En fräckare pickup är ju aldrig fel, varken när det gäller trivseln på jobbet eller värdet av bilen som reklampelare. Nissans senaste version av Navara går under namnet Trek-1° och det handlar om en fullutrustad pickup med mervärde.
Få bilar är så mångsidiga som pickuperna. Få bilar är så konservativa i konstruktionen. Än idag är de flesta pickuperna byggda på en klassisk stegram med en stel bakaxel upphängd i bladfjädrar. Läge för utveckling och innovation kanske? Eller är det så att bilköparna vill ha det klassiska konceptet. Ingen vet och få vågar testa nytt när det gäller pickuper. Nissan bryter isen med nya Navara men man garderar sig med en klassiker i modellprogrammet. Dessutom erbjuder Nissan en ny topmodell med mycket extrautrsutning.
Nissan Navara Trek-1° är en robust yrkesbil som bjuder på glitter och glamour på jobbert och flärd i stadsdjungeln. Det här är pickupen där man tänker sig för lite extra innan man ger sig ut i leran. Inte för att den inte klarar det, men en lack med det välklingande namnet Pearlscent White är inte precis skapad för att skitas ner. Lacken ligger dock på en bil som i grunden är skapad för tufft jobb en bit ifrån landsvägarna.
Nissan Navara Trek-1° är en specialversion av senaste Navara-generationen, en bil som vi kört både i vintertest och i sommarens skogsterräng. Sammanfattningsvis en kompetent pickup med hög komfort och flera bra förarstödssystem. Nissan hade som idé att bredda sitt utbud av flakbilar och bygga en pickup som flirtar med de kunder som egentligen vill ha en SUV, men behöver flaket. Den här versionen tar den tanken ytterligare ett steg med den avancerade bakaxelupphängningen och robusta drivlinan i kombination med extrautrustning som både lyfter utseendet och användarvänligheten.
Den levereras med ett smart flaklock, eller snarare en låg kåpa, som gör det möjligt att låta lyftstroppar, paddan och dieseltanken ligga kvar på flaket även om man klätt upp sig inför fredagskvällens restaurangbesök i krogkvarteren. Det är bara att stänga det vitglittrande flaket så har man en bil att glassa i stadens neon med om man nu känner för det.
Det här är pickupen för dig som inte vill bygga eller trixa själv utan vill köpa färdigbyggt men ändå exklusivt. Den kommer bara att tillverkas i 1.500 exemplar och alla är fullutrustade, Nissans högsta utrustningsnivå Tekna, och lite till. Färgvalet är strikt svart eller vitt. Lyxigt med Pearlscent White, som är ny för Nissan, eller Black metallic. Bilarna rullar på sexekrade svarta 18”-fälgar och stolarna är klädda i läder.
Så till de riktigt pickup-specifika utrustningsdetaljerna. Nissan Navara Trek-1° är i grunden en Navara Double Cab med bakaxeln som har den nya femlänksupphängningen med skruvfjädrar. Under dörrarna finns svarta stylingbågar, som i vart fall ser ut att kunna skydda karossen vid grundstötning på en sten, och på flaket finns en kraftig svart störtbåge i klassisk pickup-stil. På den sitter två extremt starka LED fjärrljus. Modern teknik, men monterat på klassiskt pickup-manér uppe på bågen för bästa sikt.
Men varför det kryptiska namnet Trek-1°?
Jo, det finns en öken i norra Spanien som heter Navarra och dess longitud är -1°. Naturligtvis behöver man en Nissan Navara för att ge sig ut i öknen och helst då en pärlvit Trek-1°, men man kan också ha den här bilen för att sätta guldkant på grusgropen här hemma så länge, eller varför inte lite äventyrsfeeling på väg ut på sommarkvällens krogrunda.
Helt klart är nya Navara ett lyft jämfört med förra modellen. Interiören är fräschare, ljudnivån riktigt låg och fjädringskomforten bättre. Drivlinan är effektivare med nya snålare dieslar som driver bilen över en sexväxlad manuell låda eller en sjustegad automat.
Den enklare modellen, King Cab, är byggd för att tilltala yrkesfolk som mer sätter värde på ett lägre pris och en klassisk bakaxelupphängning med bladfjädrar. Låt gå för att de är lättare och ger en något mer följsam fjädring än tidigare versioner. De är ändå inte i närheten av den följsamhet och komfort som Nissan fått till med den nya femlänkade upphängningen av bakaxeln i den mer avancerade Double Cab modellen. Bakaxeln är även här stel, men den är avfjädrad med skruvfjädrar och det märks när bilen rullar olastad på dåliga grusvägar eller i terrängen.
