett robust utseende, säger Silke Bagschik, försäljnings- och marknadsföringschef för ID.-familjen.
Tack vare en högprestandamotor på bakaxeln och mjukvaruanpassningar i styrenheten för drivningen ökar systemeffekten för den fyrhjulsdrivna konceptbilen med 88 hk (65 kW) till 387 hk (285 kW) jämfört med ID.4 GTX 4MOTION – med andra ord med cirka 30 procent.
– ID. XTREME har tagits fram av entusiaster på Volkswagen för ID.-entusiaster här i Locarno. Vi är mycket angelägna om att få reda på hur alla som älskar elbilar reagerar. Baserat på feedbacken kommer vi att besluta hur vi ska gå vidare med projektet, tillägger Silke Bagschik.
Utvändigt visar ID. XTREME att bilen är redo för alla äventyr. Upphöjt rallychassi, 18″-offroad-fälgar, modifierad stötfångare med extra stötfångare fram och 50 mm bredare skärmar (tillverkade av en 3D-printer) över hjulen, ger konceptbilen en genuin offroad-look. Takräcket med sina extra LED-lampor och det helt stängda underredet i aluminium är annan utrustning som inspirerar till utflykter utanför asfalterade vägar med den fyrhjulsdrivna elbilen.
Även ljudmässigt har ID. XTREME något unikt att erbjuda: det speciella körljudet har utvecklats tillsammans med Volkswagen Design och leds ut till utsidan via en ljudgenerator i hjulhuset. Invändigt erbjuder konceptbilen bland annat alcantara-detaljer, nydesignade säten och detaljer i accentfärgen orange.
För att minska sin klimatpåverkan har en testbil som inte längre behövts från produktionsutvecklingen och ett begagnat batteri på 77 kWh (netto) använts som grund för denna konceptbil.
Volkswagen presenterade ID. XTREME för allmänheten för första gången på träffen för ID.-modeller i Locarno, vid Maggioresjön i kantonen Ticino i sydöstra Schweiz. Evenemanget, som anordnas av och för alla som fascineras av elektrisk mobilitet, ägde rum för andra gången och kan bli det evenemang för elbilar som motsvarar GTI-träffen Wörthersee i Österrike.
I år samlades ID.-entusiaster från hela Europa i Locarno, den 6-10 september, för att dela med sig av sina erfarenheter av elektrisk mobilitet. ID.-träffen initierades och organiserades av ID. Drivers Club och stöds av Volkswagen som en del av sitt engagemang ”Way to Zero” med sikte på nollutsläpp.
Tillsammans med experter från företaget deltog teamet på Volkswagen Drivers Club i evenemanget för att ge insikt i den aktuella utvecklingen inom området hållbar mobilitet. Vid sidan av ID. XTREME presenterade Volkswagen även andra modeller från ID.-familjen.