Huracán STO, en gatlegal supersportbil som utvecklats med know-how från Lamborghinis Motorsport-team Squadra Corse, har presenterats där den främst hör hemma: på racerbanan. Efter den digitala premiären i november förra året fick även provkörningarna skjutas upp på grund av COVID-19-restriktionerna.
Nu var det dags att äntligen testa bilens kvaliteter både på och runt Circuit i Vallelunga, nära Rom. Återkopplingen om Huracán STO var positiv överallt. Den naturligt aspirerade V10 sugmotorn, den kompromisslösa konstruktionen av supersportbilen med perfekt viktbalans och avancerad hjulupphängning samt Bridgestone Potenza Race, speciellt utvecklad för denna bil har ett tydligt fokus: maximala prestanda och körkänsla för föraren.
Det är ingen överraskning att ett års produktion för Huracán STO redan är slutsålda – innan möjligheten att testköra den.
Tekniska data Lamborghini Huracán STO
MOTOR: V10, 90 °, MPI (Multi Point Injection) + DSI (Direct Stratified Injection)
Cylindervolym: 5204 cm³ (317,57 cu in)
BORE X STROKE: 84,5 x 92,8 mm (3,33 x 3,65 tum)
KOMPRESSIONSFÖRHÅLLANDE: 12.7: 1
MAX. EFFEKT: 470/640 kW/hk vid 8000 varv/min
MAX. VRIDMOMENT: 565 Nm
VIKT TILL EFFEKTFÖRHÅLLANDE: 2,09 kg/CV (5,61 lb/CV)
SMÖRJNING: Torr sump
UTSLÄPPKLASS: Euro 6 – LEV 3
DRIVNING: Bakhjulsdrivning
VÄXELLÅDA: Dubbelkopplingslåda LDF (Lamborghini doppia frizione) med 7 steg.
PRESTANDA
TOPPHASTIGHET: 310 km/h
ACCELERATION 0-100 KM/H (0-62 MPH): 3,0 s
ACCELERATION 0-200 KM/H (0-124 MPH): 9,0 s
BROMSNING 100-0 KM/H (62-0 MPH): 30 m
BROMSNING 200-0 KM/H (124-0 MPH). 110 m
KAROSS OCH CHASSI
CHASSI: Hybrid i aluminium och kolfiber
KAROSS: aluminium och syntetmaterial
SPEGLAR: eldrivna, uppvärmda och vikbara
AERODYNAMIK: främre splitter och bakvinge i kolfiber med 3 manuell reglering