Nissan satsar på yrkesanvändaren och offroadern på den nu så heta pickupmarknaden och det är en seriös satsning av företaget som försett oss med pickuper i 80 år och just nu har den bästa bakaxelupphängningen bland pickisarna som lastar runt ett ton och drar 3,5 ton. Totalt sålde Nissan 230 000 1-tons pickuper under 2018 och i Sverige ligger man trea i registreringsstatistiken.
Kort kan man beskriva 2019 års Navara, generation två med femlänkad bakaxel, som tre olika bilar i flera olika utrustningsnivåer. Största förändringarna hittar vi på King cab som är den tvåsitsiga versionen med ett 1,8 meter långt flak.
Nissan Navara King cab är modellen för yrkesfolk som behöver mer plats för lasten än för passagerare. Den här modellen är tvåsitsig och har ett flak som mäter 1,8 x 1,56 meter, med en bredd på 1,13 meter mellan hjulhusen. Den här modellen har en lastkapacitet som höjts till mellan 960 och 1090 kg. Nytt för King caben är både skivbromsar bak och den femlänkade bakaxeln. Förra generationen hade trumbromsar och bladfjädrar bak. Billigaste Kong caben av nya generationen kostar 251 894:- exkl moms och har en 160 hästars fyrcylindrig diesel samt 6-stegad manuell växellåda.
Nissan Navara Double cab är femsitsig och har flakmåttet: 1,59 x1,56 meter med ett mått mellan hjulhusen på 1,13 meter. Den lastar mellan 912 och 1105 kg och har tre olika drivlinor, 160 hk med 6-stegad manuell växellåda, alternativt 190 hk med samma låda eller en 7-stegad automat. Nu har Double cab samma bakaxel som King cab, vilket betyder att den behåller den femlänkade upphängningen och får skivbromsar. Double cab kostar från 259.394:- exkl moms (160 hk manuell låda i enklaste utrustningsnivån. Näst högsta nivån, N-Connecta, kostar med automatlåda och 190 hk: 317 056:- exkl moms och det troligaste är att den modellen kommer att toppa försäljningen.
Nissan Navara AT32 är i grunden en Double cab som förädlats av isländska Arctic Trucks till att bli en mer avancerad terrängbil samtidigt som den får ett mycket kaxigare utseende med högre markfrigång, större hjul med Nokians fina Rotiiva AT-däck i storleken: 265/70 R17. Skärmbreddare och snorkel. Under skalet finns differentialspärr i framaxeln och skyddsplåtar i kraftig aluminiumplåt under alla vital delar av drivlinan. Priset för AT32:an är inte satt ännu. Arctic Trucks är terrängbilsvärldens motsvarighet till AMG i Mercedes-världen.
Gemensamma nyheter för alla tre modellerna är ordentliga uppgraderingar av motor, växellådor och hjulupphängning. Båda motorerna har numera dubbelturbo, vilket betyder ett högre vridmoment för 160 hk modellen. Båda motorerna är också omarbetade internt där största nyheten är kolvar i stål med diamanthård kolplätering. En intressant lösning som idag ger lägre förbrukning men också antyder att Nissan mycket väl kan ha en starkare version av motorn som extra godis att lansera i framtiden.
Gemensamt för alla modeller är en dragvikt på 3,5 ton och en tågvikt på 6 ton samt vidareutvecklad hjulupphängning både bak och fram. Fram är det individuell hjulupphängning med dubbla länkarmar och skruvfjädring över fjäderben. Bak finns en stel axel som har en avancerad upphängning i ett femlänksystem med skruvfjädring. Båda axlarna är numera utrustade med skivbromsar. Dessutom är den manuella växellådan uppdaterad med kortare slag och smidigare växling med hjälp av et wire-länkage. Backen är numera nedåt bakåt. Även den 7-stegade automatlådan är uppdaterad. Båda lådorna har fått nya utväxlingar för att minska bränsleförbrukningen.
Mycket är med andra ord uppdaterat, men hur upplevs det bakom ratten?
Ja, för det första så känner man definitivt igen sig på förarplatsen. Instrumentering och reglage är desamma, bortsett från att displayen för nav, inställningar och musik är något större, 8” istället för 7”. Stolarna är fortfarande en bra kompromiss mellan lätt insteg och ett bra sidostöd.
Under provkörning fick vi tillfälle att köra King cab med 600 kg last på asfalt och grusväg, Double cab på allt från asfaltsväg till avancerad terrängkörning och AT32 i terrängen.
Det övergripande intrycket är att den uppdaterade hjulupphängningen verkligen ger bättre komfort och pallar med en ökad vikt utan att bilen blir svajig. Inga stora förändringar men väl märkbart. Framför allt märktes både en komforthöjning och en bättre väghållning vid hårdkörning på riktigt ojämna vägar. Vi gav oss iväg på en 32 mil lång runda runt Myrdalsjökull på Island och den rundan bjöd på allt från asfaltsväg till i princip väglöst land med stora ojämnheter på Islands inlands fjällvägar. Här fanns även stora fält med sand där bilen visade sig riktigt stabil med fyrhjulsdrivning hög.
Vi tog även ut AT32:an på en provtur i Þórsmörk där vi kunde köra den på bädden nedanför Eyafjallajökull som rivit med sig en massa sten och grus när vulkanen under glaciären hade sitt utbrott 2010. Helt klart är AT32:an en seriös offroadmaskin med en bra avvägning mellan terrängkörning och landsvägskörning. Islänningarna som driver Arctic Truck vet vad de gör både när det gäller extrema glaciärbilar med 44” hjul och den här mer civiliserade terrängbilen som är lite av en ulv i fårakläder. Den klättrade riktigt stabil och bra med alla diffar låsta och fjädringen följde underlaget föredömligt. Till och med bättre än med den vanliga Navara Double cab.
Kort sagt så visade Nissan att Navaran är ett väl bevarat varumärke som uppdaterats seriöst till en ännu bättre yrkesbil för de som måste dra och lasta tungt samt köra under tuffa förhållanden. Nu med mer infotainment och ökad säkerhet med bland annat trailer assist som häver wobbling eller sladd med släpet. Mirrorlink som kopplar mobilen till musikanläggningen och ger möjlighet att använda alla mobilens funktioner som handsfree telefon och sms. Det finns bara en sak jag saknar på bilen och det är en differential mellan axlarna som gör det möjligt att köra med kontinuerlig fyrhjulsdrivning även när det är fast mark under hjulen. En viktig sak på svenska vintervägar där man inte kan vara säker på hur bra vinterväghållningen sköts.