Nya kapitlet om Qashqai börjar i morgon.

Det är dags för en ny Nissan Qashqai. Frågan är om Nissan ska lyckas överraskar världen på samma sätt som man gjorde med första Qashqai. ”Urban proof” och allt det där. På något sätt fick Nissan världen att älska bilen som egentligen bara var en höjd halvkombi med ett stänk av offroad. En bil som egentligen var den ultimata stadsjeepen utan stadsjeepsskam. Nu är det dags för en ny crossover, vilket betyder snäll stadsjeep på Nissan-språk och är ett begrepp som idag används av de flesta biltillverkare. Nissan har inte sparat på krutet när det gäller teknik för att spara bränsle och samtidigt öka både prestanda och komfort. Nissan kommer i morgon att presentera bilen vi fått ta del av lit bits and peaces om, och viktigast av allt det nya hybridsystemet, E-Power. Så, stay tuned för mer info.

För att uppfylla Nissans mål att 50 % av all försäljning i Europa ska elektrifieras under räkenskapsåret 2023 (1 april 2023 till 31 mars 2024) kommer nya Nissan Qashqai inte bara att finnas tillgänglig med en 1.3 DiG -T bensinmotor med mildhybridteknik, utan också, för första gången i Europa, med Nissans innovativa och prisbelönta e-POWER, som använder teknologier från företagets elbilpionjär Nissan LEAF.

E-POWER-systemet i nya Nissan Qashqai har utvecklats speciellt för denna modell för att möta de europeiska konsumenternas krav. Qashqai med e-POWER är bränsleeffektiv, har låga utsläpp samt kraftfull acceleration och hög effekt.

Kamouflerad Qashqai under testkörning. I morgon får vi se mer.

Med möjligheter till både 2WD- och 4WD, sexväxlad manuell växellåda eller ny sju-växlad Xtronic CVT-automat samt den elektriska motorn som drivs av e-POWER, erbjuder nya Qashqai något för alla.

– Kunderna efterfrågar effektivare bilar men de vill också ha en bra och bekväm körupplevelse. Elbilar har högst nöjdhet bland kunder som vill ha omedelbar dragkraft och en konstant acceleration. Den nya Qashqai med e-POWER drivs av en elmotor så att kunderna kan njuta av fördelarna med att köra en elbil utan att behöva ta hänsyn till räckvidd eller laddning, säger Marco Firoravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.

1.3 DiG-T bensinmotor med 140/158 hk och 12V ALiS mildhybrid
12V ALiS (Advanced Lithium-ion Battery System) mildhybrid-system som kommer på nya Qashqai är en ekonomiskt fördelaktig hybridteknik som ger en förbättrad bränsleekonomi och minskade koldioxidutsläpp (-4g/km). 1.3 DiG-T erbjuder fler hästkrafter och bättre vridmoment än konkurrenterna. ALiS mildhybrid-system ökar bilens vikt med endast 22 kg.

Vid retardation återvinns energi genom regenerering och lagras i litiumjonbatteriet. Den lagrade energin används sedan för tomgång, friläge (endast CVT-versioner) och för att stötta vridmomentet.

När bilen körs i neutralt läge, 18 km/h och lägre, tills bilen stannar och bromssystemet är aktiverat stängs motorn av och den lagrade energin förs tillbaka till bilens batteri. Detta innebär att motorn kan stängas av under en längre tid och därmed minska bränslebränsleförbrukningen.

Vid acceleration (20 km/h till 110 km/h) kommer energin i litiumjonbatteriet att förse motorn med ytterligare 6 Nm vridmoment i upp till 20 sekunder vilket resulterar i bränslebesparingar.

ALiS-systemet är anpassat till den välrenommerade 1.3 DiG-T-bensinmotorn som introducerades i Qashqai 2018. Motorn har förbättrats i nya Qashqai med 50 nydesignade komponenter och uppfyller Euro6-d-kraven.

Turbon är utrustad med elektriskt styrda avgasventiler för snabbare respons och nya munstycken förbättrar injektionsventilen. Minskad friktion med flera komponenter förbättrar CO2 och bensinpartikelfiltret har förbättrats.

1.3 bensinmotor med 12V ALiS finns med två effektuttag – 140 hk och 158 hk – med sexväxlad manuell växellåda eller Xtronic CVT-automatväxellåda (endast 158 hk). Den maximala effekten uppnås vid 5500 rpm och ett vridmoment på 270 Nm vid 1750 rpm på motorn med 158 hk och CVT.

