Ny generation Dacia Duster även som hybrid

Tredje generationens Duster är här. Bilen som etablerat sig som en ikonisk livsstilsbil för den som vill markera antistatus och en livsstil med fokus på naturupplevelser och andra utomhusaktiviteter. Dacia är naturligtvis inte sena att flörta med sina favoritkunder och det görs exempelvis med en plastpanel som ser ut som en snorkel i framkant på framdörrarna. Dessutom finns det gott om smarta lösningar för förvaring i och på bilen, som de smarta takrailsen och årets nyhet Youclip, en liten anordning för att fästa mugg- och telefonhållare med mera runt om i bilen.

Dacia har till och med tagit till Jeeps knep med ett litet påskägg för ägaren att upptäcka. Jag hittade en stiliserad Duster i kanten av framrutan.

Duster lanserades första gången 2010, förnyades 2017 och etablerade sig på marknaden genom att bryta de traditionella koderna på suv-marknaden. Köparna hittade snabbt den robusta och prisvärda SUV:en med lite mer terrängkompetens än konkurrenterna. Duster har tillverkats i mer än 2,2 miljoner exemplar och 2022 var Duster den mest sålda suven i Europa på privatmarknaden. Nästan 1000 Duster lämnar produktionslinjerna vid Dacia-fabriken i Pitesti, Rumänien varje dag.

Design

Helt nya Duster behåller sina estetiska design-egenskaper som gjorde tidigare generationer framgångsrika, särskilt som en robust suv, men tar designen ett snäpp uppåt genom att anta den nya designen för Dacia. 

”Alla väsentligheter, inga konstigheter.” Detta är Dacias filosofi för den nya designen av Duster, precis som för de andra modellerna.

David Durand, Dacia’s designdirektör säger: 

Innan vi ens började arbeta på helt nya Dusters design, finslipade vi proportionerna för att hitta en stark och balanserad hållning. När proportionerna var rätt satta från början behövde vi inga konstgrepp för att justera stilen senare”.

Nya Duster är omgärdad av en skyddslist som löper utefter sidorna och sitter ihop med hjulhusskydden samt de främre och bakre stötfångarna vilket gör bilen robustare och mer utomhusvänlig än någonsin.

Robust och utomhusvänlig. 

Duster erbjuds med ännu bättre terrängegenskaper. Upp till 217 mm markfrigång, mer än 30 graders angreppsvinkel för körning i branta motlut med fyrhjulsdrift och med reptåliga material. 

Duster är tillgängligt med fyrhjulsdrift och en körlägesväljare med 5 olika lägen:

Auto: fördelar automatiskt kraften mellan fram- och bakaxeln baserat på grepp och hastighet.

Snow: optimerar grepp på hala vägar tack vare specifika antisladdinställningar

Mud/sand: för färd på lösa ytor som leriga eller sandiga vägar.

Off-road: erbjuder de bästa möjligheterna för framkomlighet i terräng och på svårtillgängliga vägar. Den ligger mycket nära 4×4-låsläget i nuvarande Duster när det gäller prestanda, men går längre genom att automatiskt och optimalt fördela vridmomentet mellan fram- och bakhjulen beroende på förhållandet mellan grepp och fordonets hastighet.

ECO: låter dig optimera bränsleförbrukningen genom att påverka luftkonditioneringen och fordonets prestanda. Den optimerar fördelningen av motorns vridmoment mellan fram- och bakaxeln bäst för att begränsa bränsleförbrukningen samtidigt som den anpassar sig till väggreppsförhållandena.

Markfrigång är 217 mm för 4×4-versionen. In- och utgångsvinklarna för att köra över ett hinder har förbättrats till: upp till 31° fram och 36° bak på 4×4-versionerna.

Ett hastighetskontrollsystem ”Hill Descent”-system som är särskilt användbart när du kör terräng eller kör nerför branta sluttningar. ”Hill descent”-systemet hindrar att fordonet kör iväg genom att använda motor och bromsar som säkerställer en lämplig hastighet mellan 0 till 30 km/h. Systemet fungerar på alla växlar inklusive backväxeln. Föraren behöver inte oroa sig för gas- och bromspedalerna, bara fokusera på ratten.

