Mini-SUV från Toyota

Toyotas minsting, Aygo, som tillverkas tillsammans med Citroên och Peugeot, kommer nu som crossover. Inget tyder dock på vare sig den smarta fyrhjulsdrivningen eller hybridtekniken som nyligen visades i Yaris Cross. Nya Toyota Aygo X är konstruerad och tillverkad i Europa för europeiska bilköpare. Aygo X är en crossover i A-segmentet och bygger på samma tekniska plattform, GA-B, som Årets Bil i Europa, nya Toyota Yaris, samt dess systermodell Toyota Yaris Cross.

Produktionsbilens utseende ligger nära konceptbilen Aygo X prologue, som togs fram vid Toyotas designcenter ED2 i Nice, Frankrike. Nya Aygo X är utvecklad av Toyota Motor Europe i Bryssel och har en unik grafisk profil med bland annat det svarta taket och bakpartiet.

Bilens design framhävs av fyra färgställningar med inspiration från välsmakande kryddor och som präglar både exteriören och interiören:

  • Cardamon (kardemumma). En grön kulör med låg mättnad som ger en förfinad och elegant känsla.
  • Chilli (chili). Som namnet avslöjar en varmt röd färg som får extra djup och reflektion tack vare inslag av mycket finkorniga blå metallicflingor.
  • Ginger (ingefära). En sofistikerad beige kulör med en smak av äventyr.
  • Juniper (enbär). Blå med ”icy coolness”, ungdomlig touch och subtilt röda undertoner.

Under de första sex månaderna kommer en version kallad Limited Edition att erbjudas. Den känns igen på lackeringen i Cardamon, orange detaljer både in- och utvändigt samt speciella mattsvarta 18-tumsfälgar.

Aygo X är 370 cm lång, vilket är 23,5 cm längre än föregångaren Aygo från 2005. Hjulbasen har ökat med 9 cm, bredden med 12,5 cm till 174 cm och karossens höjd med 5 cm till 151 cm.

Invändigt är fördelarna tydliga: framstolarna har till exempel kunnat placeras med 2 cm större avstånd från varandra, vilket ger ett 4,5 cm större axelutrymme. Bagageutrymmet är 12,5 cm längre och volymen har ökat med hela 60 liter till totalt 231 liter.

Att Aygo X är en crossover märks inte minst på att markfrigången är 1,1 cm högre än hos tidigare Aygo och sittpositionen i framstolarna hela 5,5 cm högre. Stadskörning förenklas av att A-stolparnas vinkel ökat med 10 procent till 24 grader, vilket ger bättre sikt.

Plattformen GA-B, som baseras på TNGA (Toyota New Global Architecture) har bland annat bidragit till väsentligt mindre karosskrängning och lägre rollvinklar. Ljudnivån i kupén har sänkts och fjädringskomforten förbättrats. Karossen har lägre vikt än någon konkurrent i A- och B-segmentet.

Invändigt finns som tillval en ny version av Toyota Smart Connect, med utgångspunkt i en 9-tums högupplöst pekskärm. Där ingår även molnbaserat navigationssystem och trådlös anslutning för både Apple CarPlay och Android Auto. Vissa funktioner i Aygo X kan uppdateras ”over the air”. Det finns trivselbelysning i kupén och möjlighet till trådlös laddning av mobiltelefon.

Bland tillvalen märks LED-strålkastare och musikanläggning från JBL med fyra högtalare, förstärkare på 300 W samt en 20-centimeters subwoofer. Ett annat tillval är öppningsbart tygtak av hög kvalitet.

Drivlinan är en 1.0-liters bensinmotor med tre cylindrar. Manuell femväxlad låda är standard medan en steglös automatlåda, S-CVT, finns som tillval. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är från 4,7 liter/100 km och CO2-utsläppen som lägst 107 gram/km.

Säkerhetssystemet Toyota Safety Sense är standard på alla marknader och baseras på en kamerasensor samt millimetervågsradar. Det innefattar bland annat ett aktivt krocksskyddssystem (Pre-Collision System, PCS) med fotgängardetektion i både dagsljus och mörker samt cyklistdetektion i dagsljus, intelligent aktiv farthållare, intelligent körfilsassistans samt väjningsassistans.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − arton =