Elbilen som praktisk SUV och samtidigt mogen för bankörning

Utvecklingen när det gäller elbilar går verkligen fort just nu. Volkswagen-gruppen har länge visat oss bits an pieces av vad vi kunnat vänta oss och under 2020 rullade flera modeller ut under olika varumärken. Gruppen har verkligen lyckats ta fram olika modeller som tilltalar olika livsstilar eller olika köpare. Det är dags att omdefiniera elbilen. Idag finns det elbilar som utmanar med både motoreffekt och vägegenskaper som överträffar de flesta förbränningsmotorbilar. VW iD.4 GTX är en sådan elbil.

Visst minns vi väl den norska elbilen, Think, och den första seriösa japanska elbilen, Mitsubishi iMiev. Bilar som gav oss hopp om en framtid för privatbilismen även när de fossila bränslena tar slut. Så kom Tesla med sin sportbil och Nissan med sin Leaf. Resten är historia och idag talar alla biltillverkare om elbilar. Inte minst Volkswagen och Volkswagen-gruppen.

Hela den tyska bilkoncernen jobbade intensivt för att vara med på banan, eller rättare sagt vara i tätposition i racet mot eldrivna bilar och den infrastruktur som nu byggs upp. Medan Porsche jobbade med sin Taycan och Audi med sin e-Tron jobbade man i Wolfsburg på en helt ny elbilsplattform, en helt ny elbilsarkitektur för elbilen för folket. Volkselwagen, skulle man kunna säga. På mässor visade VW allt från beachbuggys till minibuss och vi fick allt mer inblick i vad som försiggick nere i Wolfsburg.

Idag har vi ID.3 och ID.4 som storsäljande bilar med VW-emblem på bakstammen. Bilar med en helt ny identitet, nytt utseende och nytt förare-bil interface. Volkswagen tog ut svängarna och banade väg för ett helt nytt sätt att köra bil när ID-modellerna lanserades. Mycket av den tekniska grunden är dock inspirerad av Tesla. Samtidigt som VW lanserade sina ID-modeller bjöd Skoda och Audi på SUV:ar som behöll mer av de respektive märkenas karaktär vad gäller både interiör och exteriör design. Bilar som byggs på samma grundteknik som ID-modellerna men påminner mer om syskonen inom respektive varumärke.

Toppmodellen i VW:s ID.4 serie heter GTX, där GT står för mer prestanda och en chassisättning som gör att bilen kan köras hårdare för att utnyttja prestandahöjningen. ID.4 GTX är en fyrhjulsdriven kompakt SUV med två elmotorer som tillsammans ger en effekt på 299 hk. Fördelningen av kraften mellan bilens axlar styrs av VW:s motorstyrning och kan anpassas för allt från tuff bankörning med mer kraft på bakaxeln till bästa framkomlighet med lika mycket kraft på båda axlarna och antispinnsystem som bromsar hjul som tappat fästet. Låg tyngdpunkt och bra viktfördelning mellan axlarna borgar för bra väghållning och bra framkomlighet. ID.4 GTX klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 6,2 s. Topphastigheten ligger på 180 km/h.

Viktigt om Volkswagen ID.4 GTX:

  • Lång räckvidd: Batteriet har en lagringskapacitet på upp till
    77 kWh (netto), vilket räcker för en realistisk räckvidd på upp till 480 km (WLTP). Med en maximal laddningskapacitet på 125 kW går det snabbt att ladda batteriet. 
  • Praktiska aspekter: ID.4 GTX är en mångsidig bil i alla avseenden – den har en stor kupé och ett rymligt bagageutrymme och kan dra släp med en vikt på upp till 1 200 kg. 
  • Design för en ny era: Exteriören på ID.4 GTX utstrålar kraft och den strömlinjeformade karossen ger bilen mycket god aerodynamik. Exklusiva designdetaljer ger flaggskeppsmodellen en sportig men samtidigt elegant look. 
  • Ny belysningsteknik: De standardmonterade IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. LED-belysning i luftintagsgrillen gör bilens ljussignatur extra tydlig när mörkret fallit. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED- baklyktorna. 
  • Open Space för passagerarna: Kupén i ID.4 GTX erbjuder lika mycket plats som en konventionell SUV i närmast högre klass. Den långa hjulbasen på 277 cm spelar här en nyckelroll. 
  • Hypermoderna reglage: En pekskärm som mäter upp till 12″ på diagonalen, röststyrning med naturligt tal och uppkoppling, ID.Light och multifunktionsratt med touchreglage – allt ingår som standar. Som tillval kan bilen fås med Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR), som smälter samman ett urval av det som visas på displayen med bilens aktuella omgivningar. 
  • Smart uppkoppling: Navigationssystemet Discover Pro, assistanssystemen IQ.Drive och onlinetjänsterna i We Connect Start åstadkommer en trygg och säker känsla bakom ratten. 
  • Ny elektronikplattform: Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 GTX bygger på en helt ny arkitektur som gör det möjligt för kunderna att regelbundet ladda ner uppdateringar i bilen efter köpet. 
  • Hållbar e-mobilitet för alla: Volkswagens elbilsoffensiv är i full gång. ID.4 GTX, som tillverkas vid Volkswagens fabrik i Zwickau, är helt koldioxidneutral när den levereras till kunden. 
  • Enkel att ladda: Kring ID.-modellerna bygger Volkswagen samtidigt upp ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet. Från laddboxen ID.Charger till laddningstjänsten We Charge – Volkswagen erbjuder sina kunder allt de behöver från ett och samma ställe. 
Varför?
För att vi behöver vår planet.
För vem?
För alla som insett att vi behöver planeten och den personliga mobiliteten.
Slutsats?
Elbilen räddar både privatbilismen och planeten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

20 − 5 =