Nissan storsatsar på seriös elektromobilitet

Nissan har presenterat Nissan EV36Zero, ett flaggskeppsnav för elbilsproduktion som skapar ett unikt ekosystem för tillverkning av elbilar. Det handlar både om nya bilar, nya batterityper och en högteknologisk fabrik som ger en rad nya gröna jobb i Storbritannien och en glad Boris Johnson. En Boris som gjorde tummen upp vid invigningen av den nya anläggningen.

  • Ny generation Nissan elektrisk crossover kommer att tillverkas i Storbritannien
  • Envision AESC, världsledande batteriproducent och sedan länge partner till Nissan, kommer att bygga en ny batterifabrik med 9GWh kapacitet utrustad med toppmodern batteriteknik
  • Introduktion av förnybar energi ’Microgrid’ för att leverera 100% ren el för biltillverkning i Sunderland
  • EV-batterier får ett andra liv när de används som energilagring för ultimat hållbarhet
  • I projektet skapas 6 200 gröna jobb hos Nissan och i Storbritannien

Runt den högmoderna anläggningen i Sunderland, Storbritannien, kommer Nissan EV36Zero att accelerera företagets strävan till koldioxidneutralitet och etablera en ny 360-graders lösning för nollutsläppskörning.

Projektet har inletts med en initial investering på 1 miljarder pund av Nissan och dess partners Envision AESC, en global aktör inom världsledande batteriteknik, och Sunderland City Council. Investering innehåller tre sammankopplade initiativ som samlas under Nissans projekt EV36Zero. Det handlar om elbilar, förnybar energi och batteriproduktion, vilket ger en plan för bilindustrins framtid.

Sunderland, Storbritannien. Prime Minister Boris Johnson talar med skolbarn under sitt besök på Nissans fabrik, där Nissan planerar för en massiv ökning av kapaciteten för tillverkning av elbilar. Fot: Andrew Parsons / No 10 Downing Street

Nissans vd och verkställande direktör, Makoto Uchida sa vid invigningen: ”Detta projekt kommer som en del av Nissans banbrytande ansträngningar för att uppnå koldioxidneutralitet under våra produkters hela livscykel. Vår omfattande strategi inkluderar inte bara utveckling och produktion av elbilar, utan också användning elbilens batterier som energilagring och återanvändning för andra ändamål.

– Vårt tillkännagivande kommer från långa diskussioner som hålls inom våra team och kommer att påskynda våra ansträngningar i Europa för att uppnå koldioxidneutralitet. Erfarenheten och kunskapen som vi fått genom projektet som meddelades idag kommer att delas globalt, vilket förbättrar Nissans globala konkurrenskraft, fortsatte han. Nissan kommer att fortsätta att utnyttja sina styrkor inom elektrifiering för att bli ett företag som fortsätter att ge värde till sina kunder och samhället.

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson sa: ”Nissans tillkännagivande att bygga sitt nya generationens helelektriska fordon i Sunderland, tillsammans med en ny gigafabrik från Envision-AESC, är ett stort förtroende för Storbritannien och våra högt kvalificerade arbetare i norr Öst.

”Baserat på över 30 års historia i området är detta ett avgörande ögonblick i vår elektriska fordonsrevolution och säkerställer dess framtid under årtionden framöver, försatte han. Åtaganden som dessa exemplifierar vår förmåga att skapa hundratals gröna arbetstillfällen och öka den brittiska industrin, samtidigt som de tillåter människor att resa på ett överkomligt och hållbart sätt så att vi kan eliminera våra bidrag till klimatförändringarna”.

Chief Operating Officer Ashwani Gupta vid öppningen av den nya fabriken. Foto: Richard Rayner.

Vid uppstarten av Nissan EV36Zero vid Sunderland-fabriken idag, sa Nissans Chief Operating Officer, Ashwani Gupta: ”Detta är en milstolpe för Nissan, våra partner, Storbritannien och bilindustrin som helhet. Nissan EV36Zero kommer att förändra idén om vad som är möjligt för vår bransch och sätta en färdplan för framtiden för alla”.

– Vi nådde tidigt en ny gräns med Nissan LEAF, världens första helelektriska fordon, fortsatte han. Nu, med våra partners, kommer Nissan att vara banbrytande i nästa fas i bilindustrin när vi accelererar mot full elektrifiering och koldioxidneutralitet.

Baserat på Nissans historiska 35 år av tillverkning i Sunderland representerar de projekt som idag tillkännages 6 200 jobb hos Nissan och dess brittiska leverantörer, inklusive mer än 900 nya Nissan-jobb och 750 nya Envision AESC-jobb vid sin nya smarta batteriladdningsanläggning. På längre sikt moderniserar och utvidgar det här projektet Nissans EV-produktionskapacitet i Storbritannien.

