Lamborghini Jarama GTS och 400 GT klassiker i vinterland

Lamborghini Polo Storico, Lamborghinis eget centrum för allt som har med företagets historia att göra, spelade huvudrollen på The I.C.E. Concours d’Élégance, med Jarama GTS och 400 GT 2+2 från Lamborghini-museet i Sant’Agata Bolognese. Två klassiker med frontmonterad V12-motor, som det anstår en äkta GT-bil.

”The I.C.E.”, som står för International Concours of Elegance och nu är i sin tredje upplaga, etablerade sig redan från början som en av de mest fängslande händelserna i världen av klassiska bilar. Förutom själva concoursen, där de över 50 bilarna som anmälts bedöms inte bara av specialister på området utan också av konstnärer och arkitekter, är evenemangets huvudattraktion scenen där det äger rum: den frusna sjön St. Moritz ligger inbäddat i Engadindalen.

Automobili Lamborghini deltog i The I.C.E. (International Concours of Elegance, anordnad på den frusna sjön St. Moritz den 23 till 24 februari, för andra året i rad. Huset Sant’Agata Bolognese representerades av Lamborghini Polo Storico, referenspunkten för alla internationella Lamborghini-entusiaster och samlare, av vilka många välkomnades vid evenemanget.

Under evenemanget visade Automobili Lamborghini upp två bilar från sin samling av Sant’Agata Bolognese museum: en Jarama GTS från 1973, redo för en helg i snön komplett med skidställ och skidor och kälke, och en 1968 400 GT 2+2: båda viktiga bilar i företagets historia. Även om representativa för två olika historiska decennier, 1960-talet med sina rundade former och 1970-talet med sin karakteristiska kantiga design, fanns båda Lamborghini 2+2 i St. Moritz är utrustade med samma kraftverk: den legendariska Lamborghini 4-liters V-12, med dubbla överliggande kamaxlar, frontmonterad.

Alessandro Farmeschi, Global After Sales Director för Automobili Lamborghini, anmärkte: ”Polo Storicos deltagande i I.C.E. var ett tillfälle att träffa våra kunder och entusiaster av klassiska Lamborghini-modeller i en helt unik miljö. Detta evenemang ligger nära vår egen anda och vårt sätt att fira passionen för våra klassiska bilar: vackra att se men också roliga och spännande att köra. Det är ett ovanligt sammanhang att se en historisk Lamborghini i, ännu mer när det är bilar som vanligtvis beundras i vårt museum.”

Med sin närvaro i St. Moritz inleder Lamborghini Polo Storico sitt 2024 tillsammans med kunder och entusiaster, och inleder ett år som redan är fullt av mål, certifieringar och restaureringar, vilket bekräftar ett ökande engagemang för att bevara det historiska arvet från huset Sant’Agata Bolognese .

1973 Jarama GTS

Jarama GT presenteras på bilsalongen i Genève i mars 1970. Det är Lamborghinis nya GT 2+2, skapad för att ersätta Islero från den behåller mekaniken. Den ultramoderna karossstilen är ett verk av Carrozzeria Bertone, och är ett perfekt uttryck för de bilformer som skulle känneteckna 1970-talet, gjorda av spända, kantiga linjer. Jarama är en riktig Gran Turismo-bil, perfekt för bekväm, snabb och njutbar långfärdskörning i lyx.

Dess design gör att den kan rymma två vuxna och två barn i baksätet, och flera stycken bagage. En av de stilistiska egenskaperna hos Jarama är ögonlocken som täcker de främre strålkastarna när de inte används, en unik egenskap i hela Lamborghini-produktionens historia. 1972 föddes Jarama GTS, med en motor, samma 4-liters, kraftfullare och nu kapabel till 365 hk och en del estetiska förändringar, såsom ett förhöjt luftintag på motorhuven, luftintag på framskärmarna och nya designade Campagnolo hjulfälgar. Inuti kabinen får GTS säten med konturerade ryggstöd för att ge bättre utrymme för baksätena, en aluminiumpanel för att täcka instrumentbrädan, ett nytt sekundärt knapparrangemang och standard servostyrning. Produktionen pågick till 1976, och när Jarama gick ur produktion planerades ingen ersättningsmodell. Totalt tillverkades 327 enheter: 177 GT och 150 GTS. 1973 års GTS som visas i St. Moritz, nu ägd av Automobili Lamborghini, såldes ny på Sicilien och är i sin ursprungliga konfiguration med Blu Tahiti-kaross och senapsgul inredning.

1968 400 GT 2+2

1966 presenterades 400 GT på bilsalongen i Genève, något reviderad i sina linjer jämfört med 350 GT, särskilt i den bakre delen av karossen, höjd med 6,5 centimeter för att bli en 2+2 och utrustad med 12-cylindrig motorn ökade till 4 liter och levererade 320 hk vid 6500 rpm tack vare det ökade hålet. Med 400 GT nådde V12-motorn sitt perfekta utvecklingsstadium och skulle bli Lamborghinis signaturmotor, som fortsatte att utrusta, med sina respektive utvecklingar, alla 12-cylindriga bilar som tillverkades under det följande decenniet i Sant’Agata Bolognese. 400 GT använde också Lamborghinis växellåda och differential, designad och tillverkad internt, och en reviderad bakre fjädring. I oktobernumret 1966 av American Road & Track magazine kallades 400 GT ”den bästa GT vi någonsin haft en chans att testa”, en kommentar som gladde Ferruccio Lamborghini som bara tre år tidigare hade börjat sin nya satsning med önskan att göra bara den bästa GT i världen. 400 GT 2+2 på utställning i St. Moritz levererades i mars 1968 till Grand Garage des Nations i Genève, i Grigio Saint Vincent-livrén med tobaksbrun inredning och är nu en del av samlingen av Automobili Lamborghini-museet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sexton + 1 =