Nissan Navara är just nu den näst mest sålda pickupen i Sverige. Den har en mer avancerad bakaxelupphängning än konkurrenterna och är den modell som lanserats senast, om man bortser från syskonmodellerna Renault Alaskan och Mercedes X-klass som båda bygger på Nissans Navara och byggs av Nissan. Kort sagt den modernaste pickupen på marknaden idag om man räknar bort de amerikanska pickuperna.
Är då Nissan Navara den fulländade pickupen?
Nja, ingen pickup är väl fulländad. Det finns alltid något man kan göra för att skapa just sin favorit-pickup. En pickis som är fulländat för någon kanske inte alls passar någon annan. Det kan handla om lastegenskaper, terrängegenskaper, dragegenskaper, komfort eller bara ett kaxigare utseende. Ofta går flera av de här egenskaperna hand i hand.
Det finns många som vill leverera tillbehör och utrustning till pickuper, men det finns bara ett företag som står för en förädling av just pickuperna, i stil med det AMG gör för Mercedes, och det är isländska Arctic Trucks. Ett företag som anlitar Arctic Trucks för att förädla sin pickup är Isuzu och nu väljer även Nissan att erbjuda sin Navara i Arctic Truck-version. Det finns skillnader mellan både bilarna och de konverteringar som Arctic Trucks gör. Isuzun är mer iögonfallande med större däck och högre markfrigång, men Nissans pickup är mer tekniskt avancerad och mer sofistikerad. De har jämförbara terrängegenskaper men tänket bakom bilarna är något olika.
Genomgående för alla Arctic Trucks konverteringar är att de är mycket genomtänkta och håller hög kvalitet. Arctic Truck bygger för bästa framkomlighet och, vilket är viktigt, maximal pålitlighet. Robusta pickuper med andra ord.
Isuzu AT35 är den mer råbarkade terrängbilen med högre markfrigång och större hjul. Den är bättre på riktigt lösa underlag som snö och sand. Den ger också ett kaxigare intryck med de stora hjulen.
Nissan Navara AT32 är pickupen som är en avancerad terrängmaskin där kompromissen mellan vardagen och terrängen drivits så långt det går idag. Navarans hjul är 32 tum höga medan Isuzuns hjul är 35 tum höga och bredare. När Isuzun har bättre traction på lösa underlag har Nissan bättre traction och följsamhet i exempelvis en skogsbacke. Detta förutsatt att du väljer den maxade varianten med differentialspärrar både fram och bak, liksom snorkel för bättre vaddjup.
Både Nissan och Isuzu har valt Nokians riktigt bra all-terrain däck Rotiiva och det märks när man kör bilarna på sand, i skogen och på vinterväg. Isuzun rullar på Rotiiva i dimension 315/70 R17 och Nissan har dimension 275/70 R17. Skulle det istället handla om djupare lera skulle jag föredra BF Goodrich MT KM2. Båda bilarna, men framför allt Nissan Navara har kraft att spinna upp Goodrich utmärkta lerdäck så att de dränerar leran medan de gräver sig fram riktigt effektivt. Här är det dött lopp mellan bilarna då fördelarna med Isuzuns större hjul äts upp av Nissans differentialspärrar och starkare motor. Möjligen fördel Nissan.
Vinterväglag och tunga släp: Fördel Nissan med alla tre differentialer låsta och smalare däck med högra marktryck.
En kaxigare runda till krogen med avundsjuka manliga vänner: Fördel Isuzu med stora kaxiga hjul.
En kaxig runda till krogen med nyvunna kärleken: Fördel Nissan med bättre komfort och rimligare instegshöjd kan ge pluspoäng. Lite äventyrs-image med snorkeln ger också pluspoäng i vissa lägen.
Kort sagt: Nissan Navara AT32 är en kompetent terrängbil som är något mer polerad och civiliserad i sin framtoning jämfört med Isuzu AT35.
Vem köper en Navara AT32?
Helt klart en bil för den som ska ge sig iväg på en bilsemester till Island, men också en bil för den som kör mycket i väglöst land eller mycket på dåligt vinterunderhållna vägar. Särskilt för den som ska dra tunga släp under dessa förhållanden.
Nissans garantier gäller även AT32-modellen och garantin är extra generös när det gäller transportbilar. Nissans garantipaket omfattar 5 års, maximalt 160 000 km, fabriksgaranti, 5 års lackgaranti, 5 års Nissan assistans och 12 års rostskyddsgaranti.
Nissans Arctic Truck lösning är ett tillval som kan göras på vilken modell man vill i Navara-familjen. Bara den har den femlänkade bakaxeln. Grundpriset för Arctic Truck konverteringen är 79.900:- exkl moms, tillägg för diffspärr fram är 33.680:- och snorkeln höjer priset ytterligare 16.805:-. Vill man ha ett reservdäck i samma dimension som terränghjulen kostar det 3.630:- exkl moms. Jämförpriser exkl moms är 474.900:- för Isuzu AT35 jämfört med 388.695:- för motsvarande Nissan med dubbelhytt och automatlåda. Nissan har dock 190 hk jämfört med 164 i Isuzu och Nissan har differentialspärr i bakaxeln i den här versionen. Nissans automat är 7-stegad, medan Isuzuns är 5-stegad.
Navara N-Guard är en designversion av Navara, tydligt inspirerad av Nissan Navara EnGuard Concept, som visades upp på bilmässan i Frankfurt 2016. Det handlar både om exteriöra och interiöra skillnader gentemot standardmodellen. Båda kan fås med konverteringspaketet OFF-ROADER AT32. Med större hjul, ökad markfrigång, hasplåtar och snorkel (tillval) är detta den mest mångkunniga Navara som någonsin erbjudits kunderna i Europa.
Kort om Nissan Navara AT32
Varför?
För att du ska kunna köra en SJ-pall lastad med ett ton stenplattor genom Islands inland.
För vem?
För den seriöse offroadern.
Slutsats?
Kör ifrån alla andra pickuper på platser där man egentligen inte kan köra bil.