Renault Captur high tech och laddhybrid

Högsta modet på bilfronten är den lilla SUV:en. Bilen som egentligen är en lite högre halvkombi. Gränserna suddas ut allt mer när det gäller bilmodellerna och alla biltillverkare vill vara bäst på att bygga lite högra bilar med SUV-stuk. Renault gjorde helt enkelt så att de höjde sin Clio, döpte den till Captur och kallar den en kompakt SUV.

SUV-ägarna drabbades för några år sedan av stämpeln klimatbovar och det utlöste en febril aktivitet bland biltillverkarna i syfte att ta fram bilmodeller som tilltalar SUV-köparna och ger dem råg i ryggen att försvara sig mot stadsjeepsskammen. SUV-arna, eller stadsjeeparna som vi kallar dem i Sverige, blev allt mindre, lättare och mer bränsleeffektiva.

Nytt rekord när det gäller bränsleeffektiva SUV-ar som dessutom är överkomligt prissatta står Renault för som nu erbjuder sin Captur som laddhybrid med en WLTP-förbrukning på 1,5 liter bensin/100 km. Nu ska det med en gång sägas att förbrukningssiffrorna för laddhybrider är direkt beroende av vad du har för körning. Kör du bara 3-5 mil per dag så klarar du dig med mindre än vad WLTP-siffrorna anger. Kör du enbart långresor så åker förbrukningen upp ordentligt. WLTP-siffrorna baseras på en testcykel där bilen körs blandad körning i runt tio mil.

För tjugo år sedan hade bensindrivna SUV:ar en förbrukning på 15 liter bensin/100 km. Renault Captur laddhybrid drar på papperet bara en tiondel.

Det låter fantastiskt men bakom de imponerande siffrorna döljer sig en verklighet där dagens kompakta SUV:ar oftast sakna fyrhjulsdrivning och har avsevärt mindre dragvikt. Det paradoxala i det här är att köparna av SUV:ar ansågs vara sportiga med ett rikt friluftsliv som krävde både fyrhjulsdrivning, hög markfrigång och förmåga att dra tunga släp. Därav namnet SUV, som står för Sport Utility Vehicle eller praktiskt sportigt fordon på svenska. Nu handlar det mer om att bilen är lite högre och har några silverfärgade plastskydd under stötfångarna.

Renault Captur i senaste förpackningen kan enklast beskrivas som en höjd och rymligare Renault Clio med högre markfrigång. Mycket av tekniken som förarstöd och instrumentering samt interiördesign är hämtade från Clio och det är ett plus. Nya Renault Clio har verkligen höjt ribban här. Exteriört är väl den stora överraskningen möjligheten att beställa bilen med tvåfärgslack. Hela 90 färgkombinationer erbjuds så det gäller att fransmännen har koll på färgkoderna när beställda bilar ska lackas.

Utbudet av motorer i Captur är inte lika stort men det räcker mer än väl. Till Sverige kommer tre olika bensinmotorer från den trecylindriga TCe 100 till de fyrcylindriga motorerna på 130 eller 155 hk. Växellådorna är från en 5-stegad manuell, i kombination med den lilla motorn, till en 6-stegad manuell eller 7-stegad dubbelkopplingsautomat till de starkare motorerna. Några dieslar kommer inte att tas in till Sverige. Renault har städat upp bland sina drivlinor så att alla kombinationerna idag känns fräscha och försvarar sin plats, men klart fräschast är laddhybriden.

Renault Captur E-TECH, som den heter, är en tekniskt avancerad laddhybrid i en kompakt förpackning som förhoppningsvis får ett bra pris i Sverige. Renault har använt sig av en avancerad styrning av de tre motorerna i bilen så att den 160 hk starka fyrcylindriga bensinmotorn används så lite som möjligt och i de lägena då den är som mest effektiv. Elmotorerna är en vanlig elmotor som driver bilen tillsammans med förbränningsmotorn och en kombinerad startmotor/generator. Bilens styrsystem ser exempelvis till så att bilen startas enbart på eldrivning och att bromsenergin vid bromsning återvinns med hjälp av den kombinerade startmotorn/generatorn. Vid backning används enbart elmotorn. Tack vare att 1,6-litersmotorn har kunnat byggas så enkelt som möjligt för att användas i sitt optimala varvregister så har teknikerna kunnat bygga hela det här paketet med lika låg vikt som 1,3-litersmotorn utan hybridteknik.

Växellådan är tekniskt avancerad och bygger på F1-teknik. Den kallas av Renault för en multimode direktväxellåda. Även den används för att utnyttja motorerna på bästa sätt.

Tack vare en batterikapacitet på 9,8 kWh räknar Renault med att bilen ska klara 50 kilometers blandad körning enbart på el enligt nya WLTP-normen, 65 km i stadstrafik enligt samma norm. Topphastigheten på enbart el är 135 km/t.

Vad är då Renault Captur för en bil?

Kort beskrivet är den en modern kompakt SUV där man använder all modern teknik för att hålla nere förbrukningen. Detta antingen med en snål trecylindrig motor på 100 hk, som är lättkörd men ingen racer i kombination med den femstegade växellådan, eller med en avancerad laddhybridsteknik som har alla förutsättningar att bli en tjänstebilsfavorit med lågt förmånsvärde. Priset för den trecylindriga börjar under 200 000:- och priset för laddhybriden är inte satt ännu så länge, men Renault lovar att det ska bli konkurrenskraftigt och då blir den här bilen en hit bland tjänstebilsåkare som få lågt förmånsvärde tack vare laddhybridtekniken.

Renault utvecklar ny laddteknik för elbilar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 − nio =