Michelin tar luften ur däcken

Elbilen är den stora revolutionen vi är mitt uppe just nu när det gäller framtidens personliga mobilitet, läs personbilens roll i framtiden. Nästa revolution är nya punkteringssäkra däck, som inte är luftfyllda. Idag presenterade Michelin sitt däck Uptis och det visades som ett samarbetsprojekt med GM och då monterat på GM:s senaste elbil Chevrolet Bolt.

Michelins Florent Menegaux presenterar micehlins nya luftfria hjul. Hjulet är monterat på en Chevrolet Bolt i förgrunden.

Michelin ser naturligtvis flera fördelar med det nya Uptis och GM är inte sena att hålla med. Dels handlar det om trafiksäkerhet då en punktering kan leda till en olycka, precis som ett däck med alldeles för lågt ringtryck. Det handlar också om miljö då för lågt ringtryck i däcken betyder högre bränsleförbrukning. Än viktigare för miljön är det faktum att 20 procent av alla däck aldrig körs till de är utslitna, utan kasseras på grund av punktering eller andra skador. Kort sagt så betyder Michelins nya däckteknologi mindre slöseri med jordens resurser, både vad gäller drivmedel och råvaror till däckproduktion.

Michelins Florent Menegaux presenterar det nya hjulet tillsammans med GM:s Steve Kiefer

Med tanke på att allt fler väljer fyrhjulsdrivna bilar betyder det här ännu mer då det inte går att ersätta ett slitet punkterat däck med ett helt nytt på de flesta fyrhjulsdrivna bilar då det betyder att hjulen får olika rullomkrets och det sliter på både däck och drivlina.

Mängder av ekrar tillverkade i gummi och glasfiber mellan slitbanan och fälgen ersätter luften i ett normalt däck.

Grunden för de nya Michelin-däcken är ett komplett hjul där fälgen är integrerad med ett tätt mönster av ekrar mellan det som motsvarar fälgen och slitbanan. När slitbanan är utsliten byter man bara slitbana, ungefär som vid en regummering. Ekrarna är tillverkade av kompositgummi och glasfiber, vilket också betyder minskad användning av olika sorters gummi. Konstruktionen gör att de tar upp ojämnheter i underlaget precis som dagens luftfyllda däck gör. Fälgen är tillverkad av aluminium och slitbanan av gummi på samma sätt som dagens däck.

Ny däckteknologi där luften i däcket ersätts med mjuka ekrar i gummi och glasfiber, presenterat av Michelins Florent Menegaux. I bakgrunden Michelin Vision concept.

Bakgrunden till Michelin Uptis är målen som Michelin satte upp när man visade sitt Vision Concept-däck. De målen är 100% hållbart ur en miljösynpunkt, vilket betyder helt återvinningsbart och tillverkat med biomaterial. Michelin har även som mål att hjulet ska kunna vara uppkopplat (mot internet för informationsutbyte med tillverkare och ägare) och gå att skriva ut i en 3d-printer. Notera att det ännu så länge är mål. Uptis når inte upp till detta utan ses mer som ett steg mot målen. En viktig aspekt är också det faktum att den här typen av hjul är viktiga för att garantera säkerheten i självkörande bilar, då inga sensorer i världen kan förutse alla punkteringar och en punktering i hög hastighet är svår att hantera oavsett om det är en dator eller en människa som kör bilen.

Michelin Uptis presenterades som en viktig del av övergången till hållbar personlig mobilitet och då tillsammans med elbilar som här Chevrolet Bolt.

De nya hjulen kommer först till personbilar och lätta lastbilar, och då i första hand till nytillverkade bilar.

– Vi fokuserar på de biltyperna, men vi utvecklar hjulen även mot efterhandsmarknaden och mot tyngre fordon, säger Eric Vinesse, vice vd forskning och utveckling på Michelin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo + fyra =