Lyxkryssare, landsvägskryssare, Toyota Landcruiser

Toyota Landcruiser är idag lika mycket en lyxkryssare som en landkryssare och det är en utveckling parallell med både Jeep och Land Rover. Bilarna var från början robusta bilar för arbete men har med tiden utvecklats till komfortabla och rymliga SUV:ar, eller stadsjeepar. Toyota Landcruiser har sina rötter i Toyota BJ som lanserades 1951. Då handlade det om en liten öppen fyrhjulsdriven bil, idag har Landcruisern blivit en stor bil med grundmurat rykte för extrem tålighet och pålitlighet.

Jämför vi med Land Rover så har Toyota valt en väldigt konservativ väg när nya Landcruisern konstruerats. Land Rover har helt gått över till självbärande kaross och individuell hjulupphängning både fram och bak medan Toyota fortfarande ställer karossen på en ram, låt gå att det är en ny ram jämfört med förra generationen. Toyota har individuell hjulupphängning fram men stel bakaxel. Medan Land Rover har luftfjädring och justerbar markfrigång har Toyota skruvfjädring och konstant markfrigång. 

Det Toyota i realiteten gjort är att bygga sin Toyota runt den beprövade och robusta grundkonstruktionen och sedan utveckla drivlinan och hjulupphängningen till att ge både riktigt bra komfort och riktigt bra terrängegenskaper. Jag har aldrig kört en så komfortabel rambyggd bil tidigare.

Som köpare har man att välja mellan land Roverns starka sidor som är bättre fjädringskomfort och möjlighet att höja markfrigången eller Landcruiserns grundmurade rykte om pålitlighet och robusthet. Land Rover har haft svårt att skaka av sig ryktet om sämre driftsäkerhet medan Landcruisern inte helt blivit kvitt de där kickarna som en stel bakaxel ger på ojämnt underlag.

Motorn är en 2,8-liters fyrcylindrig diesel som ger 205 hk och ett vridmoment på 500 Nm. Fullt tillräckligt både i vardagen och i terrängen, men lite i underkant för den som behöver dra riktigt tungt. Bilen får dra 3,5 ton, och det klarar den utan problem, men något mer effekt hade gjort den trevligare att köra med tyngsta släpen. Nu har Toyota aviserat att det under 2025 kommer en Landcruiser mildhybrid med 48 volts teknik. En parallell till drivlinan i Hilux där mildhybriden höjer vridmomentet med 65 Nm och effekten med 16 hk. Hur mycket man bättrar på prestandan i kommande Landcruiser vill man inte gå ut med.

Landcruisern har en åttastegad automatlåda som verkligen gör ett utmärkt jobb med silkeslena växlingar och väljusterade nedväxlingar vid retardation. Det senare ger en viss motorbroms, men också snabbare gasrespons vid acceleration då lådan redan har en lägre växel vald. 

Toyota har vidareutvecklat drivlinan med en fördelningslåda med lågväxel och en seriös mittdifferential som fördelar kraften mellan axlarna med hjälp av en Torsendifferential som i normalläget lägger 60% av kraften på bakaxeln. Den kan vid behov styra upp till en bit över 70 % till bakaxeln eller 53% till framaxeln. Det betyder framför allt väldigt stabil gång på landsväg och neutral styrning när vägen blir krokig. Vid avancerad terrängkörning kan man låsa differentialen till 50/50 för maximalt grepp. Även bakaxelns differential är låsbar och det påverkar inte framaxeln antispinnfunktion. Kort sagt en mer avancerad kraftfördelning än någon Land Rover. Låsbar bakaxeldifferential är tillval i alla större Land Rovers och då även nya Defender.

Bilen är byggd för landsvägskörning utan att kompromissa med terrängegenskaperna. Den är extremt stabil och har en mycket låg ljudnivå inne i bilen. Stadskörning handlar mer om sikt, smidig styrning och en bra automatlåda. Inte ens här lämnat Landcruisern något övrigt önska bortsett från storleken. Bilen är stor men sikten är utmärkt och det är lätt att hålla koll på alla fyra hörnen tack vare den kantiga designen. Något som uppskattas även vid terrängkörning.

Summeringen är att Toyota Landcruiser är en mycket genomtänkt och försiktigt förbättrad bil oavsett om du kör i terrängen, staden eller på motorvägen. Det som saknas är förstås miljöteknik som laddhybrid eller en drivlina som är fossiloberoende, men Toyota har ännu så länge valt att satsa på bästa dragegenskaper, lång räckvidd och maximal pålitlighet.

Varför?För att legenden lever.För vem?För den som inte vill ha ett bilhaveri under sin Afrikaexpedition.Slutsats?

Oförstörbar, ostoppbar och legendarisk.

Faktaruta:

Toyota Landcruiser

Biltyp: Fyrhjulsdriven 5/7-sitsig terränggående SUV.

Motor: Fyrcylindrig 2,8 liters diesel.

Effekt:  205 hk.

Maximalt vridmoment: 500 Nm

Växellåda: 8-stegad automat.

Acceleration 0-100 km/t: ca: 8,5 sekunder.

Toppfart: 175 km/t.

Tjänstevikt: 2 560 till 2600 kg beroende utrustningsnivå.

Max totalvikt: 3 150 kg.

Max släpvagnsvikt: 3 500 kg.

Längd/bredd/höjd: 493/198/194 cm.

Markfrigång: 21,5 cm.

Frigångsvinkel fram/bak: 32/17 grader.

Vändcirkel: 12,0 meter.

Ekonomi/miljö
Pris från: 
Från 949 900:- (5-sits executive), 964 900:- (7-sits executive).

Skatt/år: 30 506:- kronor (5-sits), de tre första åren. Därefter: 10 556:-.
Förmånsvärde: ca: 13 800 kronor/mån. 

Garantier: Nybil 3 år dock högst 10 000 mil, vagnskada 3 år, lackgaranti 3 år, garanti mot genomrostning: 12 år. 

Förbrukning blandad körning: 10,7 liter/100 km (WLTP). 

Koldioxidutsläpp: 280 g/km (WLTP). 

Avgasrening: Euro 6E.

Komfort/lastutrymme
Bagageutrymme: 
742 liter (5-sits upp till ryckstödet bak), 2 000 liter (5-sits fällda baksäten lastad till taket). 
Pekskärm: 12,3 tum standard.

Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay standard samt ”Hey Toyota” röststyrning.

Parkeringsradar: Standard fram och bak.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning m.m. : Standard tillsammans med en rad säkerhetsfunktioner och möjligheter till appar (småprogram) som Spotify och Waze.

Plus/minus

+

Maximal pålitlighet

Maximal kompromiss mellan terrängframkomlighet och vardagskomfort

Maximal tillgång till service jorden runt

Dyr

Saknar Toyotas fina hybridteknik

Begränsat motorutbud

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

ett × ett =