Nu skall det gå snabbare att köra elbil från Strömstad till Malmö och vidare till kontinenten. IONITY har öppnat fyra nya laddstationer längs västkusten med laddeffekter på upp till 350 kW. Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden, kan med sina 150 kW laddas till 80 procent på bara 30 minuter med de nya supersnabbladdarna.
IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare*, som startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra tyska biltillverkare för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor.
I Sverige finns nu fem IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten och en i Ytterån mellan Åre och Östersund. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Mantorp, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.
– Supersnabbladdarna är en viktig pusselbit i övergången till elbilism. Även om en stor del av laddningen sker hemma, så kan HPC-laddarna vara avgörande för den som reser längre sträckor. Sverige är ett stort land och de är ett perfekt komplement till Audi e-tron, som har marknadens högsta laddkapacitet, säger Diego Ramos Sverigechef för Audi.
Fler supersnabbladdare från Eon och Fortum
Förutom IONITY satsar även ett annat joint venture, Powered by E.ON Drive & Clever, på ett nätverk av supersnabbladdare med effekter över 150 kW. Den första av 20 planerade stationer i Sverige är redan i bruk i Löddeköpinge norr om Malmö. Även Fortum har öppnat HPC-stationer i Västerås och Kristinehamn.
Audi e-tron är den första av fyra elbilar från Audi som presenteras fram till slutet av 2020. Senare i år visas suven Audi e-tron Sportback medan konceptbilarna Audi e-tron GT concept och Audi Q4 e-tron concept visas i serieutförande under andra hälften av 2020.