Lotus extrema elsportbil

Världens första helt elektriska brittiska supersportbil, den helt nya Lotus Evija, har premiärvisats. Med extrema prestanda och en massiv effekt på 2000 hk, sätter den nya standarder när det gäller avancerad EV-teknik. Lotus Evija är helt enkelt den mest kraftfulla serieproduktionsvagnen någonsin byggd.

Precis som alla Lotus-bilar i hela märkets 71-åriga historia har Evija designats och byggts för att ge en enastående körupplevelse både på vägen och banan. Det är den mest extrema modellen som någonsin byggts av företaget, vilket ställer nya standarder för Lotus körupplevelse. Framför allt är bilen byggd för förarupplevelsen.

Som namnet antyder, Evija (uttalad ”E-vi-ya”) kan översättas till ”den första existensen” eller ”den levande”, ser Lotus bilen som både banbrytande och som ett bevis på att man är övertygad om att bilen kommer att överleva som en inspiration och ett verktyg för avancerade förare. Det är mycket lämpligt; Lotus har ett otvivelaktigt rykte för sitt banbrytande tillvägagångssätt inom både bil- och motorsport.

Evija markerar starten på ett spännande nytt kapitel i historien om ett ikoniskt och mycket älskat brittiskt sportbilmärke. Det är den första supersportbilen med så hög effekt från Lotus, och företagets första modell med en elektrifierad drivlina.

Som den första helt nya bilen som ska lanseras under ledningen av Geely – världens snabbast växande bilgrupp – kan dess betydelse inte överdrivas.

Exklusivitet och maxad vill ha effekt går hand i hand i supersportbilsvärlden, och Evija bjuder in med ett överflöd av båda. Produktionen är begränsad till inte mer än 130 exempel, vilket gör det till en av de mest exklusiva bilarna som någonsin lanserats. Det är en siffra som länkas till bilens projektkod, typ 130. Lotus gat- och racerbilar genom de sju årtionden av framgångar har fått ett typnummer, och Evija är inget undantag.

Orten Hethel, nära den historiska staden Norwich i östra England har varit bas för Lotus sedan 1966. Företaget har bekräftat att produktionen av Evija kommer att börja där under 2020.

– Lotus Evija är inte en bil som alla andra. Den kommer att återställa vårt varumärke i hjärtan och sinnena hos sportbilfans och på den globala bilmarkanden. Den kommer också att bana väg för ytterligare visionära modeller, sa Lotus Cars vd Phil Pophamid vid avtäckningen av bilen i London.

Han tillade: ”Detta är ett annat fantastiskt ögonblick i vårt företags historia. Evija är en sann Lotus i alla avseenden – den har utvecklats med en extrem passion för att utmana det omöjliga, utforska nya sätt att tänka och tillämpa banbrytande teknik.

– Vi studerade hur Le Mans racebilar använder luftflödet kreativt för att gå över, under och runt fordonet, men också genom det. Det här begreppet ”porositet” är nyckeln till Evija och har gjort det möjligt för oss att skapa en tidlös design med exceptionella mängder av downforce, sa Russell Carr, Design Director, Lotus Cars, apropå de innovativa luftkanalerna genom bilen.

Evija signalerar samtidigt starten för ett nytt designspråk för Lotus, som kommer att utvecklas i framtida högpresterande bilar.

Evija är den första Lotus gatbilen som har ett monocoque chassi helt i ett stycke i kolfiberr. Förarplatsen, från de fullt justerbara racerstolarna till multifunktionsratten, bär Lotus signatur när det gäller motorsportinspirerad design och teknik.

I hjärtat av Evija finns en mycket avancerad helelektrisk drivlina. Den har utvecklats tillsammans med Williams Advanced Engineering, berömd för framgång i motorsport som Formel 1 och för de första fyra säsongerna med Formel E. Batteripacket är mittmonterat omedelbart bakom de två stolarna och levererar energi direkt till fyra kraftfulla elmotorerna. Detta är det lättaste, mest energitäta, elektriska kraftpaketet som någonsin monterats på en bil. Med en målvikt på bara 1 680 kg kommer den att vara den lättaste rena elektriska supersportbilen någonsin att gå i serieproduktion.

Evija har konstruerats för extrema men också hållbara prestanda, och har fem körlägen – Range, City, Tour, Sport and Track. Den klarar 0-62 mph (0-100 km / h) på under tre sekunder och accelerera till en toppfart på mer än 200 mph (0-320 km / h).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

två × tre =