Nästa år inleder TOYOTA GAZOO Racing serietillverkningen av tävlingsversionen av nya Toyota GR Supra. Byggd och utvecklad enligt det internationella GT4-reglementet för att ge privatteam världen över en snabb och konkurrenskraftig bil i en populär tävlingsklass.
Efter debuten på bilmässan i Genève våren 2019 och tävlingsdebuten under 24-timmarsloppet på Nürburgring i Tyskland bekräftar nu TOYOTA GAZOO Racing att serietillverkningen av tävlingsbilen Toyota GR Supra GT4 inleds 2020.
Baserad på vanliga Toyota GR Supra men utvecklad och byggd enligt det internationella GT4-reglementet kommer nya GR Supra GT4 vara en snabb och bra väg in i racingvärlden för privatteam världen över. Bilen blir TOYOTA GAZOO Racings första globala modell någonsin och tävlingsbilen utvecklas och byggs tillsammans med Toyota Motorsport GmbH. Målet är att stärka relationen till privatteamoch samtidigt utveckla ännu bättre bilmodeller genom att använda erfarenheten och kunskapen från motorsporten.
GT4-reglementet*1 är en populär tävlingsklass för privatteam runt om i världen mycket tack vare förhållandevis låga kostnader och hög tillgänglighet. GT4-bilar tillåts tävla i ett stort antal mästerskap världen över, bland annat Super Taikyu Series i Japan, GT4 Euroean Series och långloppsserien VLN i Europa samt inte minst GT4 Scandinavia i Sverige och Norge.
GR Supra tävlar redan i NASCAR Xfinity Series i Nordamerika och från och med 2020 även i Super GT GT500-klassen i Japan. Med nya GR Supra GT4 kommer ännu fler motorsportsentusiaster kunna se GR Supra tävla på banor runt om i världen.
För att utveckla GR Supra GT4 har Toyota GAZOO Racing samarbetat med tre tekniska partners: Akrapovič, Pirelli och Ravenol. Samarbetet med Akrapovič innebär att de levererar avancerade avgassystem anpassade för motorsport, Pirelli bidrar med däckutveckling och Ravenol levererar smörjmedel.
Ytterligare detaljer vad gäller specifikationer, pris och lanseringsdatum offentliggörs senare detta år.
Specifikationer :
Chassi och kaross | |
Längd | 4 460 mm |
Bredd | 1 855 mm |
Höjd | 1 250 mm |
Konstruktion | Kaross i stål med bur i höghållfaststål |
Främre diffusor | Kompositmaterial |
Bakre spoiler | Kompositmaterial |
Bränsletank | Enligt motorsport-specifikation med system för snabbtankning |
Förarsäte | FIA-standard racingsäte |
Motor och transmission | |
Typ | Radmotor, sex cylindrar, twin-scroll turbo. |
Cylindervolym | 2 998 cm3 |
Transmission | Automatisk, bakhjulsdrift |
Olja | Ravenol |
Avgassystem | Akrapovič |
Hjulupphängning, styrning och bromsar | |
Främre hjulupphängning | MacPherson |
Bakre hjulupphängning | Multilänk |
Styrning | Elektrisk styrservo |
Däck | Pirelli |
Fälgar | Fembults, 11×18 inches |