K-märkta bensinmackar och designikon som elbil

Lexus är först ut i Toyota-gruppen med en större elbil i och med att de släpper sin minsta SUV, UX300 som elbil. En bil som vid närmare granskning visar sig vara mer Lexus än elbil. Alla som någon gång kört en Lexus av senare modell känner direkt igen sig bakom ratten. Bilen är bara lite tystare och man behöver leta upp en laddstation efter 25 mil. Kanske är den här bilen en av nycklarna till att bensinmackarna snabbare än vi anat blir övergivna k-märkta monument av en tid då klimatet hotades.

Toyota-gruppen har överlägset störst erfarenhet av elektrifiering av bilar och Toyota har hårdnackat hållit sig till sin hybrid-linje. Det finns många skäl till det och ett avgörande skäl är att Toyota ser en global miljövinst i att sprida ut mindre batteripaket i fler bilar. Nu tar dock gruppen två avgörande steg mot ökad elektrifiering i och med att Toyota RAV 4 laddhybrid lanserades med nästan tio mils räckvidd på el och nu den rena elbilen, Lexus UX300e. Båda SUV:ar.

Lexus satsar mest på sitt SUV-program med fyra olika SUV:ar och UX300 är den minsta modellen. Lexus har valt att bygga en bil som inte skrämmer bort trogna Lexus-kunder och det tror jag är ett smart drag. Få bilmärken har jobbat upp ett så gott rykte när det gäller detaljarbete och kvalitet. Det säljs inte många Lexus i världen, men de säljs till kunder som betalar lite extra för design och en känsla av lyx där det klassiska, som den analoga klockan och det påkostade läderarbetet, möter high tech, som infotainment, påkostade LED-strålkastare och en mycket speciell design både invändigt och utvändigt.

Tar vi och granskar Lexus UX300e som elbil så hittar vi även här en hel del unika lösningar. Det som sticker ut är garantipaketet där Lexus garanterar att batterierna har minst 70 % av sin effekt efter 100 000 mil, jo du läste rätt ett hundra tusen mil, eller tio år, vilket som inträffar först. Bakgrunden till att de kan lova detta är för det första erfarenheterna av att hantera eldrivning och batteriteknik men också ett omfattande system med sensorer som läser av battericellernas temperatur och ser till att de håller rätt temperatur. 

Chademo på vänster sida
CCS på höger sida

En annan sak som sticker ut är att Lexus valt att hålla sig till Chademo när det gäller snabbladdning. De gör inte som Nissan gör med sin Ariya. Nissan tillverkar en version med CCS-snabbladdning för Europa och en version med Chademo för andra marknader. Lexus UX300e har ett uttag för Chademo på vänstersidan där bilen kan laddas med likström på upp till 50 kW, samt ett uttag för typ 2 växelström upp till 22 kW på högersidan. En laddning från 10% till 90% tar en timme med snabbladdare.

Som jag skrev inledningsvis så har Toyota-gruppen en tanke med att inte utrusta bilarna med stora batteripaket eftersom tillgången på grundämnena som behövs är begränsad, liksom tillverkningskapaciteten och det gå igen även i den här bilen där Lexus har valt ett batteri med en kapacitet på 54,3 kWh och det ger en räckvidd vid stadskörning på något över 30 mil enligt WLTP-standarden. Jag körde bilen en höstdag med start i minusgrader och då hamnade jag på en räckvidd på 24 mil landsvägskörning. Elbilarna har den egenskapen att de är snålare i stadstrafik. Lexus ser den här modellen som en typisk SUV för det dagliga körandet i stadsmiljö, men ger den möjlighet för längre körningar med hjälp av snabbladdning. En stadsjeep med andra ord.

Nog om teknik. Nyckelordet för körupplevelsen i UX300e är harmoni. Ljudnivån är extrem låg tack vare mycket ljudisolering som dessutom anpassats för att dämpa typiska elbilsljud som däckbuller. Elmotorn är stark nog att ge bilen en acceleration 0-100 km/t på 7,5 sekunder och tyngdpunkten är riktigt låg tack vare att batterierna sitter lågt placerade. Det ger bilen riktigt bra vägegenskaper. Lättkörd i stadstrafik, smidig och underhållande på krokiga asfaltsvägar samt trygg och tung på motorvägen. Toppfarten är 160 km/t. Lexus har även hanterat det här med framhjulsdrivningen riktigt bra. Bilen känns inte besvärande understyrd utan snarare överraskande neutral i styrningen.

Känslan av harmoni går igen i detaljarbetet både exteriört och interiört. Ingenting har lämnats åt slumpen där den som kör mycket har tillgång till bra LED-strålkastare och ventilerade säten samt en utmärkt ljudanläggning som verkligen bjuder sitt bästa i den tysta bilen. Framför allt så har bilen riktigt bra stolar och instrumentering.

Den som bara använder bilen för pendlarresor får acceptera att lastutrymmet är begränsat med ett högt golv och det här med att fälla de snygga stolarna bak och slänga in säckar med jord känns inte så lockande. Alternativet att koppla en släpkärra saknas också, så man får ändå summera den lilla eldrivna Lexus-SUV:en som mer flärd än funktion.

Varför?

För att framtiden är elektrisk.

För vem?

För miljövännen med ett hjärta för Lexus och deras design.

Summering

Maximal design, minimal miljöpåverkan.

Fakta

Lexus UX300e.

Pris:

Motor:

Effekt: 

Vridmoment:

Växellåda:

Prestanda: Toppfart: 0-100 km/t: s.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd:

Tjänstevikt/max last/släp:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

16 − 11 =