Kaj, konsten och kantiga Land Rovers

Det finns något tidlöst över en klassisk Land Rover. En tidlös funktionalitet och en tidlös design som endast förfinats under alla dessa år som gått sedan den första Land Rovern visades upp på bilmässan i Amsterdam 30/4 1948. Nästan lika tidlöst som det vilda landskapet på Fårö där vi möter två jubilarer som båda hållit stilen under 70 års utveckling utan att ta skada av densamma.

Kaj har en ateljé vid sitt hus på Fårö och han berättar målande om både sina resor med Land Rover och sina motiv för konsten.

Samma år som Storbritanniens svar på USA:s Willys jeep presenterades för världen begåvades samma värld med en blivande konstnär ute på den lilla ön Fårö norr om Gotland. Han heter Kaj Engström och är än idag ön trogen i sin konstnärsgärning. Kajs trogna följeslagare när han pendlar mellan Fårö och Älmhult, där han har sin huvudsakliga verksamhet, är en Land Rover 90 Defender. En kort klassisk Land Rover med andra ord och just den här bilen är Kajs 7:e Land Rover, och då talar vi riktiga Land Rovers och inget modernt lull-lull med luftfjädring och individuell hjulpphängning.

Det finns mycket gamla stigar kvar ute på Fårö. Stigar där Kaj, med sin Land Rover, då och då mötte Ingemar Bergman som istället körde Mercedes Geländewagen.

Land Rovers bilar har under åren sedan 1948 genomgått en teknisk metamorfos som saknar motstycke i bilvärlden. Detta samtidigt som utseendet inte förändrats på något avgörande sätt.

Låt oss botanisera lite i Land Rovers historik berättad av en sann Land Rover-vän. Kaj Engström alltså.

– Vi köpte vår första Land Rover 1970, sedan var vi sålda på den så mångsidiga bilen, berättar Kaj.

Vi, det är Kaj Engström och hustrun Carina Rosander, och bilen de köpte var en Land Rover 88, serie 1. Kort sagt en modernare version av den bil som lanserades tio år tidigare och då bara hade ett axelavstånd på 80 tum. 88 i modellbeteckningen betyder att den har ett axelavstånd på 88 tum. Nu hade man till och med bestämt sig för att leverera bilen med dörrar som standard. Fyrhjulsdrivning var och är standard.

Land Rover har aldrig gjort någon stor affär av instrumentbrädan i Defender-modellen även om den är betydligt modernare än den var i Kajs första serie 1 där instrumenten satt i mitten.

– Vi bodde i Malmö då och bilen hittade vi bakom en lagård på skånska landsbygden, fortsätter Kaj. Jag hade inte körkort då men det hade Carina. Hon såg på mig och frågade om jag trodde att vi verkligen skulle få igång den där bilen.

Det blev affär. Bonden skiljdes från sin älskade Land Rovet när Kaj och Carina vände den karaktäristiska fronten med de tätt sittande strålkastarna mot hemmet.

– Det lär ha suttit en Perkins-diesel i bilen och den rök något fruktansvärt så vi la hela Möllevångsgatan i svartgrå rök, men vi kom hem.

Kaj Engström är född på Fårö och han tillbringar mycket av sin tid ute på ön även om han numera bor i Älmhult. Havet, lugnet och naturen ger inspiration för konstnärskapet.

Det finns en sak som gör Land Rover-ägare unika och det är den enorma entusiasmen för det andra människor kallar obekvämligheter.

– Glödtändningen av dieseln fungerade inte så jag fick ta till veven för att starta Land Rovern på vintern, ler Kaj. Det gjorde den oberoende av batteriet så den startade även om det var dåligt. Jag hade ju erfarenhet av tändkulemotorer så det var inga problem.

Vintern bjöd på andra utmaningar i form av kyla och det var något som Land Rovers tekniker ansåg vara temperaturer nedåt 5-6 plusgrader. De fixade imman på vindrutan och värmen på golvet med några snygga kopparrör som pustade ut lite varmluft.

– Det räckte gott och väl, bara man hade vettiga kläder och de var snygga att se på, förklarar Kaj.

Land Rovern blev nyckeln för att ta sig till Fårö. Den blev också avgörande för möjligheterna att ta sig fram ute på ön, där vissa vägar inte fått högre status, eller bättre kvalitet, än de hade flera hundra år innan millennieskiftet. Kajs Land Rover väckte samtidigt ett visst intresse bland grannarna ute på den lilla ön norr o Gotland.

– Den Land Rovern hade ett litet flak därbak och jag byggde en bur på det flaket för att få med mig det jag behövde, minns Kaj. Men grannarna på Fårö trodde att jag skulle skaffa höns.

– Min gamla mormor älskade den också, ler han. Hon tyckte den var lätt att komma in i.

Kaj lever nära naturen och han har båda sina katter med sig till Fårö. Hans grå katt är en Maine Coon som gärna dricker vatten direkt från kranen.

