Komfortabel och säker resa i skumtimmens land

Säg Volkswagen California och hippielivet hägrar för alla som en gång varit där eller hört alla förskönande historier om musikfestivaler, surfare, amerikanska västkusten och ett bekymmersfritt liv. Säg Volkswagen Grand California och du möter Volkswagens flirt med drömmen om en tid före millenieskiftet. Vi tog Volkswagens senaste husbil på en äventyrsresa i skumtimmens land, de öde alvarmarkerna på Öland som inspirerat Johan Theorin att skriva boken Skumtimmen.

Vi kör på smala gropiga grusvägar som tar slut någonstans i det vita ingenmansland som Google maps inte har klarat av att digitalisera. Vägar som egentligen inte finns med andra ord. Solen är på väg ner i närheten av Blå Jungfrun i väster och vinden från väst tar i. Då och då drar de låga molnen in från havet och sveper in stenhuggeriet med de rostiga maskinerna och den övergivna lastmaskinen i en slags dimma. Vägen blir smalare, nästan två parallella stigar, vi möter en och annan från lokalbefolkningen och känslan av att vara mitt i Theorins mordhistorier förstärks av de vindpinade skyltarna med namnen på de olika alvarvägarna. Namn som finns som guidning i Theorins mordhistorier med huvudfiguren Nils Kant som kan vara död eller kanske inte. Samtidigt går det inte att komma ifrån att även känslan av att vara en del i filmen ”Den sista färden”, följer oss in i natten. 

Det är dags att övernatta. Vi parkerar husbilen i spåren efter en skogsmaskin som gjort en egen stickväg upp till ordinarie grusväg, och tar en koll ut över landskapet. En havsörn sveper förbi i fjärran och tranorna ropar över myren. Mörkret lägger sig och i fjärran ser vi ljuset från Mönsterås bruk. 

Det är just här och den här natten jag inser den här husbilens kapacitet. Jag skulle förmodligen aldrig kommit hit med vare sig en hel- eller halvintegrerad husbil. Vägarna är för smala, krokiga och backiga för att det skulle fungerat. Kanske inte med någon annan plåtis (husbilsägarslang för en husbil byggd i ett plåtskåp) heller. Ändå har jag med mig mycket av den komfort som finns i andra husbilar. En unik kombination av äventyr och komfort.

Den VW Grand California vi provkört har en totalvikt på 3,9 ton, är fyrhjulsdriven och har en tvåliters fyrcylindrig diesel som levererar 130 kW, eller 190 hk. Växellådan är en åttastegad automatlåda som gör sitt jobb mjukt och bra. Grand California byggs på Crafter-modellen och Westfalia har ett finger med i spelet. Det betyder i klartext att det handlar om en välbyggd husbil med kluriga finesser som utomhusdusch och campingbord med tillhörande stolar snyggt förpackade i dörrarna. Saker som den har gemensamt med den mindre VW California som byggs på Transporter-serien. Grand California har gott om usb-uttag, 12-voltsuttag och även 230 volts uttag.

Den versionen av Grand California vi provkört är den längre versionen med ett axelavstånd på 4,49 meter och en totallängd på 6,8 meter. Totalhöjden är 2,84 meter och bredden 2,04 meter. Den har en stor längsmonterad dubbelsäng längst bak med ordentligt med överskåp och förvaring under sängen. Den är en perfekt resekamrat för paret som ska bo länge i bilen. Sängen håller högsta klass och badrummet är riktigt stort och välutrustat för att vara en husbil byggd i ett plåtskåp. Här finns även en dusch. 

Tyvärr är det väl smalt mellan köket och badrummet, men det är en eftergift för det välutrustade badrummet. Köket har allt man behöver med gasspis, kylskåp och ett mycket litet frysfack. Tack vare den breda skjutdörren på sidan och en markis över öppningen kan köket vara en del av utomhusmiljön med campingstolar och bord under markisen och köket som en köksö i dörröppningen. Sittgruppen inne i bilen fungerar bra för två, men är i minsta laget om man är fler till bords. Framstolarna är i vanlig ordning vändbara och här är funktionen ovanligt smidig.