Envision AESC, det globala gröna teknologiföretaget Envision Groups batteridivision, kommer att använda integrerad AIoT smart teknik för att övervaka och optimera energiförbrukning, tillverkning och underhåll i sin nya gigafactory, vilket gör det möjligt att snabbt öka produktionen och tillhandahålla batterier för att driva upp till 100.000 Nissan elektriska fordon per år.

Storbritanniens handelsminister Kwasi Kwarteng sa: ”Denna fantastiska investering av Nissan och Envision AESC representerar ett högtidligt åtagande för folket i Sunderland, vilket ger ytterligare högkvalificerade jobb och turboladdar våra planer för att höja nordöstra delarna av vårt land. Detta är ett stort steg framåt i vår ambition att placera Storbritannien i fronten för den globala elfordonsutvecklingen och ytterligare bevis, om det behövs, att Storbritannien fortfarande är en av de mest konkurrenskraftiga platserna i världen för biltillverkning”.

”Jag är oerhört stolt över att Nissan inte bara har bekräftat sin tro på Storbritannien utan också fördubblat sitt långvariga engagemang för vårt land, fortsatte han. Bilarna som tillverkas i denna anläggning, med batterier tillverkade alldeles intill vid Storbritanniens första stora batterifabrik kommer att spela en enorm roll när vi övergår från bensin- och dieselbilar och startar en inhemsk tillverkningsbas för elfordon”.

Boris Johnson i Nissans Sunderland-fabrik. Foto: Andrew Parsons / No 10 Downing Street

En ny generation elektrisk crossover

Som en del av tillkännagivandet på 1 miljard pund investerar Nissan upp till 423 miljoner pund för att producera en ny generation helelektrisk fordon i Storbritannien. Baserat på Nissans expertis inom crossover och den globala framgången för Nissan LEAF, lovar den nästa generations fordonsstyling, effektivitet och nya batteriteknik, vilket gör övergången till elektrisk körning ännu mer tillgänglig.

Konstruerad för globala marknader, kommer den brittiska produktionen att exporteras till de europeiska marknader som traditionellt betjänas av Nissans fabrik i Sunderland. Den nya crossovern kommer att byggas på Alliance CMF-EV-plattformen med en prognostiserad produktionskapacitet på upp till 100 000 enheter.

Produktion i Sunderland kommer att skapa 909 nya arbetstillfällen vid fabriken och mer än 4500 i den brittiska leverantörskedjan, samtidigt som ytterligare 75 jobb inom forskning och utveckling skapas. Omvandlingsprojektet tar Nissans totala kapitalinvestering till anläggningen efter 5 miljarder pund och inkluderar också:

  • Forskning och utveckling vid Nissans europeiska tekniska centrum i Cranfield, Bedfordshire
  • Stöd för brittiska leverantörer till övergång till elfordon
  • Ökning av anläggningens konkurrenskraft och miljöförbättringar
  • Kompetensutveckling i Nissans arbetskraft för framtida teknik
  • Andra produktionsställen har ännu inte bekräftats. Mer information om det nya fordonet, inklusive prissättning och teknik, kommer att släppas närmare bilens försäljningslansering.

Med nästa generations EV-batterier

Envision AESC äger och driver redan Europas första batterianläggning i Sunderland, som grundades 2012 för Nissan LEAF-batteriproduktion. Fabrikens brittiska team har nio års kompetens från att leverera batterier till Nissan LEAF och eNV200, efter att ha producerat tillräckligt med celler, moduler och förpackningar för att driva över 180 000 elfordon i 44 länder och uppfylla globala standardnivåer för kvalitet, prestanda, säkerhet, tillförlitlighet och kosta.

För att stödja tillverkningen på plats av denna nya modellen kommer Envision AESC att investera 450 miljoner pund för att bygga Storbritanniens första gigafabrik på området: ”International Advanced Manufacturing Park (IAMP)”, intill Nissan-anläggningen. Anläggningen drivs av förnybar energi och blir banbrytande för nästa generations batteriteknik.

Den formella planeringsprocessen är på väg att börja för den nya gigafabriken, som representerar en initial 9GWh-anläggning, med en framtida fasinvestering på 1,8 miljarder £ av Envision AESC, som genererar upp till 25GWh och skapar 4500 nya högvkvalitativa gröna jobb i regionen fram till 2030, med potential på plats för upp till 35GWh.

Den nya anläggningen kommer att öka konkurrenskraften för EV-batterier som produceras i Storbritannien, bland annat genom en ny Gen5-battericell med 30% mer energitäthet vilket förbättrar räckvidd och effektivitet.

Detta åtagande kommer att prägla Nissans nya fordon och stödja den fortsatta lokaliseringen av fordonsdelar och komponenter med avancerad teknik.

Detta kommer att göra batterier billigare och elbilar mer tillgängliga för ett växande antal kunder i framtiden.

Den nya gigafabriken kommer att skapa 750 jobb och skydda 300 nuvarande anställdas jobb.

