När vi provkörde Audi R8 e-tron

Det finns tillfällen i en motorjournalists liv som man aldrig glömmer. Som dagen då vi fick tillfälle att provköra bilen som innan den satts i produktion blev en legend, And R8 e-tron. När nu Audi talar om enuppföljning och visa PB18 e-tron återpublicerar vi artikeln som gjordes för fyra år sedan:

Den här bilen kommer aldrig att byggas för försäljning. Tyvärr! Den är en orgie i modern teknik och den får Tesla Roadster att framstå som ett ganska trögt hemmabygge. Audi R8 e-tron är en extrem sportbil och den är eldriven.

Man kan naturligtvis fråga sig varför Audi gav sig in på att konstruera den här bilen och bygga en liten förserie för utvärdering. Förmodligen kommer vi inte att få hela sanningen även om Audi sakligt konstaterar att prisutvecklingen för den elektriska drivlinan inte varit den man förväntat sig. Kort sagt så har batteriutvecklingen gått för långsamt och priset på både batterier och övriga komponenter har inte sjunkit så snabbt som man väntat sig.

– Vi väntar oss inte någon omedelbar förändring heller och det betyder att vi satsar på laddhybrider istället för rena elbilar, säger Oscar da Silva Martins, som är ansvarig för utveckling av den nya laddhybriden Audi A3 e-tron. Styrelsen har tagit beslutet att vi inte ska bygga en elbil de närmaste tio åren.

Audi A3 e-tron, en laddhybrid som går på el och bensin

Den nya laddhybriden är tänkt att komma ut på marknaden under senare hälften av 2014 och den bilen är den andra orsaken till att Audi tog fram R8 e-tron. För det första så har man hunnit testa en hel del av komponenterna för A3 e-tron i R8 e-tron, men viktigast av allt är nog ändå ett ge varumärket e-tron en knuff i rätt riktning och det gör man med en supersportbil som signalerar till omvärlden att e-tron står för avancerad teknik för snabba och sportiga bilar.

Audis första serieproducerade eldrivna bil blir alltså en laddhybrid. En bil som ska klara 5 mil på eldrift innan bensinmotorn tar över. Audi har alltså valt en lösning som ligger närmast Toyotas lösning där den bensindrivna förbränningsmotorn driver bilen när batteriet är tomt. Båda motorerna kan också hjälpas åt för att ge den framhjulsdrivna bilen bättre prestanda. Bensinmotorn är på 150 hk och elmotorn ger ytterligare 100 hk. Det betyder en acceleration 0-100 km/t på 7,6 sekunder och en toppfart på något över 220 km/t med den sexstegade automatlådan.

Audi har valt att satsa på att bygga en laddhybrid så lik den vanliga A3:an som möjligt. En tjänstevikt på 1 580 kg och ett beräknat pris på € 38 000 vid introduktionen i Tyskland visar att man lyckats ganska bra.

Tillbaka till det roliga. Audi R8 är utan tvekan en av de vägsäkraste och trevligaste bilar jag kört fram till dagen då jag satte mig bakom ratten i R8 e-tron. Det gäller alltså bilen med förbränningsmotor. Elbilen är faktiskt ännu bättre i allt bortsett från toppfarten. Kicken vid acceleration från stillastående är enorm, Väghållningen slår allt annat jag testat med den mycket låga tyngdpunkten och optimala viktfördelningen med 58 % på bakaxeln.

Bilen drivs med två elmotorer och elektroniken hjälper till genom att lägga mest kraft på ytterhjulet när bilen svänger. Något som exempelvis Honda, Saab och Opel jobbat med fast då i styrningen av differentialen i bakaxeln. Den här elbilen har ingen differential. Bara två elmotorer och en styrelektronik som ser till att max effekt kommer på båda hjulen vid rätt tillfälle för rätt körning.

Bilen är så lättkörd att den skulle passa som shoppingbil för gammelmormor, om hon nu kommer ner i den, förstås. Samtidigt är den full av exotiska material som kolfiber i bromsar och en rad karosseridetaljer, titan i drivningen, fiberförstärkt plastmaterial i spiralfjädrarna och massor av aluminium.

Häftigast av allt. Köper du grön el från exempelvis vindkraft kör du superbilen med noll i koldioxidutsläpp. Då återstår bara frågan om miljön är värd dessa enorma summor som denna bilen skull kosta att tillverka.

Idag kan den som har gott om pengar köpa en 3-tons stadsjeep med bensinmotor som förbrukar tre-fyra liter bensin per mil. Kan vi sätta ett tak på vad varje enskild bil får släppa ut i form av föroreningar ser jag inget hinder att de pengarna istället läggs på avancerad teknik som ger kunden både superprestanda, snygg bil och ett CO2-utsläpp som nära nog är noll.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 − tretton =