Redo för race? Köp en Supra GT4

Nästa år inleder TOYOTA GAZOO Racing serietillverkningen av tävlingsversionen av nya Toyota GR Supra. Byggd och utvecklad enligt det internationella GT4-reglementet för att ge privatteam världen över en snabb och konkurrenskraftig bil i en populär tävlingsklass.

Efter debuten på bilmässan i Genève våren 2019 och tävlingsdebuten under 24-timmarsloppet på Nürburgring i Tyskland bekräftar nu TOYOTA GAZOO Racing att serietillverkningen av tävlingsbilen Toyota GR Supra GT4 inleds 2020.

Baserad på vanliga Toyota GR Supra men utvecklad och byggd enligt det internationella GT4-reglementet kommer nya GR Supra GT4 vara en snabb och bra väg in i racingvärlden för privatteam världen över. Bilen blir TOYOTA GAZOO Racings första globala modell någonsin och tävlingsbilen utvecklas och byggs tillsammans med Toyota Motorsport GmbH. Målet är att stärka relationen till privatteamoch samtidigt utveckla ännu bättre bilmodeller genom att använda erfarenheten och kunskapen från motorsporten.

GT4-reglementet*1 är en populär tävlingsklass för privatteam runt om i världen mycket tack vare förhållandevis låga kostnader och hög tillgänglighet. GT4-bilar tillåts tävla i ett stort antal mästerskap världen över, bland annat Super Taikyu Series i Japan, GT4 Euroean Series och långloppsserien VLN i Europa samt inte minst GT4 Scandinavia i Sverige och Norge.

GR Supra tävlar redan i NASCAR Xfinity Series i Nordamerika och från och med 2020 även i Super GT GT500-klassen i Japan. Med nya GR Supra GT4 kommer ännu fler motorsportsentusiaster kunna se GR Supra tävla på banor runt om i världen.

För att utveckla GR Supra GT4 har Toyota GAZOO Racing samarbetat med tre tekniska partners: Akrapovič, Pirelli och Ravenol. Samarbetet med Akrapovič innebär att de levererar avancerade avgassystem anpassade för motorsport, Pirelli bidrar med däckutveckling och Ravenol levererar smörjmedel.

Ytterligare detaljer vad gäller specifikationer, pris och lanseringsdatum offentliggörs senare detta år.

Specifikationer :

Chassi och kaross
Längd4 460 mm
Bredd1 855 mm
Höjd1 250 mm
KonstruktionKaross i stål med bur i höghållfaststål
Främre diffusorKompositmaterial
Bakre spoilerKompositmaterial
BränsletankEnligt motorsport-specifikation med system för snabbtankning
FörarsäteFIA-standard racingsäte
Motor och transmission 
TypRadmotor, sex cylindrar, twin-scroll turbo.
Cylindervolym2 998 cm3
TransmissionAutomatisk, bakhjulsdrift
OljaRavenol
AvgassystemAkrapovič
Hjulupphängning, styrning och bromsar 
Främre hjulupphängningMacPherson
Bakre hjulupphängningMultilänk
StyrningElektrisk styrservo
DäckPirelli
FälgarFembults, 11×18 inches

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

1 × 2 =