Efter tre år med en serie 1 valde Kaj och Carina att ta ett stort kliv till den betydligt modernare Serie 3 109 Safari. 109 står för att den har en hjulbas på 109 tum. En lång bil som kunde ta 12 personer. Kaj och Carina valde den långa modellen för att resa och att använda den att sova i under resorna. Safari stod för en mycket sinnrik temperaturkontroll i en tid då inte alla bilar hade liftkonditionering. Den hade dubbla tak, vilket alltid gav skugga på taket och den hade öppningsbara luckor både i det nedre taket och under vindrutan. Luckor för maximal ventilation oavsett väder.

Kaj Engström har många berättelser från sin tid på Fårö och sina resor med olika Land Rovers att berätta. Han gör det gärna med gotländsk ton och ibland i hela meningar på fårömål.

– Vi gjorde Europa med 109:an, berättar Kaj. Det blev Tyskland, Frankrike (rakt igenom Paris) och Spanien där vi sökte oss tiil Altamira-grottan eftersom Carina är arkeolog. Väl där visade det sig att den var stängd och det var någon slags konflikt i Baskien. Vi övernattade i bilen men började ana oråd när det hängde dockor i polisuniform i lyktstolparna.

Än värre blev det när de blev stoppade i en poliskontroll och poliserna trodde att de gömde någon bland madrasser och sängkläder bak i Land Rovern.

– Ja. De stod där med osäkrade k-pistar och drog ut allt vi hade i 109:an, fortsätter Kaj.

Det blev en äventyrlig resa ut ur Spanien, men Land Rovern fixade det trots att några kastade sten på dem och de fick trixa sig fram genom brinnande barrikader, över trottoarer och mittremsan på en spärrad motorväg.

Efter 109:an blev det en kort period med en Volvo 245 då det fanns de som inte tyckte att en Land Rover var en familjebil nu när de blivit föräldrar.

– Det höll inte så länge, ler Kaj. Redan efter ett år hittade vi en grön Land Rover Defender 88 och sedan dess har vi inte varit utan Land Rover. Totalt har det blivit sju Land Rovers med den Defender 88 vi har nu. Tyvärr tog Land Rover bort ventilationsluckorna och de är ett måste. Slutligen la de ner Defendern så nu får vi vårda den vi har.

Fåren, eller som man säger på Fårö: lammen, är ett ofta återkommande motiv i Kajs konstnärskap.

Defender är den fjärde generationen av bilen som lanserades för 70 år sedan. Den mest avgörande skillnaden mot Serie 3 är att Defenderna har skruvfjädrar, vilket ger betydligt bättre komfort och terrängframkomlighet. Sedan har man kostat på sig bekvämligheter som ljudisolering och värme som funkar även under nollan.

Varför Land Rover, får bli slutfrågan.

– Vi gillar Land Roverns kantiga design och flexibla användbarhet, förklarar Kaj. Dessutom har vi aldrig varit några fartdårar. Vi vill hellre ta oss ut till intressanta platser. Jag minns när jag skulle leta upp en plats som var känd för att där fanns gott om tjäder. Det var i närheten av Arvidsjaur och alla sa att det inte var långt. Vägen blev allt sämre och till slut var jag framme vid en sjö, men några tjädrar syntes inte till. Utan Land Rover hade jag inte tagit mig fram och utan Land Rover hade jag inte haft någonstans att sova. Så vaknade jag i gryningen av tjädrar i mängder som spelade runt bilen och till och med på taket.

 

Bildtexter:

Land Rover Kaj 1

Det finns mycket gamla stigar kvar ute på Fårö. Stigar där Kaj, med sin Land Rover, då och då mötte Ingemar Bergman som istället körde Mercedes Geländewagen.

Land Rover Kaj 2

Väglöst land och land Rover är något som hör ihop och detta oavsett om det är ute på Fårö eller på savannerna i Afrika.

Land Rover Kaj 3

Land Rover har aldrig gjort någon stor affär av instrumentbrädan i Defender-modellen även om den är betydligt modernare än den var i Kajs första serie 1 där instrumenten satt i mitten.

Land Rover Kaj 4

Både Kaj och Carina älskar den klassiska kantiga Land Roverns design och dess användbarhet. Det svarta röret som sticker upp framför vindrutan gör det möjligt att vada med bilen och den lilla symbolen på bakre sidorutan är en karta över Fårö, inte Nürborgring Nordschleife.

Kaj E 1

Kaj Engström är född på Fårö och han tillbringar mycket av sin tid ute på ön även om han numera bor i Älmhult. Havet, lugnet och naturen ger inspiration för konstnärskapet.

Kaj E 2

Kaj har en ateljé vid sitt hus på Fårö och han berättar målande om både sina resor med Land Rover och sina motiv för konsten.

Kaj E 3

Fåren, eller som man säger på Fårö: lammen, är ett ofta återkommande motiv i Kajs konstnärskap.

Kaj med katt

Kaj lever nära naturen och han har båda sina katter med sig till Fårö. Hans grå katt är en Maine Coon som gärna dricker vatten direkt från kranen.

Kaj

Kaj Engström har många berättelser från sin tid på Fårö och sina resor med olika Land Rovers att berätta. Han gör det gärna med gotländsk ton och ibland i hela meningar på fårömål.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

14 + 15 =