Ett nytt övervakningssystem speciellt användbart vid terrängkörning visas på den 10,1-tums mittskärmen: Höger/vänster lutningsvinkel på fordonet. Stigningsvinkel för upp- och nedförsbackar. Kraftfördelning mellan fram- och bakaxeln (på 4×4-versionen)

Materialval

Exteriören: hela karossens nederkant skyddas från stötar och repor tack vare skyddslisten runt bilen. Skyddslisten på sidorna sitter ihop med hjulhusskydden och de främre och bakre skärmarna. Hasplåtarna skyddar underredet.

Interiören: På Extreme-versionen är tvättbar impregnerad Microcloud-klädsel standard, golvgummimattor (av 20% återvunnet material) i fram- och baksätena samt i bagageutrymmet. 

Hasplåtarna fram och bak är genomfärgade, vilket innebär att det insprutade plastmaterialet i hasplåtarna redan är färgat, till skillnad från ett klassiskt färgskikt och därmed syns eventuella repor och skador avsevärt mindre. Den reptåliga skyddslisten runt bilen är gjorda av återvunnen Starkle®- plast, det nya materialet som Dacias ingenjörer uppfunnit.

Sleep pack

InNature-tillbehören är designade utifrån Dusters design. ”Sleep pack”: Liksom för Jogger, som var det första Dacia-fordonet som gick att få med ”Sleep pack”, kommer nya Duster också med detta tillbehör. ”Sleep pack” innehåller 3 viktiga funktioner: en dubbelsäng (1m90 lång och upp till 1m30 bred) som kan tas fram på mindre än två minuter, en träskiva och förvaringsutrymme.

Det nya takräcket möjliggör last upp till 80 kg. Lasten fästs på modulära takräcken.

Nya elhybrid-drivlinor

Duster HYBRID 140. Motorn är baserad på beprövad och erkänd teknik inom Renault-gruppen, bestående av en 94 hk 4-cylindrig 1,6 liters bensinmotor, två elmotorer och en elektrifierad automatisk växellåda som har 4×2 växlar. Elmotorn ser till att kuggarna i växellådan, som har sina rötter i Renaults F1-teknik, är i rätt läge vid växling, vilket betyder att det inte behövs koppling och synkringar eller en momentomvandlare.

Regenerativ bromsning och effektiviteten hos den automatiska växellådan gör att upp till 80 % av körtiden i stan kan göras i helelektriskt läge. Bränsleförbrukning och koldioxiutsläpp upp till 40% lägre vid stadskörning. Dessutom sker alltid start per automatik i 100 % elektriskt läge.

Duster TCe 130. Motorn kombinerar en ny generation av 1,2 liters 3-cylindrig turboladdad bensinmotor med ett 48V mildhybrid-system. Den senare stöder förbränningsmotorn under start- och accelerationsfaserna, vilket minskar den genomsnittliga förbrukningen och CO2-utsläppen med cirka 10 %*. Motorn erbjuder snabbare gasrespons tack vare den förstärkning som detta system ger. Regenerativ bromsning gör att batteriet på 0,9 kWh kan laddas helt helt automatiskt. TCe 130 finns tillgänglig med en 6-växlad manuell låda för 4X2- och 4X4-versionerna.

Hållbara material

Nya Duster är den första produktionsbilen som använder återvunnen Starkle®-plast, ett nytt material som uppfunnits av Dacias ingenjörer. Den innehåller upp till 20 % återanvänd polypropen och används rå, utan att lackas, vilket minskar koldioxidavtrycket kopplat till dess tillverkning. Sidotröskelskydden och hjulhusen samt stötfångare fram och bak samt hasplåtar fram och bak är exempelvis gjorda av Starkle®. Bilen innehåller inget krom eller läder vilket är mer klimatvänligt.

