Bilvärlden är inne i en stor omställning. Helt klart. Trenden går mot elektrifiering och biltillverkarna har under 2019 lanserat en hel rad med eldrivna fordon. Allt från Seats elscooter och eldrivna sparkcykel till Teslas skottsäkra macho-pickup. Skoda går sin väg enligt företagets slogan: ”Simply clever”, eller ”Helt enkelt duktig” på svenska. Det är dags för en prisvärd kompakt och helt eldriven Skoda Citigo och en stor Skoda Superb med lyxig limousinkänsla tack vare smart laddhybrid-teknik.
Duktighet må tyvärr vara lite av ett omodernt förstärkningsord i marknadsföringen av bilar, så jag valde att provköra Skoda Superb iV kombi i Sport-line version för att kompensera det. En miljösmart nästan gigantisk kombi som går de första sex milen på el och sedan utnyttjar batterier och elmotor för att hjälpa den lilla 1,4-liters fyrcylindriga motorn både att spara bränsle och att ge bilen ganska bra prestanda.
Det är knappast en överraskning att utrymmet i baksätet och lastutrymmet är enormt. Det går till och med att ligga raklång om man fäller sätena. Under färd kan passagerarna sova med hjälp av Skodas sovpaket i form av kudde och ett utfällbart extra huvudstöd vid nackskydden bak. Det är heller ingen överraskning att det finns ett paraply i dörrfacket.
Den stora överraskningen är hur bra elmotorn och förbränningsmotorn jobbar tillsammans. Bilen känns inte trött och den är riktigt tyst, framför allt när den körs på enbart eldrivning, men faktiskt även när den körs med båda motorerna samtidigt.
Skoda Superb iV har alla fördelar som andra laddhybrider har med ett extra plus för den smarta batterihanteringen där du kan välja hur mycket ström du vill ha i batteriet så laddar bilens motor och bilens hybridladdning till den nivån innan bilen börjar dra ström från batteriet. En finess om du inte kommer åt att ladda längs vägen och vill ha möjligheten att köra på enbart el genom staden när du kommer hem.
När båda motorerna arbetar tillsammans, utvecklar SUPERB iV en total effekt på 218 hk (160 kW). Effekten från elmotorn används då som energikickar för bensinmotorn vilket resulterar i prestanda som man absolut inte väntar sig av en så här stor bil med en 1,4 liters motor.. Det betyder bl.a. att accelerationen från 0 till 100 km/h går på 7,7 sekunder och att topphastigheten ligger på 224 km/h. Bränsleförbrukningen uppges till 1,5 liter bensin/100 km och CO2-utsläppet till mellan 33 och 35 g/km, beroende på däck/fälg-val. I vanlig ordning är bränsleförbrukningen för en laddhybrid helt beroende på hur och var du kör. Landsvägskörning med urladdat batteri betydde 7 liter bensin/100 km i vår test.
Räckvidden för Skoda Superb iV uppges till över 90 mil, från fulltankad och med fulladdade batterier. En långresebil med andra ord och det stämmer bra med bilens utrymmen och komfort. Priserna för Superb iV startar på 420 100:- med den sexstegade automatiska DSG-lådan.
Tittar vi istället på kompakta stadsbilar så är Skodas svar Citigo iV. Det är just i stadstrafik som eldrivningen är extra viktig både ur bullersynpunkt och när det gäller utsläppen som kväveoxider, partiklar och CO2. Skoda har valt att lansera en elbil byggd för i första hand just stadstrafik med en jämförelsevis liten batteripack på 32 kWh som ger bilen en räckvidd på 26 mil enligt WLTP.
Citigo iV är ingen racer, ingen teknikstinn cybertruck och ingen eldriven SUV. Den är egentligen bara ett smart val för den som vill ha en vettigt prissatt stadsbil och ett rent miljösamvete. Kalkylen för den här bilen är riktigt bra med ett nypris på 268 400:-, minus miljöbilspremien på 60 000:-, och en drivmedelskostnad på runt 2:-/milen beroende på elavtal.
Skoda Citigo är på typiskt Skoda-manér utustad med massor av fack, fickor och smarta lösningar för att hålla ordnming på rylarna i bilen. Förarmiljön är seriöst minimalistisk och lätt att hitta rätt i för den som är van vid dagens fossilbilar. En elbil som gör det lätt att byta från fossilbilen med andra ord. Även om bilen i första hand är en stads- och pendlarbil så har Skoda gjort långresor fullt möjliga genom att förse bilen med batteriteknik som kan laddas med upp till 40 kW med CCS-snabbladdare, vilket betyder att den laddar upp ett batteri till 80% på tre kvart.
De flesta förarstödsystemen som filbytesvarnare och parkeringssensorer finns även i den eldrivna Citigo och vägegenskaperna är riktigt bra. Men autobroms saknas av någon anledning. Bilen accelererar från 0-100 km/t på 12,3 sekunder och topphastigheten är 130 km/t, men det känns som att den är betydligt snabbare i just stadstrafik där elmotorns höga vridmoment från start får bilen att sticka iväg från rödljusen med en tyst och sugande acceleration. Den har samtidigt lite av den där go-kart känslan när det gäller att runda gathörnen. Mycket tack vare den låga tyngdpunkten med batterierna under golvet.
Skoda går alltså in i en tidsålder av elektrifiering med två modeller för helt olika köpare och behov. Samtidigt lovar man att ha totalt tio elektrifierade modeller på marknaden inom två år.