Den provkörda King Caben har en mer lastbilslik framtoning med en struttigare gång på ojämnt underlag och en manuell växellåda med långa slag och skakande lång växelspak. Bilen andas en svunnen tid, men samtidigt en robust pålitlighet som gör att det är just den här bilen man känner sig trygg i när omgivningen blir tuff. Bilen har en fördelningsväxellåda som ger möjlighet att välja mellan bakhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning i normalläget eller fyrhjulsdrivning i ett lågväxelläge. Valet görs smidigt med ett vred på mittkonsolen men bilen måste stå stilla för att man ska kunna välja mellan hög- och lågväxel. Modernt men samtidigt inte. Det fanns fyrhjulsdrivna bilar på 70-talet som hade möjligheten att växla mellan hög- och lågväxel på rull tack vare en synkad fördelningslåda. Volvos tgb 11 exempelvis.
Ett stort plus för den låsbara differentialen i bakaxeln, men också ett lika stort minus för avsaknaden av möjligheten att köra med inkopplad fyrhjulsdrivning även på fast underlag. Mitsubishi L200 har exempelvis den möjligheten tack vare en differential mellan axlarna också. Det kan låta som en bagatell men tyvärr är det allt för många som överraskats av en yvigt viftande bakdel på en pickup som körts olastad på grusväg, eller än värre på halt underlag. Få bilar har så stor nytta av antisladdsystemet som den bakhjulsdrivna pickupen och det gäller de flesta pickuper. Alla modeller i nya Navara-serien har antisladd, som också hjälper till att undvika hjulspinn.
Vi körde Navara Double Cab med den sjustegade automatlådan och den 190 hk starka dubbelturbo-motorn. Den provkörda King Cab hade en 160 hk enkelturbo istället. Båda motorerna är baserade på en 2,3 liters fyrcylindrig diesel från Nissan/Renault alliansen. Exempelvis använder Nissan samma grundmotor i NV400-modellen, en lättlastare som säljs både som chassi och skåp. Den sjustegade automaten erbjuds enbart i Double Cab med den starkare motorn. Den manuella lådan finns för alla versioner av bilen, men den starkare motorn finns enbart i Double Cab, som alltså är modellen med den nya skruvfjädrade bakaxeln.
Det råder ingen tvekan om att Double Cab är en helt annan bil än King Cab. På så vis har Nissan lyckats med det magiska i att bredda kundunderlaget för sina pickuper. Den större motorn går mjukare, vibrerar mindre och ger bilen bättre prestanda, samtidigt som den mer avancerade bakaxelupphängningen ger bättre komfort och bättre terrängegenskaper. Baksätet är rymligt även för tre och interiören håller hög klass. Framstolarna är exempelvis framtagna med en teknik Nasa använder för att ta fram de punkter där kroppen behöver mest stöd. Förarmiljön är ren och proper med tydliga instrument och de flesta knappar logiskt placerade. Instrumentbelysningen fungerar utmärkt även vid mörkerkörning och strålkastarna ger en bra ljusbild.
Oavsett vilken modell man väljer får man en rejäl lastkapacitet på mer än ett ton och en dragkapacitet på 3,5 ton. Här är Nissan NP300 Navara svårslagen. Flaket är klätt i skyddande plastmaterial och har smarta lastsäkringspunkter samt en liten sportig spoiler längst upp på baklämmen. Den ska dock mer ses som en designfiness än något som förbättrar vägegenskaperna. Nya Navara har en ny stil med V-formad grill, för att likna företagets crossover-modeller som Qashqai, samt huv och hjulhus med tydligt muskulösare profil.
Faktaruta Nissan NP300 Navara Double Cab
Årsmodell: 2016.
Motor: R4, diesel.
Cylindervolym: 2,3 liter.
Effekt: 190 hk (140 kW) vid 3.750 varv/minut..
Max vridmoment: 450 Nm vid 1.500-2.500 varv/minut.
Växellåda: 7-stegad automat.
Drivning: 2WD hög/4WD hög eller 4WD låg.
Bakaxel: Stel med femlänksupphängning och skruvfjädrar.
Framaxel: Delad med skruvfjädrar
Däck: 255/60R18.
Fälgar: 18×7″ aluminiumfälgar.
Tankvolym: 80 liter.
Tjänstevikt: ca: 2.030 kg.
Totalvikt: 3.010 kg.
Max släpvagnsvikt: 3.500 kg.
Max tågvikt: 6.000 kg.
Lastutrymmets längd: 1.640 mm.
Bränsleförbrukning: Uppgiven vid blandad körning: 7,0 liter/100km. Uppmätt 8,6 liter/100 km
Pris: 339 900:- exklusive moms för Nissan Navara Trek-1°
Garantier: 5 års fabriksgaranti, eller 160 000 km, vilket som inträffar först.