Instruktionsboken är effektiviserad med mindre pappersåtgång. En komplett och digital version av instruktionsboken är tillgänglig via My Dacia-applikationen.

Utrustning och teknik

Nya Duster erbjuder modulära takbågar och geniala Dacia YouClip, som är ett helt nytt infästningssystem för tillbehör. Sex fabriksmonterade fästpunkter i kupén gör det enkelt att montera t ex telefonhållare, en 3-i-1-hållare (lampa, krok, mugghållare) och andra saker man vill transportera i bilen på ett säkert sätt i bilen.

En mer digital och mer ansluten förarplats

Nya Dacia Duster är tillgänglig med ny teknik i form av en 10-tums mittpekskärm tillsammans med ett nytt multimediasystem Media Nav Live samt inbyggd anslutning i enlighet med den nya europeiska GSR2-förordningen, och, för fordon utrustade med Media Display & Media Nav Live, ännu fler uppkopplade tjänster, som FOTA (Firmware Over The Air), som tillåter fjärrprogramuppdateringar och MyDacia-smarttelefonapplikationen.

Duster introducerar en 7-tums, färg, anpassningsbar digitalt förarkluster. Det digitala förarklustret är standard på helt nya Duster från utrustningsnivå Expression (beroende på marknad) och framåt.

Telefonhållare som standard på alla utrustningsnivåer: På versioner utrustade med Media Display och Media Nav Live är 2 USB C-uttag placerade på framsidan och 2 på baksidan för att driva upp till 4 enheter. De 4 uttagen är bakgrundsbelysta.

En trådlös smartphoneladdare är installerad på mittkonsolen vilket är tillval på Extreme.

Nya förarstödsystem

Automatiskt helljus är standard på Extreme. De nya förarstödsystemen möter de senaste säkerhetsstandarderna: automatisk nödbromsning (”urban/peri-urban” med fordons-, fotgängare-, cyklist- och motorcykeldetektering), igenkänning av trafikskyltar som signalerar med hastighetsvarning, parkeringshjälp bak, nödstoppsignal, filbytesvarning, filhållningsassistent, system för övervakning av förarens uppmärksamhet och nödsamtal (eCall). Dacia har lagt till en smart knapp som heter ”My Safety” som ger snabb åtkomst till körhjälpskonfiguration.

Duster är dessutom mer redo än någonsin att möta de mest tuffa förhållanden med eluppvärmd ratt och vindruta.

Optimerad komfort

Tack vare CMF-B-plattformen har det invändiga utrymmet blivit större, särskilt bredden i framsätena samt benutrymmet i baksätet. Lastrumströskeln är nu lägre och bagagerumsöppning bredare och högre. Slutligen är själva lastutrymmet högre och bredare, för en volym som ökar med upp till 6 %, till 472 liter.

Två utrustningsnivåer på svenska marknaden

Idag väljer nästan 70 % av Dusters kunder höga utrustningsnivåer. För att möta denna förväntning erbjuds två utrustningar i Sverige; Expression, och Extreme.

Standardutrustning: 

Expression: fasta takräcken, elhissar fram, centralt dörrlås, manuell luftkonditionering, automatisk tändning av halvljusstrålkastare, 6 krockkuddar, parkeringssensorer bak, 17-tums lättmetallfälgar, 7-tums digital instrument-bräda, 10,1-tums central pekskärm med Media Display-multimediasystem och trådlös Apple CarPlayTM/Android AutoTM-replikering, backkamera, elhissar bak, automatiska vindrutetorkare, eluppvärmd ratt och vindruta mm.

Extreme: samma som Expression + modulära takräcken, dimljus, tvättbar impregnerad Microcloudklädsel, gummimattor för golv- och bagageutrymme, automatisk luftkonditionering, handsfree-kort, elbackspeglar, YouClip ”3 i 1”-system, inredningsdetaljer och exteriöra detaljer i kopparbrunt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tio + sexton =