Militärbilen som blev lyxbil

Kan man fortfarande bygga en SUV med en terrängbil som utgångspunkt? Jag menar att det var ju så Land Rover gjorde på 1970-talet när Range Rovern konstruerades. Då var det rätt och bilen blev en succé. Mercedes har inte släppt konceptet, men väl moderniserat sin G-klass.

Mercedes G-klass är en udda fågel i Mercedes modellprogram, men den har, och har länge haft, sin egen nisch både hos kunder och i företagets stora utbud av bilmodeller där det även finns plats för den betydligt modernare SUV:en GLE, som kommer som laddhybrid i år.

Det går med andra ord fortfarande att bygga en SUV med en militär terrängbil som grund. G-klass hittar sina kunder och den är fortfarande byggd på en ram, precis som de flesta pickuper är idag.

Ny fråga blir då helt logiskt vad är modernt?

Elektrifiering, krocksäkerhet, förarstöd och uppkoppling är nyckelord vid i stort sett varje nybilslansering idag, och det är saker som inte har så stor betydelse när världens försvarsmakter ska välja fordon. Där handlar det mer om lastkapacitet, terrängframkomlighet, pålitlighet och servicevänlighet samt tillgång på reservdelar och naturligtvis priset.

Mercedes G-klass har allt det där bortsett från att den är ganska avancerad när det gäller service och den är definitivt inte billig, men försvarsmakterna förhandlar säkert till sig bättre priser och de väljer den billigare versionen med dieselmotor på 286 eller 330 hk.

Riktigt bra stolar fram och en interiör i klass med Mercedes S-klass.
Mercedes har sin egen motsvarighet till Jeeps Rubicon i Österrikiska Schökl.

Andra mått på hur modern en bil är skulle kunna vara vikt och bränsleförbrukning. Då kan vi jämföra Mercedes G-klass med de två senats lanserade SUV:arna, eller crossovers som tillverkarna säger, Nissan Juke och Renault Captur. Här handlar det om bilar byggda med självbärande kaross, individuell hjulupphängning och motorer med enbart tre cylindrar. Här ligger drivmedelsförbrukningen på hälften av vad G-klass vill ha, de ser ut som en SUV men saknar fyrhjulsdrivning. De har bättre fjädringskomfort och en terrängframkomlighet som klarar det mesta av vad dagens SUV-köpare utnyttjar. Captur kommer i år som laddhybrid och där talar Renault om en förbrukning på 0,15 liter bensin/100 km. Det är inte mycket mer än en tiondel av vad G-klass med V8:a på 422 hk vill ha.

Väldigt snygg information på den stora displayen i mitten visar bland annat valt drivläge i fördelningslådan och diffspärrarna samt lutning åt alla håll med mera.

Tittar vi bara på den tekniska grunden så anses både rambyggda bilar och bilar med stela axlar som omoderna men, och det är viktigt, de anses samtidigt som robusta och har större möjligheter att byggas i olika versioner. G-klass byggs i en rad olika versioner med bl.a. flak, sexhjulsdrivning eller avancerade portalaxlar för ännu bättre framkomlighet.

Hela drivlinan ligger skyddad uppe i ramen.
Även ljuddämpare och andra vitala delar är skyddade uppe i ramen.

Kort och gott så är inte Mercedes G-klass omodern. Den är snarare en utmärkt grundkonstruktion som Mercedes lyckats anpassa både för militärt bruk till och de som ställer bilen på garageuppfarten för att markera en livsstil eller en viss ekonomisk status. Den är oerhört populär bland ryska oligarker, rika kineser och Saudi Arabiska oljemiljardärer, fast då handlar det om AMG-versioner med ännu större motorer (585 hk), större fälgar och tjockare mattor i kupén.

Mercedes G-klass är en unik bil och en av tre bilar som överlevt med det här grundkonceptet i årtionden. De andra är Jeep Wrangler och Land Rover Defender, men britten är nedlagt och sörjd av Defender-fans i hela världen. I år kommer ersättaren som inte är en rambyggd bil.

Med lågväxel och tre låsta differentialspärrar är G-klass en mycket bra terrängbil.

Alla de här tre bilmodellerna var antingen bilvärldens dinosaurier som av någon anledning överlevt både millennieskiftet och det nya årtusendets första decennium, eller stolta klassiker som inte ger upp ett vinnande koncept. Allt beror på hur man ser på det.

Tydliga blinkers på framskärmarna är och har varit en viktig designdetalj på G-klass.

Land Rover överger dock nu allt det där som gjorde Defendern till en unikt rå klassiker, medan Jeep gjuter lite amerikansk lifestile och cowboyromantik över sin Wrangler, men vad gör Mercedes med sin G-klass?

