Konnäsörens spjutspets mot framtiden

Lyxbil, ett slitet begrepp, men vad står det för egentligen? I bilvärlden kan det mesta kallas för lyx. Det handlar om materialval, prestanda, design, storlek på bilen, kända varumärken och, framför allt komfort. Det finns dock bara en biltillverkare som kombinerar begreppet lyx med miljövänlighet och låga driftskostnader, Lexus. Företagets mellanstora sedan, ES, har precis fått flera uppdateringar som kan sammankallas i ordet ”Smooth”. Ett ord som saknar en korrekt svensk översättning, men man skulle kunna säga mjukt och följsamt.

För Lexus del är det komfort, materialval och design som är den lyx man möter först. Det handlar om en stilren analog klocka på instrumentbrädan. En indikation på klassisk stil. Det handlar om stolarnas klädsel, instrumentbrädans klädsel, utformningen av knappar och reglage. Det handlar om en extremt bra musikanläggning signerad Mark Levinson. Framför allt skulle jag vilja säga att det handlar om största möjliga tystnad, bästa möjliga fjädringskomfort och silkeslen respons från gaspådrag, bromsar och styrning. Här har Lexus faktiskt uppdaterat de redan utmärkta bromsarna för en bättre, läs mjukare men ändå kraftfullare, bromsning. Det är en upplevelse att köra den här bilen, men det handlar inte om den upplevelse som de flesta kallar sportighet. Det handlar om förfining. Det handlar om detaljer och teknik. Det handlar om en bil byggd för att köra långsträckor med maximal komfort för upp till fem personer.

Från Monaco till Växjö i Lexus ES 300h, länk till tidigare artikel

Lexus stora sedan, LS 500h, länk till tidigare artikel

En viktig del av upplevelsen är tekniken med allt från den extremt tysta drivlinan, med Toyota-gruppens fina hybridteknik, till de avancerade strålkastarna som bara bländar av ljuset där det finns ett fordon framför. Som förare har man allstå helljus över hela vägbanan utom just den ytan där det finns ett mötande eller framförvarande fordon. En mycket viktig säkerhetsdetalj. Framför allt för oss svenskar där vi delar vårt vägnät med älgar, vildsvin, hjortar, rådjur med mera.

Nya ES har fått lägre bränsleförbrukning och en mer förfinad hybriddrivlina samt de nya strålkastarna. Det handlar om en seriös bil för tjänstebilsåkaren som tillbringar mycket tid på vägarna, men det handlar inte om en bil för tuff hårdkörning. Här handlar det mer om vägvinnande snabb körning i långa körpass. En bil för bilkonnäsören skulle man kunna säga. Accelerationen är inte brutal, motorljudet en viskning och hjulupphängningen är inte gjord för bankörning även om bilen kan köras fort på krokiga vägar. En låg tyngdpunkt och bra viktfördelning ger bilen ett säkert väggrepp. 

Lexus har gjort en grundlig uppdatering av bilen på många plan. När det gäller köregenskaperna är det förutom strålkastarna och bromsarna just väghållningen/fjädringskomforten som förfinats genom att mer höghållfasthetsstål använts och tyngdpunkten flyttats ner. Även det adaptiva inställbara chassit i F-Sport modellen har förbättrats för både bättre egenskaper i komfortläget och i sportläget

Det går inte att komma ifrån att Lexus sticker ut med sin extrema design. Grillen kan beskrivas som enorm, vräkig eller en tydlig Lexus-markering. Karossen är extremt strömlinjeformad med ett cd-värde på 0,26 för bilar med 17” hjul och 0,28 för bilar med 18-19”. Det går inte att missa att det handlar om en Lexus. Det låga luftmotståndet bidrar till att ge en lägre bränsleförbrukning men betyder också att det är en tuff balansakt att skapa rejäla innerutrymmen för både passagerare och last. Tack vare att bilen är byggd med låg markfrigång och ett lågt golv finns det ändå bra plats även för långa i bilen. Lastutrymmet är ovanligt stort för att vara en sedan, men kan inte mäta sig med en kombi eller en SUV. Lexus ES är byggd för föraren och passagerarna mer än för lasten.