På den manuella versionen har växellådan förbättrats med en snabbare, mer direkt och mer sportig känsla. En ny generation av Xtronic CVT ger en förbättrad bränsleekonomi och acceleration tack vare förbättringar så som ett dubbelt oljepumpsystem och en ny elektrisk oljepump. Xtronic CVT på nya Qashqai levererar det bästa av två världar och erbjuder sömlös och mjukare körning i stadstrafik. 

Tvåhjulsdrift finns med både 140 hk och 158 hk, och fyrhjulsdrift med 158 hk och CVT. Det nya systemet för fyrhjulsdrift ger föraren möjlighet att välja körlägen som är mer intuitiva och intelligenta. Systemet anpassar sig till de yttre omständigheterna med fem körlägen – standard, eko, sport, snö och terräng. Om ett hjul släpper greppet, minskas tiden innan fyrhjulsdriften svarar med 0,2 sekunder, vilket motsvarar en faktor på fem.

e-POWER
Nya Qashqai är den första modellen i Europa som utrustas med Nissans innovativa e-POWER-teknik. Systemet är unikt och har utvecklats av Nissan och ingår i företagets Intelligent Mobility Strategy.

e-POWER är utrustat med ett högpresterande batteri och en integrerad motor med 157 hk, en generator, växelriktare och en 140 kW elmotor av samma storlek och prestanda som i Nissans övriga elbilar. Det är en unik lösning som ger den behagliga linjära accelerationen som är karaktäristisk för elbilar men med skillnaden att bilen inte behöva laddas.

För att möta kraven från europeiska kunder har e-POWER anpassats och implementerats i nya Qashqai. I Japan finns systemet i den bästsäljande modellen – Nissan Note. Den har en 1,2 liters motor som genererar energi till batteriet och den ger 108 hk. Detta har nu uppgraderats till Europa med en 1,5 liters motor som ger 190 hk.

Det unika med e-POWER är att motorn bara ger energi till det högpresterande batteriet och att själva bilen drivs av en elmotor. Detta innebär att motorn alltid kan köras optimalt, vilket sparar bränsle och släpper ut mindre koldioxid jämfört med en traditionell bensinmotor.

– e-POWER är en perfekt balans mellan en traditionell bensinmotor och en elmotor. Systemet ger föraren möjlighet att njuta av att köra elbil med imponerande effektivitet till ett överkomligt pris. Vi ser mycket fram emot att höra kundernas utlåtande av Qasqhai med e-POWER. Detta är i linje med Nissans Intelligent Mobility Strategy,” säger Davis Moss, Senior Vice President for Research and Development Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO).

e-POWER har tre körlägen – Standard, Sport och Eco. Standard-läget levererar en fin acceleration och möjligheten att stoppa bilen genom att lyfta gaspedalen. I Sport-läget accelererar bilen ännu snabbare och har ytterligare bromskraft när du lyfter gaspedalen. I Eco-läget sparar bilen så mycket bränsle som möjligt genom att reglera energin från batteriet.

Nya Qashqai med e-POWER accelererar snabbare än sina hybridkonkurrenter, och det gör den med lägre varv. Systemet är lika tyst som en elbil, och är inställt på att vara tyst även vid accelerationer tack vare kombinationen av varvtal och hastighet.

Som i LEAF erbjuder nya Qashqai e-POWER möjligheten till e-PEDAL. Förare kan välja att starta, accelerera och bromsa endast med gaspedalen i upp till 90 % av körningen. e-PEDAL ger 0,2G bromseffekt när foten lyfts från gaspedalen och föraren kan följa energiflödet på en 12-tums skärm.

I Japan har Nissan, med stor framgång, introducerat e-POWER i modellerna Note och Serena. Mer än 70 % av Note-försäljningen och nästan hälften av Serenas försäljning i Japan sker med e-POWER. Den nyligen introducerade Nissan Kicks kompakta SUV har precis fått utmärkelsen ”Årets teknik 2021” av Automotive Researchers ’and Journalists’ Conference of Japan.

– Sedan 2007, när Qashqai introducerade Crossovern har den satt standarden i segmentet. Med tredje generationen Qashqai förväntar vi oss att nuvarande och nya kunder kommer att njuta av de nya motorerna. Våra erbjudanden är enkla, innovativa och båda motorvalen är effektiva och ger en fantastisk körupplevelse. Vår inställning till en elektrifierad Qahqai har varit kompromisslös både när det gäller 1,3 mildhybrid med bensinmotorn och den unika e-POWER”, säger Matthew Wright, Vice President, Powertrain Design and Development, Nissan Technical Center Europe.

Säljstart av Nissan Qashqai med e-POWER – 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

femton − tretton =