Det var en märkbart stolt och offensiv Wayne Griffiths, vd för spanska biltillverkaren Cupra, som presenterade den kompakta SUV/cuopén Tavascan vid världspremiären i Berlin. Cupra har under de fem åren märket funnits byggt upp en organisation med största vi-känsla och engagemang för märket och bilarna som slagit försäljningsrekord under 2022. Cupra Tavascan är byggd efter de tre hörnpelarna som så målmedvetet byggts upp av företaget, Design, sportighet och miljö.
Vi-känslan togs även upp av Cécilia Taieb, ansvarig för global kommunikation, både när hon inledde eventet genom att göra entré värdigt en modevisning. Cécilia Taieb bar ett helt unikt Cuprahalsband och blev fotografernas favorit redan innan premiären.
Cécilia Taieb, som kom till Cupra för två år sedan, är idag en viktig del i det arbete som gjorts för att profilera varumärket som ett av de trendigaste märkena i bilbranschen. Tidigare i år stod det klart att Cupra bedöms som det fjärde trendigaste bilmärket före exempelvis Tesla och koncernkollegan Audi. Detta i en omröstning organiserad av tyska Auto Motor und Sport där runt 100 000 läsare röstade fram Cupra till fjärdeplatsen.
Cécilia Taieb på Linkedin:
”⚡️We presented the #CUPRATavascan: Our first all-electric SUV coupe. It’s not just a car, it’s one of us. The first hero of a new era. A dream come true for CUPRA. Not a response to change, but a car that creates change. And one of the reasons I joined this company two years ago. The Tavascan showcar was the first thing I saw when I met Wayne for the first time. I remember saying to myself, “if these guys can create something like that, I need to be part of it”.
Med Tavascan tar Cupra elbilen till något helt annat än bara en bil med miljövänlig drivlina, en bil för hållbarhet och ett räddat klimat. Det kan låta väldigt pretentiöst och nästan lite upproriskt när bilvärlden i övrigt kämpar med räckvidds- och laddtidsfrågor, men det är också typiskt för hur Cupra bygger sitt varumärke på känslor och drar motorbranschens mest slitna superlativer, sportighet och körglädje längre än någon annan.
”Varumärkets elektrifieringsresa är dess ostoppbara impuls, något som är kärnan i allt vi gör. År 2030 går Cupra mot att bli ett helt elektrifierat varumärke. Det lanseras förnuftiga elbilar på marknaden idag så det räcker. Det är inte vad Cupra handlar om”, sa Wayne Griffiths vid presentationen. ”2019 hade vi en vision om att återuppfinna elektrifieringen: med Cupra Tavascan ville vi visa världen att det inte bara är en elbil som följer förändringen, utan en elbil som skapar den. Den gången var det kanske bara en dröm. Nu med Cupra Tavascan blir vår dröm verklighet.”
Cupra Tavascan är en helt eldriven kompakt SUV/Coupé där toppmodellen har två nykonstruerade elmotorer som ger fyrhjulsdrivning med bakhjulsprioritet. Bilen är bakhjulsdriven tills systemet känner av om fyrhjulsdrivningen behövs för att stabilisera bilen eller för bättre framkomlighet. I det läget hjälper framaxelns motor till, vilket även ger bättre prestanda vid acceleration. 0-50 km/t går på 2,4 sekunder medan det tar 5,6 sekunder att nå 100 km/t. Elbilar har maximal acceleration från start tack vare ett högt vridmoment redan vid låga varv på motorn, eller motorerna i det här fallet. Den bakre motorn har ett maximalt vridmoment på 545 Nm, medan den främra har maximala 134 Nm. Maximala effekten är 250 kW och framaxeln kan bidra med maximalt 30% av den effekten. I vanlig ordning har Cupra olika körlägen där det mest aggressiva läget stänger av både traction- och stabilitetsprogrammen. Nog så viktigt för köpare som väljer bilen för körglädjen. Ett begrepp som enklast översätts med att bilen har bra väghållning, snabb styrrespons och bra prestanda. En bil att köra fort med, med andra ord.
Nu är det ju inte så att alla som faller för begreppen körglädje och sportighet gör det för att de älskar att köra fort. Det handlar även om design där det är viktigt att bygga en bil som ser ut att gå riktigt fort. Eller för att tala klartext boostar manligheten hos vissa köpare.
Tavascan har fått en rad med nya designdetaljer som exempelvis den lysande Cupra-loggan längst fram på huven och framför allt den futuristiska interiören.
Hela presentationen genomsyrades av samarbetstanken där alla som jobbat med projektet sa: ”jag är en av oss”, men också av Cupras status som rebeller i bilvärlden. Framför allt handlar det om att Cupra tar sig stora friheter i den annars så trygga Volkswagen-gruppen. Tavascan är modellen där Cupra allt tydligare väljer sin egna rebelliska väg och siktar på kunder som hellre sticker ut i mängden än inordnar sig i kollektivets jakt på förnuft och försiktighet.
Werner Tietz, chef för forskning och utveckling, sa så här efter presentationen: ”Vi använder de tekniska möjligheter som Volkswagengruppens elbilsplattform MEB erbjuder, men vi prioriterar inte komfort, vi fokuserar på sportighet och köregenskaper för de förare som kör tuffare och mer aktivt”.
Han fick även frågan om hur företaget ser på det här med självkörande bilar i en tid då alla tillverkare jobbar hårt för att presentera mer avancerad självkörande teknik.
”Det är inte vår högsta prioritet. Vi bygger bilar för de som gillar att köra bil, inte för de som vill sova i bilen”.
Den rebelliska andan nådde sin höjdpunkt i slutet av eventet då Wayne Griffiths talade om kommande modeller som lilla Urban Rebel och den nya digitala konceptbilen Dark Rebel. Den senare presenterades som en fyrsitsig GT-bil med klassiska proportioner i stil med bilar som Lotus Elite och Lamborghini Espada. Lång huv och lång kupé. Lite som en låg bred kombi med mycket aggressiva linjer.
Både Wayne Griffiths och Werner Tietz var tydliga med att Cupra kommer att utveckla bilar där köregenskaper, prestanda och design ska locka kunder som är beredda at betala för det och att elbilen som sådan är perfekt för att skapa drömmen om de här bilmodellerna.
Slutligen lite fakta om Tavascan: Batterierna har en användbar kapacitet på 77 kW, kan laddas med maximala 135 kW och det finns teknik för temperering av batterierna inför ett laddstopp om man använder bilens egen navigation. Optimalt ska den kunna laddas från 10 till 80% batterikapacitet på 30 min och den ska ha en optimal räckvidd på 550 km.
En bra räckvidd även om det inte är marknadens allra längsta räckvidd.
”Om jag får välja mellan låg vikt och lång räckvidd, väljer jag låg vikt för köregenskapernas skull”, kommenterade Werner Tietz.