Lexus ES 300h är inte vardagens praktiska kombi för händige amatörbygaren som kör ut bräder till sommarstugerenoveringen, det går inet ens att koppla ett släp efter bilen. Familjer med flera ungar som har sina intressen i form av idrott, trumspelande eller hästridning kan också få problem att få med sig allt. Lexus ES är för den som gör själva resan till en upplevelse mer än en transportsträcka. 

Det som gör Lexus ES 300h så unik är kombinationen av något man skulle kunna kalla klassisk lyx med modern teknik. Den stora 1,7 ton tunga bilen har en bränsleförbrukning något över halvlitern bensin per mil, 5,2 liter/100 km enligt WLTP. En siffra som för bara några år sedan sågs som ouppnåelig.

Toyota-gruppen har utvecklat sin hybrid-teknik under åren och idag körs den här bilen vid normal blandad körning runt en tredjedel av sträckan med förbränningsmotorn avstängd, trots att det inte handlar om en laddhybrid. Förbränningsmotorn har en speciell förbränningscykel som kallas Atkinson-cykeln. Det handlar om hur motorns ventiler styrs för bästa förbränning under en viss belastning. Just den här motortypen är allra lämpligast i kombination med en elmotor som backar upp vid de tillfällen Atkinson-motorn är ineffektiv. Toyota-gruppen har i många år hållit fast vid linjen att många bilar med avancerad hybridteknik, läs Toyotas, är bättre för klimatet än ett fåtal elbilar. I Toyotas filosofi ingår tanken på att vi har begränsade resurser att framställa batterier  och de resurserna utnyttjas bäst på det här viset.

Som så många andra nya bilar har även Lexus ES 300h fått en mängd ny elektronik med nya mjukvaror som röststyrning där man hälsar på bilen så svarar den och man kan be den ställa in navigatorn samt en mängd andra funktioner. Bilen har både Android Auto och Apple Car Play, vilket ger tillgång till betydligt säkrare mobiltelefonerande och sms:ande helt handsfree och röststyrt. Dessutom finns Lexus egen uppkoppling, Lexus Link, som är en app för att integrera din smartphone med bilens elektronik för kommunikation åt båda håll. Du kan exempelvis låsa och låsa upp bilen, öppna och stänga fönster över mobilen. Mjukvaruuppdateringar kan också göras över bilens Lexus Link.

Det finns även en tredje unik sak med Lexus ES och det är andrahandsvärdet som alltid varit väldigt högt och förmodligen blir ännu bättre nu när vi har en bonus-/malusbeskattning av bilarna. Enda chansen att få så låg fordonsskatt i en annan lika stor bil är att välja en laddhybrid eller en elbil. Lexus har tagit bensinbilen till ett nytt effektivitetsrekord i nya ES.

Varför?
För att design lockar.


För vem?
För konnässören och individualisten.


Slutsats?
Konserthus på hjul.

Fakta

Lexus ES 300h

Pris: Från 437 800:-, ES 300 h Comfort, till 605 700:-, ES 300h Luxury.

Biltyp: Framhjulsdriven sedan med hybriddrivlina.

Motor: 2,5 liters bensin R4 Euro 6D med Atkinson förbränningscykel, samt en elmotor.

Effekt: 160/218 kW/hk, systemeffekt med elmotorn.

Växellåda: Elektroniskt styrd seglös automat.

Prestanda: Toppfart: 180 km/t, acceleration 0-100 km/t: 8,9 sec.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 4 975/1 865/1 445/2 870 mm.

Tjänstevikt/max last/släp: 1 700/450/0 kg.

Deklarerad förbrukning blandad körning (WLTP): 5,2 liter/100 km.

CO2: 119 g/km (WLTP).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

7 − 1 =