Säljstart för Kia EV9 GT och svenska priser klara

  • Kia EV9 GT är nu beställningsbar hos de svenska Kia-återförsäljarna
  • Dubbla elmotorer på 508 hästkrafter: 0–100 på 4,6 sekunder
  • Elektroniskt styrd stötdämpning, virtuella växellådslägen och simulerat ljud för maximal körupplevelse

Nu startar försäljningen av Kia EV9 GT, en familjesuv i prestandautförande, hos de svenska återförsäljarna. Precis som sina modellsyskon EV9 och EV6 bygger den på Kias prisbelönta E-GMP-plattform med 800-voltsteknik, vars signum är ultrasnabb laddning och lång räckvidd. Som GT antyder är Kia EV9 GT, trots sin storlek, motorstark som en sportbil – de dubbla elmotorerna på sammanlagt 508 hk gör 0–100 km/h på 4,6 sek.

Kia EV9 GT är utrustad med elektroniskt kontrollerad stötdämpning, Electronically Controlled Suspension (ECS), som via navigationssystemet samt en av bilens kameror läser av vägbanan och bilens hastighet och justerar fjädringen därefter. Ett annat GT-unikt system är den åttaväxlade virtuella växellådan (Virtual Gear Shift) som simulerar upplevelsen av märkbara växlingar och gör det möjligt för föraren att ”växla” med hjälp av paddlarna vid ratten. Den virtuella växellådan kompletteras av Active Sound Design som skapar en simulerad ljudbild när bilen accelererar. 

Via körlägesväljaren Drive Mode kan föraren ändra mellan olika förprogrammerade körinställningar som påverkar stötdämparna, styrningen och bromsarnas känslighet. På ratten finns även den neongröna GT-knappen, som aktiverar drivlinans fulla prestandapotential. Liksom i Kia EV6 GT hjälper den elektroniska e-LSD-differentialen till med dynamisk vridmomentsfördelning och stabiliserar bilen i kurvorna genom att begränsa hjulspinn till däcken med mindre grepp.

Sportiga designelement och giftigt neongröna detaljer går igen invändigt som utvändigt. Till exempel via de skålade sportstolarnas till de stora neonfärgade främre bromsoken, som även vittnar om en del av det förstärkta bromssystemet. Exklusivt för EV9 GT är frontens dynamiska ljusmönster, ”Energetic”, samt särskilda 21-tumsfälgar. 

800-voltsarkitekturen med ett 99,8 kWh-batteri gör att Kia EV9 GT kan laddas från 10–80 % på ned till 24 minuter. Med en räckvidd på upp till 510 km på en laddning enligt preliminära uppgifter i väntan på homologering (WLTP) samt fyrhjulsdrift utmärker sig Kia EV9 GT som en av de mest kompetenta el-suvarna på marknaden. Lastvikten 2 500 kg är oförändrad jämfört med Kia EV9 och samtliga förarassistanssystem ingår även i standardutrustningen för GT-modellen.

Bilen kan beställas i sju- eller sexsitsigt utförande, med två Relaxation-stolar på andra sätesraden.

Säljstarten sker nu hos de svenska Kia-återförsäljarna, till ett pris från 992 900 kronor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fem − 4 =