Renault presenterar helt nya Master på Solutrans, en mässa i franska Lyon dedikerad för transport och stadsmobilitet. Nya Renault Master E-tech Electric kommer med en räckvidd på 410 km (WLTP). Master kommer att kunna levereras med antingen batterier eller vätgas/bränslecell som energibärare. i den eldrivna versionen so klarar att lasta 1,6 ton och dra 2,4 ton. Den kommer även att erbjudas med dieseldrivna på 105-170 hk.
Strömlinjeformad design
Nya Master är den fjärde generationen som lanseras och med sin strömlinjeformade design och kallades för Aerovan vid världspremiären.
För att kunna erbjuda bästa möjliga effekt i sin klass oavsett energikälla har nya Master designats som en Aerovan; strömlinjeformad in i minsta detalj. Proportionerna finjusterades noggrant för att uppnå rätt balans för varje karosstyp, oavsett energiform. Luftmotståndet är över 20% lägre än den föregående generationen. De avancerade aerodynamiska egenskaperna har också förbättrat den akustiska komforten i förarutrymmet. Allt detta arbete har förbättrat effektiviteten på mycket verkliga sätt. Nya Renault Masters CO2-utsläpp är 39 g/km lägre och nu under 200 g/km-markeringen. Dess imponerande aerodynamik minskar också förbrukningen avsevärt i de elektriska versionerna med en förbättring på 20% jämfört med den nuvarande Master.
Drivlinor
Den nya multienergi-plattformen täcker alla olika behov av drivlinor: Blue dCi-motorer på 105 – 170 hk som sänker CO2 utsläpp och förbrukning avsevärt, 96 eller 105 kW elmotorer och 40 eller 87 kWh batterier som ger en räckvidd på 410 km WLTP plus en vätgas-version. Växellådorna är en 6-stegad manuell och en ny 9-växlad växellåda som erbjuder ökad komfort.
Nya Master E-tech Electric har möjligheter att kommunicera med elnätet (V2G) vilket betyder att ägaren kan ladda bilem när elen är billig och sälja el när priset är högre. Detta kan på sikt stabilisera elnätet genom att elbilarna kapar topparna i elbehovet och därmed minskar användandet av den smutsigare elproduktionen som går in med fossila bränslen när elnätet är ansträngt. Med V2L-tekniken kan elbilar och andra elektriska fordon även använda sitt batteri för att förse andra elektroniska enheter i hushållet eller ladda andra fordon.’
Batterikapaciteten kommer att bli 87 kWh, samt en version på 40 kWh. Elmotorn får en effekt på 105 kW och ett vridmoment på 300 Nm. Likströmsladdning på upp till 130 kW och växelströmsladdning på upp till 22 kW betyder en laddtid på 38 min för ett batteri från 15 till 80% eller ström fr 23 mil på en halvtimme. Allt under optimala förhållanden.
Förarassistanssystem
I nya Master finns ett stilrent och högteknologiskt mobilt kontor där skrivbordet är vänt mot föraren för extra bekvämlighet och ergonomi, plus upp till 135 liter förvaringsutrymme.
Nya Master innehåller tjugo förarassistanssystem som ger optimal säkerhet och ett innovativt dynamiskt bromssystem som ökar effektiviteten oavsett hur tungt lastad transportbilen är, vilket halverar bromstiden och förbättrar förarens bekvämlighet.
Teknik
OpenR Link multimedia-system med en 10-tums skärm, trådlös kompatibilitet med Android Auto och Apple CarPlay, samt fjärranslutning för fordon via My Renault-appen. Det avancerade OpenR Link-systemet inkluderar Googles inbyggda funktioner med över 50 appar från Google Play, HD Google Maps-navigering och naturlig röstinteraktion med Google Assistant. Dessutom finns olika andra anslutna tjänster och möjligheten att välja trådlös smartphoneladdare som tillval.
”Vårt mål med den helt nya Renault Master var att komma så nära vi kunde den ideala skåpbilen. Handlare, entreprenörer och vagnparksförvaltare kommer att se ett verkligt steg framåt, ett fordon som finns där för dem när de behöver det, för att maximera sin produktivitet. En skåpbil de kan luta sig mot för sitt arbete, dag ut och dag in, vilken typ av energi de än väljer.” Hélène Carvalho, Renault Master produktprogramchef
Den helt nya Renault Master i sina el-versioner kommer med flera exklusiva funktioner som ger en användarupplevelse som liknar den på en smartphone. Detta kommer att göra övergången till elektrisk mobilitet enklare än någonsin. Google Maps tar hänsyn till förarens preferenser och optimerar resvägar därefter.
Ny nivå på lätta transportbilar
Den helt nya Renault Master kommer att lanseras i ett komplett sortiment som täcker alla professionella behov. Nya Master lanseras i 20 olika chassis-utföranden med lastutrymmen på 11 – 22 kubikmeter, med en 40 mm bredare öppning vid den skjutbara sidodörren och 100 mm längre lastutrymmen – de längsta i kategorin. Dess ökade lastkapacitet, längd, bredd och volym gör den till den idealiska lätta transportbilen och omdefinierar bekvämligheten i sin klass.
Den kortare hjulbasen och omkonstruerade främre axeln ger mycket bra manövrerbarhet, inklusive 1,5 meters kortare svängradie. Nya Renault Master tar stadskörning till nya höjder av bekvämlighet. Kunden kan även välja en L3-version för stadskörning (L2 är bas-bilen, L3 finns med fram- och bakhjulsdrift, och L4 har bakhjulsdrift).
Nästa generations lätta transportbilar erbjuder större lastkapacitet, med upp till 4 ton för framhjulsdrivna modeller, och lastutrymmen på 11 till 22 kubikmeter för både fram- och bakhjulsdrivna versioner. Dessutom erbjuder de störst lastbredd och längd i sin klass,
Precis som med alla elbilar i sortimentet inkluderas nya Master E-tech Electric i Renaults ”Human First”-program, som är utformat för att hjälpa räddningsteam vid ingripande på fordonet efter en olycka.
Renault har sålt över 3 miljoner Master vans sedan 1980 och har tillverkat dem i Batilly, östra Frankrike, sedan starten. Modellens rika historia och framgång under dessa över 40 år och tre generationer har rankat den som en långvarig ledare i sin kategori i Europa. Renault Master är på väg i mer än 50 länder, inklusive flera i Sydamerika sedan 1990.
Nya Renault Master, som kommer att finnas tillgänglig från våren 2024, är utformad för längre räckvidd, lasta mer och kosta mindre.