Framtiden för tunga transporter

Det mesta pekar idag på att framtidens fordon blir eldrivna på olika sätt. Vi ser lösningar baserade på batterier eller vätgas som energilagring i fordon, men vi ser också lösningar där fordonen förses med el längs vägen. I det senare fallet handlar det huvudsakligen om tunga fordon. De olika teknikerna har alla sina fördelar och nackdelar. Det är heller inget som hindrar att man ser hybridlösningar med vätgas och batterier, eller elvägar och batterier.

Falkenklevs åkeri i Malmö blir nu pionjärer när det gäller en heltäckande lösning för förnybar och koldioxidneutral transport med tunga lastbilar. Detta i ett samarbete med framför allt Scania och Naturvårdsverket. Åkeriet har som mål att elektrifiera hela sin lastbilsflotta och man väljer en lösning med lastbilar från Scania där energin lagras i batterier i bilarna. Själva kärnan i satsningen är en solcellspark som kombineras med en batterilagring på 2 MWh. Batterilagringen används för att jämna ut tillgången på el genom att den laddas när solcellerna ger maximal laddning och sedan backar upp laddningen när solcellerna inte levererar så mycket ström.

Läs hela artikeln här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

10 − fyra =