Under 2021 överraskades vi nog alla av hur snabbt de eldrivna bilarna utvecklats och nu tar en allt större plats på marknaden. 2022 kommer vi att överraskas av den kinesiska offensiven. De kinesiska tillverkarna har snabbt lärt sig både att bygga säkrare bilar, bygga elbilar och att marknadsföra dem. Kinesiska Aiways har ett namn som betyder kärlek till vägen, och det kan vi kanske kosta på oss om bilarna drivs med förnybar elektricitet utan klimatpåverkan.
När kineserna ger sig in på den svenska marknaden har de olika strategier. Någon köper brittiska MG och säljer på det märkets arv, någon köper Volvo och Polestar för att sälja på de varumärkenas kärnvärden säkerhet och racing. Kinesiska Aiways har rekryterat många höjdare från flera europeiska biltillverkare och knutit till sig flera underleverantörer från Europa och USA som Bosch och Borg Warner.
En intressant notering är att kineserna satsar på eldrivna stadsjeepar, eller Sport Utility Vehicles som marknadsförarna kallar de höjda kombis det handlar om. Vad nu begreppet sport har stora stadsjeepar att göra.
Aiways U5 heter den bilen som är först ut i Sverige och redan där handlar det om en skymf mot våra känsliga grannar i Norge. För en sann norsk patriot är det fullkomligt omöjligt att förstå varför man lanserar en elbil i Sverige innan den lanseras i Norge, där 94% av alla sålda bilar var eldrivna under årets första 16 dagar. En tänkbar förklaring är att dagens brist på komponenter för fordonsindustrin kan betyda att Aiways hellre går in i Sverige först där efterfrågan är mindre, än tar risken att få långa leveranstider i Norge.
Bilen Aiways nu erbjuder svenska marknaden heter U5 och den är en rymlig framhjulsdriven höjd kombi. Den levereras i två utrustningsnivåer med ett pris från 430 000:-. Det är danska Andersen Motors som står för importen till Sverige och försäljning samt service sköts av 9 återförsäljare denna sidan sundet. Dessutom satsar man mycket på försäljning över nätet. Andersen Motors importerar även Suzuki till Danmark.
Toppversionen, som är 40 000:- dyrare, har läder på säten och dörrar, elektriskt panoramasoltak, sensor för elektrisk öppning av bakluckan med hjälp av en fotrörelse, 19 tums aluminiumfälgar, möjlighet till trådlös uppladdning av telefonen, värme i framsätena och mörktonad bakruta.
Båda versionerna har ett batteri på 63 kWh, utvecklat i Aiways egna R&D-center i Shanghai. Batteriet, som har temperaturreglering för bästa kapacitet, är tillverkat i en unik sandwichkonstruktion som ska öka räckvidden i kallt väder och säkerheten vid en eventuell kollision. Uppladdning av batteriet sker med upp till 90 kW från offentliga laddstolpar med likström eller växelström med 3,6 kW enfas, eller 6 kW med tvåfas laddbox. Räckvidden uppges till 410 km för den enklare versionen och 400 km för toppmodellen då de större hjulen kräver mer energi.
Batteriet består av 24 moduler, var och en med fyra litiumjonceller som utvecklats och producerats av en av världens ledande leverantör av battericeller – kinesiska CATL.
Förarstödssystemen, som automatisk farthållare, nödbroms som stannar för bilar, fotgängare och cyklister, döda-vinkel-varnare, aktiv filkörningsassistent samt varning för tvärgående trafik bakom bilen vid backning, är standard i alla versioner liksom en skärm på 12,3 tum för inställning av klimatanläggning, säkerhetssystem och navigation via Apple Car Play eller Easy Con/Car Bit för Androidtelefoner.
En kamera i bilen, på vänster A-stolpe framför föraren, övervakar om föraren pratar i telefon eller visar tecken på trötthet eller ouppmärksamhet. Det går att ställa in systemet så att det är aktivt för olika typer av ouppmärksamhet – eller helt välja bort varningar.
Instrumentbrädan dominerar framme i kupén med horisontella linjer och digital instrumentering. I mitten sitter en skärm på 12,3 tum som kan manövreras av både föraren och framsätespassageraren. Skärmen ger tillgång till infotainmentsystemet och en mängd andra funktioner som värme och ventilation. När du ansluter mobiltelefon kan navigeringsinstruktioner visas på skärmen via Apple CarPlay på iPhone-telefoner eller Carbit-EasyCon för Android-telefoner. Högtalarsystemet har åtta högtalare placerade på olika platser i bilen i båda utrustningsversionerna.
Så ut på en svensk vinterväg med den kinesiska stora kombin. Det första jag noterar är att sikten är riktigt bra och utrymmet rejält tilltaget både i framsätena och i baksätet. Framför allt är bagageutrymmet rejält ooch baksätesraden kan fällas, 40/60 delning, till ett helt plant lastutrymme. Framstolarna, i den provkörda topputrustade bilen, är riktigt bra med svankstöd justerbart både i höjdled och längdled. Alla justeringar elektriska.
Kineserna har tänkt till när det gäller förvaringsutrymmen i bilen, både runt förarplatsen, där det finns mugghållare och flera småfack, samt i bagageutrymmet där det finns två våningar med extra utrymme under golvet.
Elmotorn i Aiways U5 ger 150 kW/204 hk med ett vridmoment på 310 Nm. Det ger bilen en acceleration från 0-100 km/h på 7,5 sekunder och en toppfart på 160 km/h. Prestanda som räcker i de flesta lägen. Bilen kan förses med dragkrok och är godkänd för dragvikt på upp tilll 1,5 ton.
Jämför vi bilen med andra moderna elbilar hänger den med ganska bra. Räckvidden känns konkurrenskraftig och komforten är till och med bättre än i många andra. På vägen är den mer av en stor trygg långfärdsbil än en spänstig sportbil. Vill du ha bästa vägkänsla är det Hyundai Ioniq 5 som regerar just nu.
Laddtekniken är dock inte i topp med dagens mått mätt. VW-gruppens elbilar laddas med maximala 125 kW och Kia EV6 samt Hyundai Ioniq 5 laddas med upp till 240 kW. I dag har flera modeller laddkapacitet på över 200 kW, vilket betyder att man laddar batterierna för 20 mil på en kvart. Detta är fakta för tekniknörden som gärna står vid sin elbil och jämför med andra men inte överdrivet viktigt i det dagliga användandet. Uppgivna laddkapciteter är dessutom teoretiska värden som man bara kommer upp i under kortare perioder.
Jag har kört flertalet elbilar och kommit upp till 150 kW på dagens bästa snabbladdare. Nu byggs nätet ut, men fortfarande är det få laddare som klarar mer än 150 kW. De flesta klarar bara 50 kW. Däremot skulle jag gärna sett att Aiways U5 gick att ladda med 22 kW växelström från en laddbox hemma. Det stora problemet med elbilar i dag är bristen på publika snabbladdare och det är riktigt akut.
Faktaruta:
Aiways U5.
Biltyp: Framhjulsdriven SUV.
Motor: Elmotor vid framaxeln.
Effekt: 204 hk.
Vridmoment: 310 Nm
Tjänstevikt: 1 845 kg.
Max totalvikt: 2 155 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.
Acceleration 0-100 km/t: 7,5 s.
Toppfart: 160 km/t.
Bränsleförbrukning: Cirka 2 kW per mil.
Pris: från 430 000:-.
Varför?
För att kineserna vill in på bilmarknaden.
För vem?
För miljövänliga med stort transportbehov.
Slutsats?
Mer volym i elbilen för lägre pris.