Vintern är här och med den en hel del tuffa utmaningar för oss som måste ut i trafiken oavsett väder. Det handlar om mörker, vilt på vägarna och framför allt om däcken. Från och med tisdagen den 1/12 är det inte bara dumdristigt utan även olagligt att ge sig ut på vinterväglag utan godkända vinterdäck.
Trafiken är ett samarbete och säkerhetstänkandet handlar inte enbart om dig personligen. Säkerhet är viktigt både för dig och dina medtrafikanter och säkerhet vintertid betyder bra däck. Egentligen stavas säkerhet bra däck året om, men det är extra viktigt vintertid eftersom fel däck på vinterväglag gör en extremt stor skillnad.
Tittar vi på juridiken så är det krav på däck framtagna för vinterväglag från 1/12 till 31/3 om vinterväglag råder och det är den enskilde polismannen som avgör om det råder vinterväglag för tillfället. I klartext betyder det att du kan bli stoppad och hindrad från att köra vidare, samt få böter, om du inte har godkända vinterdäck under den här perioden. På transportstyrelsens hemsida finns information om vad som är ett godkänt vinterdäck och om undantag som exempelvis veteranbilar. Där får vi också veta att det är tillåtet med dubbdäck från 1/10 till 15/4.
Dubbfria vinterdäck är tillåtna året runt, men det är inte att rekommenderas att köra på sådana däck under sommaren. Kostnadsbesparingen är minimal eftersom de har mjukare gummi och slits fortare när det är varmt. Dessutom har de sämre både broms- och vägegenskaper än sommardäck när det är varmare.
Varje vinter ställer vi oss frågan om vilka vinterdäck vi ska välja och svaret är tyvärr oftast att man ska ha dubbdäck i norr och dubbfritt i söder. Ett svar som är direkt missvisande. Dagens dubbfria vinterdäck hanterar både lössnö och packad snö lika bra som dubbdäck. De hanterar även riven is riktigt bra, men blankis är värsta tänkbara scenario och det framför allt när blankisen kommer som en överraskning och det är betydligt vanligare i södra Sverige.
Temperaturer runt nollan är definitivt den farligaste situationen vintertid då man kan överraskas av vatten som fruset på vägen, dels efter regn och dels när snö smält och runnit ut över vägen. Allra farligast blir det när det kommit vatten på en frusen vägbana och då kan dubbarna vara den direkt avgörande skillnaden mellan en olycka och bara ett kortare tapp av fästet. Situationen med vatten på is får vi vid underkylt regn, men också i lägen där trafiken dragit upp vatten från en saltad vägbana på en frusen vägbana där saltet antingen saknas eller inte har hunnit börja verka.
Mitt svar på frågan om däckval är dubbdäck för alla som absolut måste ut i trafiken oavsett väder och dubbfritt för alla som kan välja när de själva vill köra. Dubbfritt ger bättre ljudkomfort och du slipper både ha koll på vilka datum som gäller för dubbförbudet och vilka gator som har dubbförbud. Räknar du med att ge dig iväg söderut neråt Tyskland och andra länder med dubbförbud är det än smartare med dubbfritt. Täck då på att våra nordiska dubbfria däck inte är konstruerade för höga hastigheter på Autobahn. Det finns så kallade kontinentala vinterdäck med hårdare gummi som ger bättre högfartsstabilitet men är sämre på is och snö. Se dem som en nödlösning för att hjälpligt klara av snöslask och ett något bättre alternativ är sommardäck på is och snö.
Flera motortidningar testar vinterdäck varje år och det är tester som många ser fram emot. Resultaten är inte alltid samstämmiga och det beror oftast på att man lägger olika vikt på olika egenskaper. Några värderar egenskaperna på barmark som viktiga eftersom vi kör mycket på barmark vintertid. Andra värderar vägegenskaperna högt och några värderar exempelvisa bromsförmåga och acceleration högt. Oavsett vad så resulterar testerna alltid i att märken som Continental, Goodyear, Michelin, Nokian och Pirelli hamnar i topp medan lågprismärkena har svårt att hävda sig. Man får vad man betalar för med andra ord.
En egenskap som är svårare att testa är hur däcken ser ut efter en tids körning. Det beror både på hur däcken är tillverkade och på hur föraren kör. Jag kör medvetet mycket mjukt vintertid och jag kör fyrhjulsdrivet. Det betyder ett jämnt slitage på däcken och att dubbarna sitter i längre. Jag har kört på Nokians SUV-däck under en tid och där sitter mer än 90% av dubbarna kvar i de 7 SUV som körts lite drygt 2600 mil och nästan 100% av dubbarna i de 9 SUV som nu rullat nästan 1000 mil. Jag har kört på Michelin X-Ice Snow 2200 mil. De är dubbfria och beter sig fortfarande riktigt bra. Michelin använder en ny teknik där spåren i däcken vidgas i takt med att de slits ner för att kompensera för lägre mönsterdjup. Så här långt verkar det fungera riktigt bra. Michelin är noga med att den här utvecklingen är ett resultat av att man testkör sina däck både nya och under hela deras livstid för att kunna tillverka ett däck med så förutsägbara och säkra egenskaper även när de använts en tid.
Viktigast av allt när det gäller vinterdäck är att nya däck är betydligt bättre än slitna och att det finns ett krav på 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag.
Viktigast av allt när det gäller vinterkörning är att anpassa farten efter underlaget, vara vaksam på väderskiften och inte låta sig luras av att andra kör fortare.