Porsche Macan får mer muskler

Porsche lanserar nya Macan med bättre prestanda, vassare design och ett nytt operativkoncept. Alla tre versionerna har betydligt högre motoreffekt än sina föregångare. Den framgångsrika SUV-seriens toppmodell är Macan GTS som med sin 2,9 liter stora V6 biturbomotor nu levererar 324 kW (440 hk) – en ökning med 44 kW (60 hk). Med den gasrespons och den kraftutveckling som är typisk för Porsches GTS-modeller klarar den, utrustad med Sport Chrono-paketet, sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,3 sekunder och når en toppfart av 272 km/tim.

Macan S är nu utrustad med en 2,9-liters V6 biturbomotor som ger 20 kW (26 hk) högre effekt än tidigare, 280 kW (380 hk). Det tar Macan S från 0 – 100 km/tim på 4,6 sekunder och toppfarten är 259 km/tim.

En nyutvecklad, turboladdad fyrcylindrig motor med 195 kW (265 hk) utgör instegsmodellen i Macan-världen. Den klarar 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim. Alla motorerna är kopplade till Porsches dubbelkopplingslåda, PDK, och fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM).

Optimerat chassi – ny luftfjädring i GTS

De nya Macan-modellerna erbjuder en stor vidd mellan maximal fjädringskomfort och dynamiska sportbilsprestanda. Chassit har optimerats vidare, Macan reagerar nu ännu känsligare och ännu snabbare på olika körsituationer och vägförhållanden och förmedlar ännu mer känsla via ratten. För att åstadkomma det har till exempel stötdämparegenskaperna i Porsche Active Suspension Management (PASM) anpassats specifikt för modellen. Systemet reglerar aktivt och kontinuerligt stötdämpningen för varje enskilt hjul. PASM är tillgängligt som tillval i Macan och är standard i S- och GTS-modellerna.

Macan GTS skiljer sig nu ännu mer från sina syskon än tidigare och har nu luftfjädring som standard, inklusive en sänkning av karossen med 10 mm. GTS-modellens dynamiska fördelar beror framför allt på att luftfjädringen är tio procent styvare på framaxeln och 15 procent styvare på bakaxeln jämfört med föregångaren. GTS Sport-paketet, som är ett tillval, ökar ytterligare bilens dynamiska potential, med 21-tumsfälgar och högprestandadäck, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) och Sport Chrono-paketet.

Vassare design med sportigt fokus

Porsche har ytterligare skärpt utseendet på sin kompakta SUV med ett antal specifika förändringar. Den omarbetade fronten med inlägg i exteriörfärg framhäver modellens bredd och gör att den ser ännu mer imponerande ut på vägen. I nya GTS är grillens mittsektion liksom andra detaljer svartlackerade. Bakpartiet slutar nu med en markant diffusor i en speciell teknisk design.

Här och framtill har den en ny 3D-struktur som också finns som tillval till bilens sidopaneler. LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System (PDLS) och Sport Design-ytterbackspeglar är nu standard på alla modeller.

Totalt finns 14 olika exteriörfärger till nya Macan, inklusive de nya färgerna Papaya Metallic och Gentian Blue Metallic, liksom Python Green till Macan GTS med GTS Sport-paketet. Med tillvalet Paint To Sample ökar Porsche Exclusive Manufaktur väsentligt friheten att själv designa sin Macan.

Större hjul är också standard. Till Macan är de minst 19 tum, Macan S har 20 tum och Macan GTS har 21 tums-fälgar. Totalt erbjuds sju nya fälgversioner till Macan.

Ny mittkonsol med pekskärm

Nya Porsche Macan erbjuder en betydligt förbättrad interiör med en modern och elegant mittkonsol. Pekskärmar i stället för knappar ger förarplatsen en ren struktur. Mitt i den välorganiserade mittkonsolen återfinns den nya kortare växelväljaren. Den analoga klockan ovanpå instrumentpanelen är nu en del av standardutrustningen. Läderklädsel med kontrasterande sömmar i färgerna Gentian Blue, Papaya eller Crayon finns som tillval och adderar nya färgupplevelser till interiören.

Macan fortsätter att erbjuda många online-funktioner och tjänster som standard. De kan kontrolleras via Porsche Communication Managements 10,9 tum stora HD-touchdisplay, eller via röstkommandon. Macan får nu också Porsche 911:s nya GT-sportratt med multifunktion. Förutom de kördynamiska fördelarna och exteriörens svartlackerade detaljer, innehåller GTS Sport-paketet, som bara finns till toppmodellen, specifika och exklusiva interiördetaljer. Det inkluderar 18-vägs sportstolar, interiörpaket Carbon, Race-Tex-klädsel med inslag av läder, detaljer med kontrastsömmar och GTS-logotyp i Python Green.

De nya Macan-modellerna kan beställas från och med nu. De svenska priserna börjar på 655 000 kr för Macan, 735 000 kr för Macan S och 870 000 kr för Macan GTS.

Macan: bränsleförbrukning vid blandad körning 10.7 – 10.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 243 – 228 g/km

Macan S: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.7 – 11.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 265 – 251 g/km

Macan GTS: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.7 – 11.3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 265 – 255 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och COär fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

15 − sex =