Har man ett guldägg i huset gäller sett att ta vara på det och utnyttja det fullt ut. Toyota RAV4 laddhybrid är en lyckad laddhybridlösning med lång räckvidd på el och låg förbrukning i övrigt parat med bra prestanda och utrymme. Det var väl egentligen bara en tidsfråga innan tekniken skulle dyka upp i en lexus-modell. Och nu är den här, helt nya NX som är början på ett nytt kapitel för Lexus med ny inriktning för både exteriör- och interiördesign, nya drivlinor, köregenskaper som sägs ge en mer belönande och närvarande körupplevelse – samt laddhybridteknik. Dessutom med en ny generation multimedia-system samt avancerade tekniker för högre säkerhetsnivå, komfort och bekvämlighet.
Med världspremiär 12 juni och efterföljande svensk och europeisk lansering under sista kvartalet 2021 är nya Lexus NX redo för att möta världens vägar och först ut är två versioner:.
Lexus NX 450h+, som är en laddhybrid med teknik som i mångt och mycket är hämtad från Toyotas RAV4. 306 hästkrafter, 63 kilometers räckvidd (preliminära värden) och koldioxidutsläpp under 40 gram per kilometer (WLTP).
Lexus NX 350h är utrustad med fjärde generationen av Lexus elhybrid-teknik och levererar 22 procent mer effekt till 10 procent lägre förbrukning.
Avancerade säkerhetssystem är standard för på den europeiska marknaden och skyddar både de inuti och utanför bilen – såväl fotgängare som cyklister.’
Helt nytt multimediasystem med snabbare teknik, större skärm och smartare funktioner.
- Konceptet ”Vital and Tech” kombinerar kraftfull smidighet med användningen av avancerad teknik
- Representerar det första steget i omvandlingen av Lexus varumärke med nytt förhållningssätt till produktutveckling, design och tester
”Vital and Tech” är det övergripande temat för utvecklingskonceptet av nya NX. ”Vital” uttrycker dynamisk smidighet och Tech står för innovation genom avancerad teknik”, beskriver Lexus.
Chefsingenjören Takeaki Kato förklarar:
”Nya NX är konstruerad för att svara upp mot vitt skilda livsstilar hos köpare runt hela världen med en komplett förnyelse av dess välkända styrkor såsom elektrifiering, design, körprestanda och avancerad teknik för att ytterligare öka attraktionen.”
Detta förhållningssätt har lett till viktiga framsteg, bland annat ett nytt formspråk, Lexus första laddhybrid (PHEV), en uppkopplad och belönande körupplevelse med Lexus Driving Signature, en fokuserad och intuitiv förarmiljö formgiven utifrån den nya Tazuna-arkitekturen, samt användningen av avancerad teknik för säkerhet och bekvämlighet med människan i centrum.
Lexus beskriver utvecklingen av nya NX som ett nytt förhållningssätt till framtagandet av nya bilar, med digital modellering och ny datorteknik för smartare konstruktionsarbete med högre kvalitet som resultat. Samtidigt beskrivs det mänskliga hantverket med Takumi-skicklighet – hand, öra och öga – avgörande för att uppnå den högsta upplevda kvaliteten. Kort sagt så vill man beskriva det som att modern teknik används i kombination med klassiskt hantverk. En viktig del av varumärket Lexus.
En annan innovation är användningen att professionella racerförare bidragit till att finslipa bilens prestanda – i synnerhet vad gäller styrning och bromsar – med tester på bana vid Lexus Shimoyama-anläggning. Ett viktigt fokus har även varit att införa ny teknik för säkerhet och bekvämlighet, men samtidigt hålla i kostnaderna för att göra NX tillgänglig för många köpare.