”Den snyggaste bil jag någonsin designat.” Det var orden som Marc Lichte, chef för designavdelningen på Audi, använde hösten 2018 när konceptversionen av Audi e-tron GT visades på bilsalongen i Los Angeles. Två år senare, är det nu snart dags för den serietillverkade versionen av den helt eldrivna GT-modellen att ha världspremiär. Ett utmärkt tillfälle alltså för att ställa några frågor till Marc Lichte om vilken betydelse e-tron GT har.
- Världspremiär 9 februari för helt eldrivna e-tron GT
- Designföregångare för kommande eldrivna modeller
Fråga: Marc, nu är väntan snart över. Tisdagen den 9 februari kommer e-tron GT att presenteras. Efter dina sju år som designchef, kommer det att kännas lika spännande som vid tidigare presentationer?
Marc Lichte: En världspremiär är ett magiskt ögonblick. Och det gäller inte bara för mig personligen, utan för alla medarbetarna på Audi Design. Presentationen av en ny bil är kulmen på en utvecklingsprocess som vanligtvis varar ungefär fyra år. Vägen till målet är lång och innebär mycket arbete, många diskussioner och ibland en del tuffa beslut. Men i slutänden är vi alla stolta över resultatet av våra gemensamma insatser.
Nyckelordet här är ”stolta”. Med dina egna ord om konceptversionen av bilen, lade du verkligen ribban högt för e-tron GT. Vad är det som utmärker bilens design?
Marc Lichte: Bra design är när en produkt samtidigt är både estetisk och funktionell, och att designen blir en del av den totala upplevelsen. Grunden för estetiken ligger i proportionerna: korta överhäng och lång hjulbas kombinerat med en strömlinjeformad kaross med kraftfull utstrålning. e-tron GT stämmer in på alla dessa punkter.
Skulle det vara förmätet att kalla den här bilen Audis nya designikon?
Marc Lichte: Ja, utan tvekan. En designikon är ju inte något man kan skapa på ritbordet. Det epitetet måste bilen tillvinna sig på vägarna – i en överstimulerad miljö som skapar viljan att sträva efter en riktning. Verkliga designikoner har alla något signifikativt som inte går att ta miste på: Det räcker t.ex. med tre streck för att teckna karaktären hos en folkabubbla eller Porsche 911. De har en distinkt attityd.
Och vilken attityd är det som Audi vill förmedla med e-tron GT?
Marc Lichte: Det är utan tvekan ”Vorsprung durch Technik” – eller för att citera vår nya märkesstrategi: “Living Progress.” Under företagets historia har olika modeller återspeglat denna slogan på olika sätt: A2 representerade rå effektivitet, TT stod för formalistisk design, och R8 för kompromisslös prestanda. Frågan när det gäller e-tron GT är därför inte om den är en designikon eller inte, utan om hur precist den lyckas ge uttryck för vår attityd. Med andra ord är frågan hur den nytolkar ”Vorsprung durch Technik.”
Vad är kursen satt på nu?
Marc Lichte: e-tron GT är en Gran Turismo. Från början stod begreppet för en sportbil som lämpade sig för långlopp. GT-modeller skiljer sig därför från sportbilar genom att en Gran Turismo har bättre komfort och är större invändigt. Som en helt eldriven Gran Turismo, nytolkar e-tron GT denna balansakt genom att inte reducera prestanda till enbart effekt utan låter istället även effektiviteten komma till uttryck i designen.
Effektivitet är själva grundidén för designen. Vad innebär det mer exakt?
Marc Lichte: Lägre luftmotstånd ger längre räckvidd: Vi har använt denna grundläggande lag inom fysiken som en grundprincip för designen av e-tron GT. Form följer funktion, estetik uppstår ur effektivitet. Det nya designspråket åstadkommer ett starkare flöde vilket förbättrar aerodynamiken. Således kommer designen för e-tron GT att ligga till grund för framtida eldrivna modeller.
Vi lämnar exteriören. Hur kan effektiviteten komma till uttryck i interiördesignen?
Marc Lichte: Elmobiliteten bidrar till luftigheten och funktionaliteten i interiören – utrymmet är lika stort som i närmast högre segment. Kompakt på utsidan, rymlig på insidan. Vi gav därför e-tron GT en skulptural grundarkitektur som inte bara framhäver den sportighet som är så typisk för en GT med sitt tydliga fokus på föraren, utan också bilens hållbarhet. Konceptbilen från 2018 har fungerat som prototyp för seriemodellen. Den har även en interiörnivå där läder saknas helt och gör istället en poäng av att använda återvunna material.
En sportig Gran Turismo som positionerar sig med sin effektivitet och hållbarhet. Är detta den nya attityd du nämnde tidigare?
Marc Lichte: Ja, det sammanfattar själva kärnan i det hela. Hållbarhet börjar med en idé som sedan kommer till uttryck i designen. e-tron GT står på så sätt för en tanke som kommer att prägla vår uppfattning om lyx i elbilseran.