Lei Zhang, grundare och verkställande direktör för Envision Group, sa: ”Envision Groups uppdrag är att vara den teknologipartner som valts för globala företag, regeringar och städer. Vi är därför glada över att vara en del av EV36Zero med Nissan och Sunderland City Council. Som en del av detta kommer Envision AESC att investera £ 450 miljoner i en ny, banbrytande koldioxidsnål gigafabrik i Sunderland som skapar 700 nya jobb.,

”Detta åtagande bygger på vårt långsiktiga partnerskap med Nissan för att uppnå vår globala ambition att göra högpresterande batterier med längre räckvidd för elbilar överkomliga och tillgängliga för miljoner fler bilister, fortsatte han. Tillväxt i efterfrågan kan ge framtida investeringar på upp till 1,8 miljarder pund, ytterligare kapacitet på 25 GWh och 4500 arbetstillfällen fram till 2030. Detta kommer att sätta nordöstra Storbritannien i centrum för ett nytt EV-nav i Storbritannien. Ett samarbete med forskning och utveckling kring hela batteriet livscykel, från lagring, till användning i form av ett andra liv efter elbilen, V2G smart laddning och seriös återvinning.”

Boris Johnson med några av Nissans medarbetare och några eldrivna Nissan-bilar vid fabriken i Sunderland. Foto: Richard Rayner.

Nollutsläppsfordon och nollutsläppstillverkning

Genom att föra samman detta ekosystem leder Sunderland City Council ett projekt som syftar till att leverera en 100% förnybar elektricitet ”Microgrid” som sparar 55.000 ton kol per år.

Med förmågan att införliva de befintliga Nissan vind- och solkraftsanläggningarna föreslår de första planerna att det kan skapas så många som tio solkraftsanläggningar, med en förväntad 132 MW generation och med en direkt anslutning till förnybar energi från det brittiska nätet för ”fast” leverans till Nissan och fordonsföretag belägna i intilliggande ”International Advanced Manufacturing Park (IAMP)”. Planerna kommer att fortsätta att utvecklas i nära diskussion med potentiella gröna investerare i den privata sektorn.

Detta första projekt uppskattas till en investering på 80 miljoner pund och inkluderar också planer på ett 1MW batterilagringssystem med Nissan EV / Envision AESC-batterier, som i en återanvändning (second life) också möjliggör lagring av överskott av energi genererad under dagsljus för att användas vid en annan tid på dygnet. Detta hjälper till att balansera efterfrågan på nätet och minskar problemen med stora belastningstoppar i nätet. Ytterligare infrastrukturprojekt som möjliggör skapandet av den nya EV Hub tar den totala initiala investeringen över £ 1 miljarder.

Sunderlands kommunfullmäktiges ledare, Graeme Miller, sade: ”Sunderland är en ambitiös stad, och dagens tillkännagivande är ett stort framsteg för oss, för regionen och UK Plc. Det är kulmen på många månaders partnerskap i arbetet med Nissan, Envision AESC och den brittiska regeringen för att se till att vi landade detta omvandlingsprojekt”.

– Vi är stolta över att fungera som en viktig möjliggörare och arbeta för att säkra ett infrastrukturprojekt på 80 miljoner pund som kan vara det första i sitt slag i Storbritannien och samla energiproduktion, konsumtion och lagring genom ett dedikerat mikronät, fortsatte han. Vi har åtagit oss att göra Sunderland till en koldioxidneutral stad till 2040 och elektrifiering är en viktig del av den visionen. Dagens tillkännagivande placerar Sunderland i centrum för produktion av elfordon i Europa. Det bekräftar den orubbliga tron ​​som detta råd har i stadens förmåga att driva den elektriska revolutionen, arbeta i partnerskap med den privata sektorn och regeringen för att förverkliga nationellt betydande projekt, skapa jobb och välstånd för våra människor och företag och leverera renare, grönare bilar i processen”.

Nissan i Storbritannien

Nissan startade produktionen i Sunderland i juli 1986, för 35 år sedan denna månad. Sedan dess har anläggningen vuxit till den största anläggningen i den brittiska bilindustrins historia och stöttat 46 000 brittiska jobb.

Även baserade i Storbritannien är Nissans European Design Centre i Paddington, London (NDE) och R&D Center i Cranfield, Bedfordshire (NTCE), som designar och konstruerar Nissan-fordon för kunder i hela regionen och bortom.

Nuvarande produktion i Sunderland inkluderar Nissan Qashqai, Juke och LEAF, varav de flesta (70%) exporteras till det europeiska fastlandet, med 20% sålda i Storbritannien och ytterligare 10% exporteras till marknader än hela världen, från Sydamerika till Australien och från Norden till Sydafrika.

Den nya utvecklingen av Nissan EV36Zero på 1 miljard pund inleder nästa fas av Nissans elektrifieringsplan och dess verksamhet i Storbritannien.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

15 − 13 =