Nu har AMG-versionerna av senaste generationens GLC SUV från Mercedes-Benz visats. Det blir två utföranden som båda kombinerar en 2.0-liters bensinmotor med eldrift – men på helt olika sätt.
När nya Mercedes-AMG GLC SUV nu visas så handlar det om två elektrifierade versioner.
Integsmodellen GLC 43 4MATIC har en 2.0 liters rak fyra på 421 hk (310 kW) med elektrisk turbo. Bilen får 14 hk extra effekt i lägre farter av den remdrivna startmotorn/generatorn som även kan användas för utsläppsfri ”coasting”, eller frihjul med andra ord, i landsvägsfart och körning nedför garagerampen till exempel.
AMG:s egen fyrhjulsdrift och växellåda med våtkoppling i kombination med bakaxelstyrning och AMG RIDE CONTROL fjädring gör detta till en bil som ger en riktigt härlig körupplevelse.
0–100 tar 4,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim. Bränsleförbrukningen är från 9,8 l/100 km.
Värstingen GLC 63 S E PERFORMANCE beskrivs som ett teknologiskt underverk. Här kombineras den raka 2.0-liters fyran på 476 hk (350 kW) med en elmotor på 204 hk (150 kW) som driver direkt på bakaxeln. Tack vare elmotorn får bilen både ytterst snabb respons och en bra viktfördelning.
Systemeffekten är på hela 680 hk (500 kW) och det totala vridmomentet är 1020 Nm.
Det 6,1 kWh stora batteriet är utvecklat av AMG i Affalterbach och har individuell kylning av alla battericeller. Det är gjort för snabba effekttillskott och snabb återladdning via bromskraftåtervinning men kan också laddas via kabel och en 3,7 kW ombordladdare.
Även om elmotorns primära syfte är att ge prestanda går den även att använda till tyst och avgasfri körning på ren el i upp till ca 12 km.
Vid sidan av de chassifunktioner som nämnts ovan har modellen också aktiv elektromekanisk krängningshämmare som anpassar sig efter underlag och körstil.
0 – 100 går på 3,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 275 km/tim. Bränsleförbrukningen stannar på 7,5 l/100 km.
Nya Mercedes-AMG GLC SUV får säljstart efter sommaren.