Land Cruiser 250, förfining och vidareutveckling av klassikern

Land Cruiser 250 prototyp

Toyota Land Cruiser 250 heter den nya landkryssaren som Toyota premiärvisar idag. Modellen ersätter tidigare Land Cruiser 150 på den svenska marknaden och behåller den klassiska konstruktionen med en ram (nu 50% starkare), stel bakaxel och individuell hjulupphängning fram med urkopplingsbar krängningshämmare. Det blir dessutom mycket ny teknik för högre prestanda både på och utanför vägen. Bilen får en 2,8-liters dieselmotor för optimal balans mellan bränsleeffektivitet och prestanda. En elektrifierad version med ett 48-volts mildhybridsystem blir tillgänglig i början av 2025.

Land Cruiser 250 prototyp

Toyotas fokus har sedan introduktionen av Land Cruiser för över 70 år sedan varit att ständigt förfina modellen för att skapa den optimala terrängbilen. Erfarenheter och feedback från engagerade kunder runt om i världen är ovärderlig för en kontinuerlig förbättring av Land Cruiserns väsentliga styrkor så som stryktålighet, tillförlitlighet och extrem terrängförmåga. Utvecklingsarbetet har resulterat i att Land Cruiser i dag är en av Toyotas bästsäljande modeller med över 11 miljoner sålda bilar hittills, i mer än 170 länder.

Land Cruiser 250 prototyp

Grundläggande prestanda förbättrad med nya GA-F-plattformen

Nya Land Cruiser 250 behåller sin klassiska konstruktion med separat ram och kaross. Precis som den större Land Cruiser 300 (ej tillgänglig i västra Europa) bygger modellen på Toyotas GA-F-plattform med stel bakaxel och individuell hjulupphängning fram. GA-F-plattformen är utvecklad för att både generera förbättrad terrängprestanda och samtidigt vara lättare att manövrera på vanliga vägar. 

Den nya ramen är 50 % starkare i konstruktionen vilket bidrar till en mer distinkt respons vid offroadkörning och en ökad komfort vid körning på väg. Fjädringssystemet har vidareutvecklats med en längre fjärdingsväg för ännu bättre offroadegenskaper.  

Ny elektrisk servostyrning

För första gången i Land Cruiser används ett elektriskt servostyrningssystem (EPS) vilket bland annat minskar rattens tendens att ”slå tillbaka” vid offroadkörning och gör bilen generellt lättare att manövrera i alla hastigheter. Tack vare användningen av EPS är nya Land Cruiser också utrustad med Lane Tracing Assist som en del av Toyotas Safety Sense, varumärkets aktiva säkerhets- och förarassistanspaket.

Land Cruiser 250 prototyp

Frånkopplingsbar främre krängningshämmare 

För att ytterligare vässa offroadegenskaperna har nya Land Cruiser utrustats med en urkopplingsbar främre krängningshämmare. Tekniken, SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism) innebär att föraren via en knapp på instrumentbrädan enkelt kan justera krängningshämmaren. Det aktiva och flexibla krängningshämmarsystemet, som för första gången introduceras i en Toyota-modell, ger både bättre körbarhet i ojämn terräng och ökad komfort på vanlig väg. 

Uppgraderingar av Multi-Terrain Monitor och Multi-Terrain Select ger också ett ytterligare stöd vid terrängkörning. Med hjälp av en högupplöst kamera och display kan föraren se området omedelbart runt och under fordonet. Multi-Terrain Select-systemet anpassar automatiskt köregenskaperna efter rådande terrängförhållanden.

Nya drivlinor

I Västeuropa kommer nya Land Cruiser att introduceras med en 2,8-liters turbodiesel på 204 DIN hk (150 kW) konstruerad för bästa balans mellan bränsleeffektivitet och prestanda. Den nya modellen är utrustad med en åttastegad Direct Shift-automatlåda, som tillåter en släpvagnsvikt på upp till 3 500 kg. Från och med början av 2025 kommer en elektrifierad drivlina som kombinerar den kraftfulla och effektiva dieselmotorn med ett 48-volts mildhybridsystem att finnas tillgänglig.

Land Cruiser 250 prototyp

Funktion och tradition i modern kostym 

Exteriören understryker ytterligare vad nya Land Criuser står för – en stryktålig offroadbil med modern teknik och bekvämlighet. Den traditionella siluetten finns kvar men med ett adderat modernt formspråk. Den grovskurna designen uttrycker ”tillbaka till ursprunget”.  Fokus är på bästa terrängprestanda med kortare överhäng, rundade hörn och en smalare och lägre kaross. Dessutom har karossdelar utformats så att de enkelt ska kunna bytas ut vid eventuell skada. Interiören är uppdaterad och ändamålsenligt utformad i alla detaljer – från instrumentpanelens design och reglage till bälteshållarnas placering. Allt för att ytterligare underlätta för föraren vid tuff terrängkörning. Därtill har Land Cruisers midjelinje sänkts vilket bl a medfört djupare sidorutor vilket ger föraren en bättre överblick.

Den totala längden är 4 920 mm, bredden 1 980 mm och höjden 1 870 mm. Hjulbasen är 2 850 mm. Modellen kommer att finns i både fem- och sjusitsigt utförande. 

Land Cruiser 250 prototyp

First Edition- modell

Helt nya Land Cruiser kommer att introduceras i en speciell First Edition-utgåva, tillgänglig exklusivt under den första pre-sales-perioden från slutet av oktober i år.

Denna begränsade upplaga om cirka 3 000 enheter för Europa framhäver Land Cruisers arv med speciella designdetaljer och en unik terrängkaraktär. Detaljerna inkluderar klassiskt runda strålkastare och två dedikerade tvåtons exteriörlacker: Sand och Smoky Blue. Ytterligare information om First Edition-utgåvan kommer att lämnas närmare lansering

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton + sex =