Porsche i Sverige, från 356 till Panamera plug-in

Det här är historien om hur Sverige blev en viktig marknad för Porsche, hur kända svenskar tävlade med Porsche och hur den första bilen från Porsche kom till Sverige redan 1950. Det som började lite trevande 1950 är idag mer än ett  premiummärke. Porsche är idag i en klass för sig där både exklusivitet och pålitlighet skapat bilar med högsta nivå av kvalitet och körglädje, som samtidigt fungerar som vardagsbilar. Specialiserade återförsäljare servar en unik kundgrupp och en vagnpark med över 30 000 bilar. 50 procent av nybilsförsäljningen är laddbara bilar.

1949 skickades ett telex från Gmünd i Österrike till Scania-Vabis kontor i Södertälje. Avsändaren var Porsche och texten handlade om ett kontrakt där den mottagande parten ”godkänts som importör”. Verksamheten körde igång 1950 och Sverige blev historiskt som märkets andra exportmarknad efter Schweiz.

Den allra första bilen från Porsche levererades till Sverige 11 maj 1950. Bilden är tagen 1959 på Bromma Flygplats med en vacker Porsche 356 Convertible D nyss hemkommen från fabrik. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
Den allra första bilen från Porsche levererades till Sverige 11 maj 1950. Bilden är tagen 1959 på Bromma Flygplats med en vacker Porsche 356 Convertible D nyss hemkommen från fabrik. Bild: Corporate Archives Porsche AG.

Den allra första bilen levererades 11 maj 1950 och under det inledande verksamhetsåret registrerades 13 fordon i Sverige. Samtliga bilar kom från den idag berömda serien av 52 handbyggda Porsche 356/2 med karosser av aluminium. Bilarna tillverkades i Gmünd under utmanande förhållanden, innan flytten av verksamheten till Stuttgart i Tyskland.

En av dem som tidigt väckte intresset för Porsche i Sverige var C-G ”Hejsan-Hejsan” Hammarlund. Programledaren i legendariska Sveriges Bilradio tävlade framgångsrikt med Porsche 356. Han vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954 och under perioden 1959–1962 var han nära nog oslagbar. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken med Porsche. Bild: Corporate Archives Porsche AG.

Då som nu var motorsport en viktig del av framgångarna. En av dem som tidigt väckte intresset för Porsche i Sverige var C-G ”Hejsan-Hejsan” Hammarlund. Programledaren i legendariska Sveriges Bilradio tävlade framgångsrikt med Porsche 356. Han vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954 och under perioden 1959–1962 var han nära nog oslagbar. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken med Porsche.

Mästerlige Björn Waldegård vann Svenska Rallyt 1968, 1969 och 1970 med Porsche 911. Samtidigt gjorde han succé internationellt som förare i Porsches fabriksteam, med segrar i klassiska Monte Carlo-rallyt både 1969 och 1970. Bild: Corporate Archives Porsche AG.

Nästa stora steg för Porsche inom svensk motorsport togs i slutet av 60-talet. Mästerlige Björn Waldegård vann Svenska Rallyt 1968, 1969 och 1970 med Porsche 911. Samtidigt gjorde han succé internationellt som förare i Porsches fabriksteam, med segrar i klassiska Monte Carlo-rallyt både 1969 och 1970.

I takt med tävlingsframgångarna utvecklades den svenska återförsäljarorganisationen. Inledningsvis såldes Porsche via Volkswagen-handlare men under 80-talet etablerades specialiserade och märkesbundna återförsäljare. Landets första riktiga auktoriserade återförsäljare av Porsche låg på Lindhagensplan i Stockholm.

Det svenska Porsche-nätverket består idag av tio toppmoderna Porsche Center och tre Porsche Service Center som servar en av Sveriges mest entusiastiska kundgrupper. Den aktiva vagnparken omfattar över 30 000 bilar och en stor andel klassiska modeller syns fortfarande på vägarna under sommarhalvåret. Ett talande bevis för bilarnas erkänt goda byggkvalitet.

Vetlanda Porsche 356 Foto: Stefan NIlsson, ph: +46703399111 Copyright: Bildbyrån SYD, mail: bilder@mac.com

De senaste 20 åren har Porsche utvecklats från en nischad sportbilstillverkare till en allt större aktör inom bilindustrin. Under perioden har flera nya och framgångsrika bilmodeller lanserats; Cayenne, Panamera, Macan och Taycan. Porsche har därmed utvecklats till ett bredare premiummärke med fokus på högsta nivå av kvalitet och körglädje i varje segment. För att säkerställa fortsatt framgång och att Porsche ska kunna leverera enastående körglädje även de kommande 70 åren satsar fabriken hårt på elektrifiering.

Länk till min artikel om Porsche Taycan

Porsche har vuxit starkt i Sverige de senaste åren mycket tack vare populära laddbara bilmodeller. Redan 2013 introducerades de första laddhybriderna Panamera S E-Hybrid och superbilen 918 Spyder, som följdes 2014 av Cayenne S E-hybrid. 2019 presenterades den första helelektriska sportbilen Porsche Taycan. Nybilsförsäljningen i Sverige 2020 består till ca 50 procent av laddbara bilar och runt hörnet väntar fler helelektriska modeller.

Förarens arbetsplats i dagens långfärdsbil nummer ett Porsche Panamera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

7 − fyra =