Kärlek till en omöjlig livskamrat

Det talas ju ofta om kärlek vid första ögonkastet och det skulle kunna vara relevant när det gäller Alpine A110 GT. Bilen har en extrem strömlinjeform och ett mycket karakteristiskt utseende. Oavsett vad man tycker om utseendet så är det bakom ratten kärleken väcks till liv och växer till något som skulle kunna kallas ett beroende.

Renaultgruppens lilla sportbil är egentligen en fullständig omöjlig livskamrat, men kärleken kan ju vara blind. Riktigt blind skulle jag kunna säga. Det finns inga rationella skäl att välja den extremt lilla franska sportbilen, ändå måste jag gå ut en extra runda för att köra några mil till med bilen. Det har mörknat och jag tänker att en älg på taket på den här bilen är nog ingen trevlig upplevelse. 

Jag minns en vän som körde Lotus Europa för mång år sedan. Han hävdade alltid att han kände sig trygg för han kunde köra under älgen. Jag tillåter mig tvivla även om Lotusen bara var dryga decimetern över en meter hög.

Parallellen till Lotus Europa är egentligen inte så tokig. Lotusen var en av de första mittmotorbilarna att serietillverkas, den hade en liten fyrcylindrig Renault-motor och den var byggd för kompromisslöst fantastiska vägegenskaper och extrema prestanda trots en liten motor. Lotusen hade från början 82 hk, samma som Volvo åstadkom med enklaste B20-motorn, men Lotusen vägde bara 612 kg tom. Dagens Alpine A110 GT väger 1 140 kg tom och den har 290 hk, vilket ger den en acceleration 0-100 km/t på 4,2 sekunder och den toppar i 260 km/t. Marknadsförare och populistisk motormedia skulle säga att bilen är extremt körglad. Ett slitet begrepp som kan översättas med att det går att köra fort på krokiga vägar.

Så till verkligheten där ute på en småländsk krokig väg ute i skogen. Jag kan riktigt känna hur älgar och vildsvin bara står och lurar i slyet utmed vägen. Lurar på en bilförare de kan skrämma slag på. Det är då jag märker att den här lilla bilen med franska flaggans tre färger på C-stolpen har riktigt bra strålkastare. Trots att jag har bara ett par dm mellan min bakdel och asfalten under mig känner jag mig riktigt trygg. Jag gör några snabba undanmanövrer och kan konstatera att bilen är lika snabb och vig som en foxterrier. Att jämföra med förra testbilen, en Land Rover Discovery, som var mer som en lugn, trygg och förutsägbar golden retriever. Jag har ganska stora möjligheter att styra undan om en älg skulle kliva upp och jag vet att jag ska sikta på älgens bakdel för att ha störst chans att överleva en älgkrock. 

Kvällen blir till natt och jag måste säga att Alpine är förarens bil. En riktigt trevlig instrumentering, väldigt bra stolar och en känsla av perfektion när det gäller kommunikationen mellan ratt, växelpaddlar och mina egna känslor för g-krafterna. 

Så till det där med kärleken. En kärlek som blir mer av hatkärlek när jag nästa dag ska köra dryga 50 mil med bilen. Mugghållaren har en omöjlig placering, två små bagageutrymmen rymmer inte ens en anständig ryggsäck och foxterriern har ingen plats i bilen.

Länk till artikel om visad eldriven Alpine

Fakta

Alpine A110 GT

Pris: Från 750 000 kr.

Motor: Bensin, 4 cyl, 1 798 cc.

Effekt: 290 hk/215 kW vid 6 300 varv/minut.

Vridmoment: 340 Nm vid 2 400-6 000 varv/min.

Växellåda: 7-växlad dubbelkopplingsautomat, manuell med paddlar.

Prestanda: Toppfart: 260 km/h. 0–100 km/h: 4,2 sekunder.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 418,1/179,8/125,2cm/242,0.

Tjänstevikt/last/släp: 1 211/112/— kg.

Nybilsgaranti: 3 år, Rostgaranti: 6 år, Vagnskada: 0 år, Lackgaranti: 3 år, Vägassistans 3 år.

Dekl. bränsleförbrukning, enl. WLTP: 6,8 l/100 km.    

CO2: 154 g/km

+

Vägegenskaper

Motor

Strålkastare

Utrymme

Motorn svåråtkomlig

Ingen möjlighet att dra släp

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

9 − 6 =