Jeep lanserade sin nya Wrangler för två år sedan och Mercedes gjorde en grundlig modifiering av G-klass strax därefter, så visade Land Rover en helt ny Defender för ett halvår sedan. Från att alla tre har varit bilar byggda på en ram med stela axlar och lådformad kaross, precis som de alltid har varit, blev det tre olika tekniker och frågan är vem som vinner kundernas hjärtan.

Gott om lastutrymme och en gummimatta över den vita heltäckningsmattan om någon skulle få för sig att ställa in ett par leriga stövlar.

Jeep Wrangler har fortfarande stela axlar och karossen vilar på en klassisk stegram. Land Rover Defender har däremot individuell hjulupphängning runt om med luftfjädring och en kaross som enklast kan beskrivas som integrerad med ramen. En självbärande kaross som förstärkts med balkar som svetsats mot karossens undersida.

Individuell framhjulsupphängning, skruvfjädrar och seriöst skydd i kraftig metall.

Mercedes har valt att gå en medelväg genom att fortsätta med rambygget och skruvfjädrarna men byta ut framaxeln mot individuell hjulupphängning fram. Ett lyft för bilen men inte mer än att fjädringskomforten kan jämföras med exempelvis Nissan Navara, som har en liknande konstruktion. Ok, G-klass är något bättre men likheterna i beteende, särskilt på gropiga landsvägar och i terräng är slående.

Stel bakaxel, skruvfjädrar och skivor bak. Även tanken sitter bra skyddad uppe i ramen.

Kort sagt så har Jeep byggt en bil för entusiasterna som helt enkelt vill ha en fyrkantig rambyggd bil med stela axlar, medan Mercedes har byggt en livsstilsmarkerande lyxbil på ett militärbilschassi och Land Rover har byggt världens mest mångsidiga bil, men å andra sidan så är Land Rover Discovery tvåa i den här kategorin så den tuffaste konkurrenten till Defendern är en stallkamrat.

Livsstilsbilenmed tydlig machokaraktär.

Både Mercedes G-klass och Jeep Wrangler är robusta livsstilsbilar precis som gamla Defendern, medan nya Defendern är en limousin med terrängbilsegenskaper. Tillbaka på ruta ett med andra ord. Land Rover bygger en bil som bäst både i terrängen och på vägen igen. Precis som med Range Rover på 70-talet. Frågan är bara om de som älskar gamla Defendern väljer Mercedes G-klass nu.

Länk till Jeep Wrangler: https://livsstilsbilar.se/ikoniska-krigsjeepen-i-nya-klader/

Länk till Land Rover Discovery 5: https://livsstilsbilar.se/fran-hamburg-till-skogen-en-svensk-vinter/

En till om Discovery 5: https://livsstilsbilar.se/land-rover-discovery-5-terranglimousinen/

Länk till nya Land Rover Defender: https://livsstilsbilar.se/en-dag-pa-land-rovers-testbana/

Kort om Mercedes G500

Varför?

För att militären behöver transport nu när både Volvo och Land Rover kastat in den handduken.

För vem?

För allt från militärer till skicka shejker.

Slutsats?

För alla som har råd och som finner sig i att fjädringskomforten inte kan mäta sig med vare sig britterna eller alla SUV:ar.

Ikonisk kung i terrängen färdigcustomiserad från fabrik.

Faktaruta Mercedes G500:

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: 4,0 liters V8:a bensin.

Sammanlagd effekt: 422 hk vid 5 250 – 5 500 varv/minut.

Max vridmoment: 610 Nm vid 2 250 – 4 750 varv/minut.

Tjänstevikt: 2 595 kg.

Max totalvikt: 3 150 kg.

Max släpvagnsvikt: 3 500 kg.

Max vadningsdjup: 70 cm.

Rampvinkel: 25,7 grader.

Max frigångsvinkel fram: 30,9 grader.

Max frigångsvinkel bak: 29,9 grader.

Markfrigång: 24,1 cm.

Bränsleförbrukning: 11,5 – 12,1 liter/100 km (gamla NEDC-värden) vid blandad körning, 13,8 liter/100 km under vår provkörning.

CO2: 237 – 234 g/km (NEDC).

cW-värde (luftmotstånd): 0,54.

Vändcirkel: 13,6 meter

Pris: Från 1 109 000:- (G500 med automatlåda utan extrautrustning), 989 000:- (G350 d med automatlåda utan extrautrustnin).

Titta också på: Jeep Wrangler, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery, Defender och range Rover samt Toyota Land Cruiser.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 × fem =