Lexus LS 500h, finsmakarens och livsnjutarens val

Du dricker hellre ditt vin i kristallgalas från Orrefors än i IKEA:s importerade glas som kostar en tiondel. Du väljer hellre en klassisk mahognybåt från Riva istället för en betydligt billigare aluminiumbåt. Då är du kunden som kan överväga att köpa en Lexus LS 500h.

Lexus LS-serie är inte en vanlig bil. Det säljs några stycken varje år i Sverige och kanske kommer det att säljas fler av nya LS 500h även om det är en bil som i billigaste versionen kostar över en miljon.

Handlar det om en extrem sportbil?

Nej, snarare en mycket bekväm långfärdsbil för upp till fyra personer. En bil där inget sparats vad gäller lyx, komfort och design. Ja egentligen har inget sparats överhuvudtaget.

Jättemotor, superprestanda och miljösvin?

Nja, den är snabb både vad gäller acceleration och toppfart, men den är ingen racer. Du håller lätt och komfortabelt en mycket vägvinnande hastighet och de flesta bilar blir lämnade bakom vid rödljusen. Den har ingen jättemotor, även om effekten som når de fyra drivhjulen är 359 hk. Bilen drivs av en 3,5-liters bensin-V6:a och två elmotorer. Lexus är ett systermärke till Toyota och använder Toyotas kunnande när det gäller hybridteknik för att både åstadkomma låg bränsleförbrukning.

Finns det något skäl i världen att lägga upp dryga miljonen för att köpa en fyrsitsig sedan?

Helt ärligt, inga rationella skäl, men jag kan räkna upp en rad med emotionella skäl och en hel del skäl som bygger på trafiksäkerhet.

Lexus förarmiljö är funktionell men framför allt en rejäl utsvävning i futuristisk design. Den lilla displayen nere vid växelväljaren är extra monterad för testfakta så den hör inte till i den genomtänkta förarmiljön. Notera informationen som speglas i vindrutan med bilens head up display och notera den stora informationsskärmen i mitten.

Vi börjar med förarupplevelsen. Den är odramatisk. Fullständigt odramatisk. Bilen tar hand om dig i alla väder, på alla vägar och i alla hastigheter. Hjulupphängning, fyrhjulsdrivning och styrelektronik samarbetar på ett sätt som gör att föraren bara har att välja hastighet. En uppgift som kräver en enorm disciplin i Sverige. Bilen är stadig som de egyptiska pyramiderna i hastigheter långt högre än vad som är reko här hemma. Den är också tillräckligt tyst för att den avancerade musikanläggningen från Mark Levinson ska kunna leverera ett ljud som kan mäta sig med den finaste Bang & Olufsen hemmaanläggning.

Det enda problemet är att allt fungerar så perfekt och omtänksamt att man känner sig inbäddad i bomull. Vägkontakten kunde vara mer påtaglig, mer exakt, men det är egentligen brutalt, onödigt och det minskar komforten.

Så tar vi passagerarupplevelsen

Den är ännu mer ombonad med ett enormt baksäte som ger över metern i benutrymme när passagerarstolen fram flyttats fram, vilket naturligtvis görs elektriskt från baksätet.

I omhändertagandet av bilens förare och passagerare ingår också att ge dem en tilltalande miljö i bilen. Lexus har löst det med ett magnifikt design- och detaljarbete: Futuristiska instrument massor av mjuk led-belysning och reglage trängs med en kitchig och malplacerad analog klocka. I alla fall tycker jag det.

Kort sagt. Det mesta i Lexus LS 500h handlar om design, stil materialval och varumärkesbyggande. Det är just därför jag är övertygad om att den som väljer Orrefors glas, Riva-båtarna eller Bang & Olufsens musikanläggningar också överväger en Lexus LS 500h.

Så till säkerhet och förnuft.

Bilen har i princip alla förarstödssystem som går att uppbringa och en enorm projicering av data på insidan av vindrutan så att föraren har bästa koll på navigation, hastighet med mera precis i blickfånget. Den har sensorer runt om och en 360-graders projicering på displayen för backkamera och infotainment.

Viktigast för mig är den säkra fyrhjulsdrivningen, de riktigt bra adaptiva led-strålkastarna som bara bländar av där det finns en bil som kan bli bländad, och autostopp om föraren missar att bilen framför bromat in. Bilens sensorer kan se om det kommer en bil från sidan både vid en korsning och om man backar ut från en parkeringsplats. De kan också nödbromsa och styra undan om en fotgängare kliver ut oväntat.

Det finns en hel del förnuft i att skapa en så tekniskt avancerad bil som den här om man tar med lägsta möjliga bränsleförbrukning som en viktig parameter. Körs bilen mjukt går det att komma under en bensinförbrukning på 8 liter/100 km. Den uppgivna förbrukningen ligger på 7,0 liter/100 km och jag nådde 7,6 liter/100 km, men då med de större 20-tums hjulen. Körs den som den är kapabel till är det inga svårigheter att nå 20 liter/100 km. Vid stadskörning utnyttjas hybridtekniken maximalt och bilen går på enbart eldrift långa stunder och vid motorvägskörning är bilen extremt högt växlad och har ett lågt luftmotstånd. Det intressanta är att hybridtekniken till viss del minskar det faktum att en tung bil är törstigare.

Tekniskt avancerad?

Ja, det finns massor av teknik under skalet på den här bilen. Drivlinan är nog den mest intressanta där två växellådor tar över bakom V6:an. Lexus har länge haft en kluven syn på det härmed steglös automatlåda. Den anses som den mest slitstarka och bränsleeffektiva konstruktionen men det finns förare som inte gillar känslan vid acceleration. Det har Lexus löst genom att kombinera den med en 4-stegad mekanisk växellåda och styrning av den steglösa lådan så att det känns som att bilen körs med en 10-stegad vanlig automatlåda. Det går också att växla lådan manuellt med paddlar på ratten.

Även riktigt höga hastigheter är oerhört odramatiska i Lexus LS 500h

Faktaruta:

Lexus LS500 h.

Biltyp: Fyrhjulsdriven fyrsitsig sedan.

Motor: 3,5 liters V6 bensin och två elmotorer.

Effekt: 359 hk (sammanlagd effekt).

Max vridmoment: 350 Nm vid 5 100 varv/minut(enbart bensinmotorn).

Acceleration 0-100 km/t: 5,5 s.

Toppfart: 250 km/t (elektroniskt begränsad).

Tjänstevikt: 2 250 – 2 425 kg.

Max totalvikt: 2 800 kg kg.

Max släpvagnsvikt: Ingen uppgift.

Bränsleförbrukning: 7,0 liter/100 km vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 7,6 liter/100 km blandat och 7,8 liter/100 km motorväg.

CO2: 158 g/km.

Pris: Från cirka 1,1 miljon och uppåt.

Titta också på: Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

16 − sju =