Det här paret som jag tänker mig väljer en Grand California med den här planlösningen kan vara ett yngre par som vill se sig om i världen och väljer en husbil med högsta säkerhetsstandard, hög driftsäkerhet och ett enormt servicenätverk. Det kan också vara ett äldre par som kanske haft både en och flera klassiska VW California och drömmer om sitt 70-tal, men som vill ha lite mer komfort. Just den här versionen är registrerad som personbil klass 2 med en passagerare. Modellen finns i två olika utföranden med olika planlösningar där den kortare modellen (Grand California 600) har fyra sovplatser. I den modellen finns ett utdragbart sovutrymme över framstolarna och man ligger på tvären bak.

Framför allt är den här husbilen förarens bil. Vägegenskaperna är riktigt bra med extra plus för fyrhjulsdrivningen som är ett villkor för den som vill ge sig iväg på lite mer äventyrliga resor som vår resa i skumtimmens land. Ett stort plus vintertid naturligtvis, men samtidigt får man ta med i beräkningen att en husbil byggd i ett plåtskåp inte är lika välisolerad som en helintegrerad husbil. Volkswagen har dock gjort ett bra jobb med Grand California så det är fullt möjligt att vintercampa med bilen. Värmen i den provkörda bilen stod en Truma gaspanna för och det handlar om luftburen värme. Motorn klarar lätt Autobahn-tempo på 140-150 km/t utan att förbrukningen skjuter dramatiskt i höjden. Vi låg på runt litern på svenska vägar.

På tal om skumtimmens land så känns det ändå lite extra tryggt att låsa om sig i en husbil med rejäla plåtdörrar och ett rejält plåtskåp när man släcker ner inne i husbilen och tänder läslampan för att läsa om mördaren som tycks ha kommit tillbaka till det ödsliga landskapet utanför husbilen. Ett landskap där vinden tjuter i markisen och strålkastarna på bilar som någon gång då och då smyger förbi utanför lyser upp taket inne i husbilen, mörkläggningsgardinerna till trots. Det råder ingen tvekan om att det finns en viss misstänksamhet mot fricampande husbilsägare och vi gör vårt bästa för att dämpa den misstänksamheten. Inte ett endaste litet papper lämnas kvar och all körning görs lugnt och fint för att undvika spår längs vägen. Gör vi alla det är vi välkomna tillbaka.

Den stora svagheten är de begränsade innerutrymmena och den sämre isoleringen om man jämför med breda och stora helintegrerade husbilar. Den är jämförbar med många halvintegrerade husbilar i de här disciplinerna och den är överlägsen så gott som alla andra husbilar när det gäller köregenskaperna och krocksäkerheten. Främsta konkurrenten där är Mercedes Marco Polo.

VW Grand California är samtidigt en husbil du kan ha nytta av även i vardagen. Det går att plocka ut en del inredning så att det går att lasta längre saker i bilen och den är föredömlig som dragbil med kort avstånd från bakaxel till kula, fyrhjulsdrivning, stark motor och bra dragvikt på 2 ton.

Pris: från 779 900:- inkl moms (den provkörda modellen med automat och fyrhjulsdrivning), från: 729 900 (Grand California 600 framhjulsdriven).

Varför?

För att 70-talets posthippies blivit äventyrslystna pensionärer.

För vem?

För den som insett att det inte går att förändra världen och istället väljer att njuta av den innan apokalypsen.

Slutsats?

Livsnjutarkuvös.

Fakta Volkswagen grand California 680.

Pris: 779 900:- inkl moms

Motor: Diesel, 4-cyl, 2,0 liter,  Euro 6.

Effekt: 177 hk/130 kW vid 3 600 varv/minut.

Vridmoment: 410 Nm vid 1 500 – 2 000 varv/minut.

Växellåda: 8-stegad automatisk växellåda.

Prestanda: Toppfart ca: 160 km/t, 0-100 km/t: 13,5 s.

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 6 836/2 040/2 840/4 490 mm.

Tjänstevikt/max last/släp: 3 534/346/2 000 kg.

Garantier: Nybil: 2 år. Vagnskadegaranti: 3 år. Lack: 3 år. Rostskydd: 12 år (gäller genomrostning). Assistans: förnyas vid varje intervallservice.

Dekl förbrukning blandad körning (WLTP): ca: 12 liter/100 km.

CO2: ca 310 g/km. (WLTP).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 4 =