Jaguar bär med sig en tradition av att bygga komfortabla och lyxiga femsitsiga bilar när man nu lanserar den första elbilen med det vackra kattdjuret i grillen, men är Jaguar I-Pace verkligen en Tesla-utmanare?
Det råder idag ingen tvekan om att det är Tesla som visat att man kan bygga både sportiga, säkra och komfortabla elbilar med bra räckvidd. Jag kan till och med säga att Tesla gjort det alla andra trodde var omöjligt och det flera gånger om. Samtidigt har man skrämt upp övriga tillverkare som hittills svarat med konceptbilar och runda löften om fantastiska elbilar som ska lanseras någon gång i framtiden.
Det är först i år som de två verkliga utmanarna till Tesla S och X lanseras och då menar jag Jaguar I-Pace och Audi e-tron. Samtidigt hettar det till bland de billigare elbilarna där Nissan ännu så länge är marknadsledare med sin Leaf, men Hyundai utmanar med sin Kona och Tesla jobbar på för att få fart på tillverkningen av Tesla 3.
När jag sätter mig bakom ratten i en prototyp av Jaguar I-Pace frågar jag mig är om man kan säga att det är en fördel eller en nackdel att ha med sig det klassiska bilbyggandet när man tar steget fullt ut till en helelektrifierad bil. Vissa kunder vill känna igen sig i förarmiljön och andra vill ha något helt nytt. Det är detta som skiljer ut Jaguar I-Pace från Tesla S och Tesla X. Jaguar har med sig en hel del av interiördesignen från övriga Jaguar-modeller, men Tesla började med vita papper när man skissade på sina elbilar.
Redan innan konkurrenterna hunnit presenteras var Tesla inne på sin andra uppdaterade interiör i Tesla S. En intressant notering är att både Tesla och Jaguar utgått från brittiska chassin när man byggt sina första elbilar. Teslas lilla sportbil hade ju ett chassi från brittiska Lotus.
Hur är då Jaguar F-Pace att köra?
Vi börjar med att konstatera att Jaguar F-Pace är den spänstigaste SUV:en hittills, alla kategorier, sedan ställer vi oss frågan om den är en SUV överhuvudtaget. I-Pace har högre markfrigång än de flesta bilar idag, 245 mm. Den erbjuds med antingen skruvfjädring eller justerbar luftfjädring med tre lägen.
Vi har kört I-Pace på landsväg och på bana i både höghastighetskörning, krävande handling med undanmanöver och på riktigt ojämn grusväg med stenar större än sand. Den fixar det. Den fixar rubbet, men jag har en invändning och det är fjädringskomforten på riktigt ojämna grusvägen. De mycket fina vägegenskaperna som gör undanmanövrer säkra och hårdkörning på asfaltsväg mycket underhållande straffar sig med en stötig gång på den sämre grusvägen. Detta oavsett om man vi kör den med 22”-fälgar eller 20”.
Testbilarna hade alla Good Year Eagle F1 däck. Riktigt bra däck som är både förutsägbara och säkra i hårda undanmanövrer. Däcken bidrar definitivt till I-Pace riktigt förutsägbara och stabila vägegenskaper. En annan sak som bidrar är den perfekta viktfördelningen, 50% på framaxeln och 50% på bakaxeln, samt den låga tyngdpunkten som möjliggörs med just batterierna lågt placerade och i mitten.
Accelerationen är imponerande och samtidigt väldigt odramatisk i hastigheter upp till svensk motorvägsfart plus de där 30 som räddar kortet, om man inte redan varit ute med för små marginaler en varm sommardag på E4. Kort sagt så har Jaguar I-Pace en sugande acceleration hela vägen upp till 150 m/t. Inte lika blixtrande som Tesla i Ludicrous-mode, dock. Jaggan gör 0-100 på 4,8 sekunder och toppar 200 km/t. Teslas värsting sägs klara 0-100 km/t på halva tiden. Bilen är fyrhjulsdriven i alla versioner, vilket gör accelerationen än mer odramatisk vad gäller stabilitet, men dramatisk vad gäller intensiteten på alla underlag.
Nåväl I-Pace är en elbil så lite elfakta:
Batterierna har en kapacitet på 90 kWh, vilket ger en räckvidd på 480 km enligt en testcykel som kallas WLTP och ska vara mer nära sanningen än klassiska (ja om man nu kan tala om klassisk när det gäller en körcykel för elbilar som har några år på nacken) än NDEC som får en räckviddssiffra på 540 km. Den senare har använts några år och kritiserats för allt för optimistiska siffror där 60-75% av angiven räckvidd stämt bättre.
Bilen har två elmotorer konstruerade av jaguar med drivaxlar som går rakt genom motorn. En på varje axel.
Laddningen av batterierna upp till 80% av kapaciteten kan göras på 45 minuter med snabbladdning på 100 kW likström. Med en wallbox på 7 kW tar laddningen till fullt strax över tio timmar.
Jaguar I-Pace är ständigt uppkopplad och tar emot mjukvaruuppdateringar trådlöst, har ett avancerat infotainmentsystem som hjälper till med allt från vägvisning till makalöst ljud och dessutom ett informationsstöd som gör att du kan ställa en fråga till bilen och få veta om den är låst, laddad och så vidare. Visst förarstöd som ger både säkerhet och självkörande funktioner finns naturligtvis. Det är inte science fiction längre.
Jaguar har inlett ett samarbete med laddoperatören Clever som erbjuder 1 500 laddpunkter i Sverige, Danmark och Tyskland. Jaguar väljer alltså den europeiska CCS-standarden.